16 آذر با عنوان «روز دانشجو» در تقویم رسمی کشور نام گذاری شده است و تاریخچه آن به اتفاقات ایران در 16 آذر سال 1332 برمی‌گردد که در آن روز سه دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت ایلات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در دانشگاه شهید شدند و از آن روز به بعد این واقعه در ذهن دانشجویان آزادی خواه ثبت و در روز شمار تاریخ کشور به عنوان روز دانشجو نام گذاری شد.
خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی به مناسبت روز دانشجو، میزگرد «جنبش دانشجویی و چالش‌های پیش رو»  را با محورهای اهمیت رویدادهای 16 آذرماه، رسالت فعلی جنبش دانشجویی، وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های استان، راهکارهای پویایی این جنبش و لزوم سیاسی بودن دانشجویان در شرایط فعلی جامعه با حضور اعضای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه های استان برگزار کرد.
اهمیت 16 آذر


 سجاد مقید، نماینده انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز در این نشست با بیان این‌که هر سال 16 آذر به عنوان روز دانشجو جشن گرفته می‌شود ولی تاکنون به علل نام گذاری این روز پرداخت نشده است، اظهار کرد: اساس این روز استکبار ستیزی دانشجویان، روحیه آرمان گرایی، حس استقلال و عزت ملی بود، زمانی که نهضت ملی سازی صنعت نفت با پشتیبانی مصدق اتفاق افتاد؛ در این جریان نماینده آمریکا قصد ورود به ایران داشت که در مقابل آن، سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران شهید شدند.
وی با بیان این‌که ما میراث دار شهدایی مانند شهید چمران و شهید شریعت رضوی هستیم که در مقابل ورود نماینده آمریکا به کشور و ایجاد روابط دوستانه بین ایران و انگلیس محکم ایستادگی کردند، خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون به نسلی از دانشجویان رسیدیم که نه تنها حس عزت و استقلال ندارند بلکه در برخی مواقع حرکاتی مانند برگزاری جشن برای تصویب برجام در دانشگاه از دانشجویان سر می‌زند، دانشجویی که برای روز 16 آذر جشن می‌گیرد، نمی‌تواند برای برجام جشن برگزار کند، معتقدم این رویدادها با شان و جایگاه دانشگاه سازگار نیستند.



مهدی نیرومند، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز در خصوص اهمیت رویدادهای 16 آذر، اظهار کرد: بعد از کودتای 28 مرداد و ورود نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران برای بررسی هزینه‌های خرج شده در کودتای مرداد، اعتراضاتی در دانشگاه تهران توسط دانشجویان به این امر انجام شد و گارد شاهنشاهی باعث شهادت سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران شد.
وی روحیه‌ی آمریکا ستیزی و استکبار ستیزی را پیام اصلی روز 16 آذرماه عنوان کرد و گفت: دانشجو در مقابل قدرت استکباری مانند آمریکا نباید سر خم کند و باید دشمن خود را به خوبی بشناسد تا بداند با دشمن خود چگونه می‌تواند مبارزه کند و با حس آرمان گرایی و عدالت طلبی و با درنظر گرفتن اصول برای رسیدن به آرمان‌ها تلاش کرده و کشور را به نقطه اوج برساند.  


مهدی جلیلی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، در خصوص اهمیت 16 آذر 1332، با بیان این‌که این روز به عنوان نقطه عطفی در تحولات سیاسی ضد استکباری در تاریخ ایران ثبت شده است، اظهار کرد: در این روز حرکتی ضداستکباری برخاسته از دانشگاه در تاریخ سیاسی ایران ثبت شد، 16 آذر سرآغاز مبارزات دانشجویی و بیداری دانشجویان برای دفاع از ارزش‌های ملی و مذهبی بود.
وی ایثار دانشجویان برای دفاع از استقلال و آزادی را دلایل اصلی اهمیت 16 آذر عنوان کرد و گفت: اهمیت روز دانشجو در سال‌های بعد از 1332 تا به امروز کم رنگ شده است، در حالی که دانشجویان در این روز برای آزادی، استقلال و استکبارستیزی مبارزه کردند و تنها روزی بود که دانشجویان توانستند فریاد حق طلبی، آزادی و دفاع از استقلال خود سردهند.   


مهدی امین مستوفی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز در این میزگرد اظهار کرد: 16 آذر روزی است که برای اولین بار جمع کثیری از نیروهای مسلح ارتش با تهدید به دانشگاه ورود کردند تا معاون رئیس جمهور آمریکا که مهمان دولت شاهنشاهی محمدرضا بود با آسودگی خاطر در ایران قدم بردارد.
وی افزود: رویداد 16 آذر برخلاف آن چیزی که در ذهن‌ها باقی مانده، برآمده از هیجان کور عده ای از دانشجویان نبوده است، بلکه حاصل روند مبارزاتی عمیق بود که تبلور آن نیز 16 آذر 1332 بود، روزی که به برکت خون و شهادت سه تن از دانشجویان جاودانه شد تا رسالت ما را در مقابل استکبار و خون‌های به ناحق ریخته شده در صحن مقدس دانشگاه یادآوری کند.
وی، 16 آذر را سرآغازی برای مبارزه دانشجویی دانست و گفت: این روز صدایی برای بیداری دانشجویان و دفاع از ارزش‌های ملی و مذهبی بود و وظیفه‌ی ایثار و فداکاری دانشجویان را برای دفاع از استقلال، آزادی و ایران اسلامی یادآور شد.



بهنام فلاح، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، شهادت سه شهید دانشجو بعد از کودتای 28 مرداد، بازگشایی مجدد سفارت انگلیس و ورود شرکت‌های نفتی انگلیس به ایران را از رویدادهای مهم 16 آذر 1332 برشمرد و گفت: از گذشته رفتار دولت استکباری با ما این چنین بوده و این گونه نیز ادامه دارد، ما باید همواره به کشور خود عشق ورزیده و طوری قدم بر نداریم که کشورهای استکبار برای ما شاخ و شانه بکشند.



  حجت محمدی، مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، با بیان این‌که 16آذر تداعی کننده‌ی رویدادی است که جوهره‌ی اصلی آن بی تفاوت نبودن دانشجویان نسبت به اتفاقات کشور، قدرت‌های خارجی و دولت داخلی سال 1332 است، اظهار کرد: دانشجویان از هر فکر و اندیشه در16 آذرماه به این نتیجه رسیدند که در مقابل استکبار و کسی که در داخل کشور همواره رو به سمت استکبار گام برمی‌دارد، ایستادگی کنند.
وی افزود: دانشجویان در روز 16 آذر ثابت کردند می‌توانند آرمان خواهی کرده و در مقابل اتفاقات رخ داده در کشور، قدرت تحلیل و نوعی محافظه کاری داشته باشند.
رسالت فعلی جنبش دانشجویی

سجاد مقید، نماینده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز در خصوص رسالت فعلی جنبش دانشجویی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد عدالت، اظهار کرد: عدالت مسئله‌ی اصلی انقلاب اسلامی بوده و انتظار امام و رهبری از دانشجویان همواره عدالت خواهی بوده است، آرمان خواهی جدا از روح دانشجویی نیست و معتقدم آرمان خواهی تعهد را به همراه دارد؛ بنابراین آرمان خواهی دانشجویی باید با ایده‌‌ی عملی همراه باشد.
وی افزود: مقدمه‌ی آرمان خواهی، بازگرداندن هویت دانشگاه و دانشجو به دانشگاه است این که دانشجو بفهمد در چه موقعیتی قرار گرفته و جایگاه کشورش در جهان چیست، اکنون دو نوع دانشجو داریم که آرمان خواه نیستند، برخی از دانشجویان مشغول تحصیل بوده و برای آن‌ها مهم نیست که در داخل کشور بمانند یا خارج از کشور بروند و برخی نیز حتی تحصیل هم برایشان اهمیتی ندارد.
وی با بیان این‌که استکبار داخلی و خارجی وجود دارد و در شرایط فعلی عدالت می‌تواند مبارزه با استکبار خارجی و حمایت از مستضعفان جهان و هم مستضعفان داخل کشور باشد، گفت: اگر عدالت خواهی را به عنوان آرمان بپذیریم می‌توانیم با هر نوع استکبار خارجی و داخلی مبارزه کنیم.
مهدی نیرومند، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز، با اشاره به تعریفی از جنبش دانشجویی از دیدگاه رهبری، اظهار کرد: جنبش دانشجویی یعنی بیداری دانشجویی است، دانشجویی که خود بیدار بوده و هم دیگران را بیدار کند، با توجه به این تعریف وظایف مختلفی بر عهده‌ی دانشجو قرار می‌گیرد.
وی استقلال، آزاد اندیشی، عدالت خواهی، رسیدن به جامعه و تمدن اسلامی و رسیدن به مرزهای علم را از آرمان‌های دانشجویان عنوان کرد و گفت: عدالت خواهی دارای اصول خاصی است، معتقدم در عدالت خواهی باید معنویت و عقلانیت وجود داشته باشد و همواره با در نظر گرفتن اصول به سمت آرمان‌ها پیش برویم.
مهدی جلیلی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز با اشاره به وضعیت فعلی جنبش دانشجویی، اظهار کرد: امروزه جامعه را ناامیدی، رخوت و سکون در برگرفته است و اگر اکنون بخواهیم رسالت فعلی جنبش دانشجویی را بررسی کنیم، معتقدم رسالت جنبش دانشجویی در این بازه‌ی زمانی، احیای مجدد امید در جامعه است.
مهدی امین مستوفی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز با بیان این‌که  می‌توان گفتمان سازی را رسالت فعلی جنبش دانشجویی مطرح کرد، گفت: زمانی که جنبش دانشجویی نقش خود را به خوبی درک و ایفا کرده، بی شک شاهد تحولات سیاسی و فرهنگی در کشور شدیم.
وی افزود: تشکل‌ها در بحث گفتمان از قابلیت‌های زیادی برخوردار هستند و زمینه و فرصت کافی برای گفت‌وگو و ارائه‌ی مطالب و فعالیت‌های متنوع دارند.
وی با تاکید به پیگیری کرسی‌های آزاد اندیشی، گفت: مقام معظم رهبری در بیانات و دیدار با دانشجویان همواره به این موضوع تاکید می‌کنند.
مستوفی با بیان این‌که اکنون در جنگ اقتصادی قرار داریم، تصریح کرد: بحث گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، علم و فناوری جدید و پیوند علم و صنعت را باید جدی بگیریم و دفاع شجاعانه از منافع ملی داشته و دوباره امید را به مردم تزریق کنیم.
وی، مطالبه گری و استکبار ستیزی را مهم‌ترین رسالت فعلی دانشجویی عنوان کرد و گفت: آرمان گرایی نیز باید جزو رسالت‌های اصلی دانشجویان باشد.
بهنام فلاح، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان این‌که امروزه در جنبش دانشجویی با یک سری حرکات، گرایش‌ها و علایق دانشجویی و حرکات جزیره‌ای مواجه هستیم، گفت: جنبش دانشجویی واژه‌ی دقیقی نیست چرا که قبل از انقلاب مبارزاتی علیه شاهنشاهی داشتیم و نوعی حرکت سلبی بود، معتقدم جنبش دانشجویی باید هدفی فراگیر، دستورالعمل و ساختار مشخصی داشته باشد.
وی با اشاره به شکل گیری جنبش اجتماعی، افزود: جنبش اجتماعی زمانی شکل می‌گیرد که گروهی از افراد به طور سازمان یافته درصدد تغییر برخی از عناصر جامعه شوند که این گروه دارای هدف مشترک و عمر طولانی بوده و با ایدولوژی مشخصی پیش می‌روند.
فلاح با بیان این‌که امروزه جنبش دانشجویی به معنای واقعی کلمه وجود ندارد، گفت: اکنون به جای جنبش دانشجویی، علایق فکری و حرکات جزیره‌ای داریم، از آنجایی که دانشگاه اولین نهاد رویارویی با جهان مدرن بود، معتقدم در شرایط فعلی گفتمان سازی می‌تواند اصلی‌ترین حرکت دانشگاه شود و در داخل دانشگاه فکر تولیده شده و به عنوان ایده به بیرون از دانشگاه منتقل شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر به عصر کنش عقلانی وارد شده و برای این کنش عقلانی نیازمند عناصری هستیم که آن را پیش ببرد، در این زمینه رسالت اصلی حرکات دانشجویی، تربیت افرادی است که بتوانند در جهان مدرن و کنش‌های عقلانی بهترین واکنش ها را داشته باشند.
حجت محمدی، مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، با بیان این‌که اکنون جنبش دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی درگیر مسائلی شدند که دانشجویان را از محور حرکت اصلی دور کرده است، اظهار کرد: در گذشته که شاهد تاثیرگذاری و جنبش دانشجویی در سیاست گذاری‌های سطح کلان و تصمیم گیری‌ها بودیم، امروزه می‌توان افول آن را به وضوح مشاهده کرد.  
  وی، عدالت خواهی را از رسالت اصلی جنبش دانشجویی عنوان کرد و افزود: جنبش دانشجویی ابتدا باید استقلال خود را حفظ کند، در برخی مواقع جنبش دانشجویی وارد یک نوع بازی‌های سیاسی می‌شوند که استقلال آن‌ها را زیر سوال می‌برد.
محمدی ادامه داد: اصلی ترین رسالت جنبش دانشجویی حفظ رسالت خود است، هر نوع وابستگی و جریان سیاسی باید از سوی جنبش دانشجویی رد شود.
وی با بیان این‌که اکنون درگیر بروکراسی افراطی در سطح دانشگاه و سازمان‌ها هستیم، بیان کرد: جنبش دانشجویی برای اجرایی کردن اهداف خود به یک سری ابزار نیاز دارد ولی برای تامین آن درگیر یک نوع بروکراسی می‌شود که انرژی قابل توجه جنبش و تشکل‌ها را می‌گیرد، تشکل‌ها و جنبش دانشجویی باید سعی کنند خود را از این بروکراسی را نجات دهند.

محمدی افزود: امروزه جنبش دانشجویی شاید در محتوا چیزی داشته باشد ولی در ارائه قالب‌ها دچار مشکل شده است و تعداد دانشجویانی که فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی انجام می‌دهند، بسیار محدود شده است و به نظر می‌رسد در ارائه مفاهیم و محتوا دچار مشکل شدیم که ضرورت دارد  به دنبال قالب‌های نو باشیم.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: در برخی مواقع ورود به مصادیق و بحث‌ها می‌تواند چاره ساز باشد، طبق گفته‌ی رهبری دانشجویان باید حرف خود را صریح و از ته دل بزنند و زمانی که اشتباه کردند، سخنان خود را پس بگیرند.
                 لزوم سیاسی بودن دانشجویان در شرایط فعلی
سجاد مقید، نماینده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز در خصوص لزوم سیاسی بودن دانشجویان در شرایط فعلی، با بیان این‌که عدالت بدون عزم همگان هیچ زمانی تحقق نمی‌یابد، اظهار کرد: اگر تشکل دانشجویی مستحکم در داخل دانشگاه مستقر باشد ولی حرکات این تشکل جزیره‌ای بوده و دانشجویان با آن همکاری نداشته باشند این تشکل در محیط دانشگاه نمی‌تواند اثر گذار شود و نمی‌توان به نتایج مطلوبی از جنبش دانشجویی دست یافت.
وی با اشاره به پرسشگری دانشجویان از مسئولان، تصریح کرد: اگر دانشجویان سیاسی نباشند و روحیه‌ی مطالبه گری و پیگیری نداشته باشد، باعث می‌شود مسئولان متخلف احساس امنیت کنند، به عنوان مثال در داخل دانشگاه برخی از کارکنان خدماتی دانشگاه مورد ظلم واقع شدند، قرارداد این کارکنان مشکلاتی دارد که یکی از مدیران ارشد دانشگاه در پاسخ به پیگیری‌های ما در این خصوص، جایگزینی افراد دیگری را به جای این کارکنان پیشنهاد داد که معتقدم این پاسخ درستی به این مشکل نیست.
وی ادامه داد: اثرات منفی سیاسی و مطالبه گر نبودن دانشجویان و جامعه، خود اثبات کننده‌ی لزوم سیاسی بودن دانشجویان و افراد جامعه است.
مهدی نیرومند، مسئول بسیج دانشگاه تبریز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص لزوم سیاسی بودن دانشجویان، اظهار کرد: اگر دانشجو بصیرت نداشته باشد، دشمن با یک آبنبات ترش می‌توان او را به سمت خود بکشد، با توجه به سخنان رهبری، اهمیت بصیرت و مباحث سیاسی و لزوم اهمیت دانشجو به این مسائل مشخص است.
وی افزود: شاید آمریکا و استکبار از لحاظ علمی و تکنولوژی پیشرفته باشند ولی بصیرت نداشته و نوعی سیاست اموی در دولت آمریکا حاکم است و علم این دولت در راستای جنگ افروزی به کار گرفته می‌شود.
نیرومند با بیان این‌که دانشجویان مدیران آینده‌ی کشور هستند، گفت: در آینده‌ی نزدیک همین دانشجویان هستند که علم را تولید کرده و در راستای دولت و تمدن اسلامی گام می‌بردارند و به همین دلیل مباحثی مانند بصیرت و سیاسی بودن اهمیت دارد.
وی تاکید کرد: دانشجویان علاوه بر کسب بصیرت باید در سطح جامعه بصیرت افزایی داشته و نور حاصل از بصیرت را به جامعه و افراد منتقل کند.
نیرومند با بیان این‌که دانشجویان موتور محرک و پیش برنده‌ی جامعه هستند، افزود: تقوا، علم، بصیرت و مدیریت از مولفه‌های اصلی جوان مومن انقلابی است و اگر بصیرت نباشد ممکن است تمامی این موارد در راستای منافع شخصی باشد.
مهدی جلیلی، مسئول انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز با اشاره به وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی در دهه‌ی 90 در ایران، گفت: در حال حاضر باید وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها را بررسی کنیم که ببینیم آیا تحرک و پویایی دهه‌های گذشته را دارند.
وی افزود: تشکل‌های دانشجویی دهه‌ی جدید دانشگاه‌های ایران در سستی و ناامیدی به سر می‌برند؛ چرا که در چند بازه‌ی زمانی رفتار حاکمیت و دولتمردان نسبت به تشکل‌های دانشجویی مانند ستاره کردن دانشجویان و سرکوب تشکل‌ها و حرکات دانشجویی باعث شده امروزه تشکل‌ها وضعیت خوبی در جذب فعالان دانشجویی و دانشجویان برای انجام فعالیت‌های درون دانشگاهی نداشته باشند.
جلیلی ادامه داد: امروزه دانشجو از ورود به تشکل دانشجویی ترس دارد؛ چرا که با رفتار‌های حاکمیت سیاست زده یا سیاست گریز شده است و امروزه برخی از دانشجویان جمله‌ی «من سیاسی نیستم» را مطرح می‌کنند، چرا که دانشجویان با مراجعه به پیشینه‌ی برخی از حرکات، پی می‌برند که برخوردها و رفتارهای برخی در طیف‌ها سلیقه‌ای بوده و به همین دلیل دانشجو نیز می‌گوید؛ من سیاسی نیستم.
وی بیان کرد: اگر امروزه دانشجو نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی دانشگاه بی تفاوت باشد، گرایش‌های مختلف سیاسی ضد ایرانی و ضداسلامی در داخل و خارج از کشور فضایی برای ورود به جامعه دانشگاهی و بیرون از آن پیدا می‌کنند و معتقدم این وضعیت خوب نیست؛ چرا که جنبش دانشجویی در 40 سال زحمت کشیده تا نظام جمهوری اسلامی به این نقطه برسد.
جلیلی با بیان این‌که دانشجویان فضای آزادی برای بیان گفتمان و بیان رسالت و گرایش فکری خود ندارند، اظهار کرد: امیدوارم فضای آزادی برای دانشجویان و حتی تمامی گرایش‌ها فراهم شود و اساتید، مدیران دانشگاهی و دانشجویان با همکاری یکدیگر در جهت تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی برای آبادی و پیشرفت ایران گام بردارند.

مهدی امین مستوفی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص لزوم سیاسی بودن دانشجویان، اظهار کرد: دانشجو باید وارد عرصه‌ی سیاسی شده و فکر سیاسی داشته باشد اما باید بسیار هوشیار باشد تا دشمن از حرکت، موضع گیری و اظهار نظرش سو استفاده نکند، دانشجوی انقلابی نمی‌تواند نسبت به مسائل سیاسی کشور بدون موضع و نظر باشد.
وی با بیان این‌که دانشجوی سیاسی بینش و تحلیل سیاسی کسب می‌کند، افزود: اگر دانشجو سیاسی باشد همواره درصدد ارتقای سطح معرفتی و دینی خود، محیط جامعه و دانشگاه خواهد بود و همواره انتقاد گر و پرسشگر بوده و اصول اخلاق و ارزش‌های دینی را رعایت می‌کند.
وی دانشجوی سیاسی را فردی آرمان گرا و قانون مدار دانست و گفت: امروزه مسئولیت ما سنگین است و طبق گفته‌ی حضرت آقا، ما باید در کنار تحصیل، کار سیاسی انجام داده و محیط سیاسی را بشناسیم و خود را از لحاظ فکری و روحی آماده کنیم.
مستوفی ادامه داد: اگر دانشجو سیاسی نباشد، بی شک تحلیل سیاسی هم نخواهد داشت، در زمان امام حسن مجتبی(ع) مردم تحلیل سیاسی نداشتند و پدید آمدن فتنه‌ی خوارج و تنها ماندن حضرت علی (ع) در نتیجه‌ی نبود قدرت تحلیل سیاسی مردم بود.
بهنام فلاح، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در خصوص لزوم سیاسی بودن دانشجویان، اظهار کرد: با توجه به شرایط سنی دانشجویان، ما با دوره‌ی اجتماعی و سیاسی شدن جوانان سر و کار داریم، دانشجو بعد از مدتی با اتمام دوران تحصیل پا به عرصه‌ی جامعه می‌گذارد و ما با یک شهروند مواجه می‌شویم.
وی افزود: هدف دانشگاه، تربیت شهروند در تراز نوین جهانی است، در این عرصه اگر دانشجو دانش سیاسی نداشته باشد بی شک در حرکات و بازی‌های سیاسی سرش کلاه رفته و کامیاب نخواهد شد.
فلاح با بیان این‌که باید عنصر و فهم سیاسی دانشجویان ارتقا یابد، خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به رشد و نمو فضای دیجیتال، فرد در عرصه‌ی سیاسی به نوعی کف روی آب تبدیل شده و نمی‌تواند برای بیرون از دانشگاه تحلیل و فکر سازی کند.
وی بیان کرد: زمانی با دانشجویان به گونه‌ای برخورد می‌کردند که برای جمع کردن آن‌ها از خیابان، کلی نیرو و امکانات لازم بود ولی اکنون به وضعیتی رسیدیم که فرد سینه سپر کرده و می‌گوید سیاسی نیستم.
وی سیاسی بودن دانشجو را ضروری عنوان کرد و گفت: دانشجو باید بتواند برای جامعه گفتمان سازی کند و نه تنها به عنوان دانشجو بلکه باید به عنوان شهروند برای حل مشکلات شهروندان خود فکر کند.
حجت محمدی، مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان این‌که دانشجو باید جریانات، اشخاص و احزاب را از لحاظ سیاسی بشناسد و برای آن‌ها تحلیل داشته باشد، اظهار کرد: آگاهی سیاسی باعث می‌شود دانشجو در پازلی که دشمن برای او تهیه کرده، بازی نکند. متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از دانشجویانی که فعالیت‌های سیاسی کردند، از فعالیت‌هایشان ضربه خوردند.
وی ادامه داد: امروزه دیدگاه‌ها به فعالیت‌های سیاسی دانشجویان، منفی قلمداد می‌شود و هر یک از ما در بین دانشجویان بگوییم فعالیت سیاسی داریم ناخودآگاه خود را از ما دور می‌کنند تا به آن‌ها از فردی سیاسی آسیبی نرسد، متاسفانه امروزه این نمودی است که از فعالیت سیاسی در سطح دانشگاه تصویرسازی شده است.
وی ادامه داد: با این نگرش دانشجو به فعالیت‌های سیاسی، بی شک شاهد پویایی گذشته در دانشجویان و تشکل‌های دانشگاه‌ها نخواهیم بود.
محمدی یادآور شد: سیاسی بودن برای فعالیت بهتر و رسیدن به درجه‌ای از تحلیل که ما را گرفتار نکند، لازم است.
وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها
سجاد مقید، نماینده انجمن دفتر تحکیم وحدت، در این خصوص اظهار کرد: معتقدم مسیر تشکل‌های دانشگاه‌ها مسیری اشتباه است، سیاسی نبودن دانشجویان به بازخورد عملکرد تشکل‌ها و افرادی که ادعای سیاسی و جنبش دانشجویی بودن دارند، بازمی‌گردد.
وی ادامه داد: تشکل‌ها نباید در جریانات سیاسی پیاده نظام باشند و دانشجو درک کند که امر سیاسی در خصوص دانشجو و تشکل‌ها، حرکتی مستقل است.
مقید با بیان این‌که برخی از تشکل‌های انقلابی دچار آفت انزوا می‌شوند، گفت: متاسفانه تشکل‌ها از بحث آگاه سازی بسیار فاصله گرفته‌اند و اگر تاریخ جنبش دانشجویی را مطالعه کنیم پی می‌بریم میراثی که از امثال افرادی مانند شهید چمران به ما رسیده، این نبوده است، اگر خود را با چنین افرادی مقایسه کنیم بیشتر به عمق اشتباه خود پی می‌بریم.
مهدی نیرومند، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان این‌که برای ارائه راهکارهای پویایی جنبش دانشجویی باید به بیانات حضرت آقا و امام (ره) رجوع کنیم، اظهار کرد: طبق گفته‌ی حضرت آقا، مبدا حرکت وانقلاب امام(ره) هستند و باید حرف امام راحل را حجت بدانیم؛ چرا که در منظومه‌ی فکری ایشان، تمامی موارد بررسی شده و راهکارها، اهداف و نقشه‌ی راه به خوبی مشخص شده است پس بنابراین آشنایی با منظومه‌ی فکری دو بزرگوار برای ما می‌تواند راهگشایی اساسی باشد.
وی ادامه داد: حضرت آقا هرسال نزدیک ماه رمضان با تشکل‌های دانشجویی دیدار می‌کنند که این بیانگر اهمیت دیدگاه دانشجویان در نظر ایشان است.
مهدی امین مستوفی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز با بیان این‎‌که تشکل های دانشجویی جزوی از نظام جمهوری اسلامی هستند ولی متاسفانه برخی از آن‌ها‌، مرز خود را با دشمن به طور واضح مشخص نمی‌کنند، اظهار کرد: ما باید تعریف دقیقی از منتقد، مخالف و معاند داشته باشیم، حفظ استقلال برای تشکل‌ها بسیار مهم است، قناعت به وضع موجود بسیار بد است، چرا که می‌تواند به مفهوم پایان عمر یک تشکل باشد، تشکل‌ها باید از وضع موجود و مشکلات انتقاد کرده و همواره رو به جلو حرکت کنند.
وی بیان کرد: تشکل یک معبد است نه معبود؛ چرا که در غیر اینصورت تشکل‌ها نمی‌توانند خود را نقد کنند و معتقدم اگر جنبش دانشجویی، یک نقد درون گفتمانی نسبت به عملکرد خود داشته باشد به راحتی می‌تواند مشکلات خود را حل کند.
بهنام فلاح، دبیر انجمن دانشگاه تبریز در خصوص وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ها‌ی استان، اظهار کرد: در دوره‌ای تشکل‌های انجمن اسلامی تعطیل بودند و سکونی دانشگاه را فرا گرفته بود، معتقدم ما نباید تشکل‌ها را دولت به دولت افتتاح کرده یا ببندیم چرا که این اقدام انقطاع نسلی ایجاد می‌کند و تجارب به نسل‌ها منتقل نمی‌شود.
وی ادامه داد: اگر تشکل‌های دانشجویی گفتمان داشته باشند، پیاده نظام نمی‌شوند و می‌توانند سردمدار فعالیت سیاسی بشوند.
حجت محمدی، دبیر انجمن اسلامی اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در خصوص وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان، گفت: در برخی مواقع شاهد ظهور و بروز تشکل‌های یکبار مصرف می‌شویم که خواستار فعالیت در برخی از جریانات سیاسی می‌شوند که این همان پیاده نظام بودن احزاب و جریانات سیاسی است، این تشکل‌ها با تغییر و تحولات سیاسی که در جامعه رخ می‌دهد، شکل گرفته و با بهره برداری سیاسی خود تا دوره‌ی بعدی فعالیت خود را متوقف می‌کنند.
وی افزود: دلیل این‌که امروزه تشکل‌های دانشجویی پویایی گذشته خود را ندارند این است که مدیران و مسئولان اجرایی خود را موظف به پاسخگویی در مقابل تشکل و جنبش دانشجویی نمی‌دانند.   وی با بیان این‌که تشکل‌های دانشجویی فعالیت می‌کنند ولی لازمه‌ی تبلور فعالیت این تشکل‌ها، پوشش خبری است، افزود: اگر رسانه‌ها در طول سال با تشکل‌ها در ارتباط باشند بی شک پوشش رسانه‌ای می‌تواند در پیشبرد فعالیت‌ها بسیار موثر واقع شود به همین دلیل این عوامل می‌تواند پویایی تشکل را تحت تاثیر قرار دهد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.