محمد جواد عسکری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بافق اظهار داشت: این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن در دست ساخت است و با بهره برداری از آن زمینه اشتغال 500نفر به طور مستقیم فراهم می شود.
وی ابراز امیدواری کرد این طرح مهمِ تامین خوراک فولاد سازی، اوایل سال 98 به بهره برداری برسد تا از خام فروشی سنگ آهن جلوگیری شود.
مدیرعامل صندوق بازنشتگی فولاد کشور، گندله را یکی از طرح های مهم جوار معدنی و صنایع کم آبخواه اعلام کرد و افزود: این طرح با 50 درصد پیشرفت در دست اجراست و نقش مهمی در تامین خوراک کارخانه فولاد بافق خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ادامه داد: سنگ آهن استخراج شده از معادن بافق در واحد گندله سازی تبدیل به گندله شده و در واحد تولید به روش احیاء مستقیم، به آهن اسفنجی تبدیل می شود.
وی افزود: سپس این ماده معدنی در کوره های قوس الکتریکی مربوط به واحد فولاد سازی ذوب می شود.
مدیرعامل ضندوق فولاد کشور گفت: گندله سازی و ماده اولیه برای فرآیندهای تولید آهن خام در کوره بلند و تولید آهن اسفنجی به روش های متعدد احیای مستقیم نقش مهمی ایفا می کند.
عسکری اضافه کرد: گندله تولید شده در بافق به صورت خوراک در کارخانه آهن به روش احیاء مستقیم که در جنب کارخانه گندله سازی در حال ساخت است استفاده می شود.
این مسوول معدنی خاطرنشان کرد: حجم تولید فعلی کشور در بخش فولاد خام حدود 18 میلیون تن برآورد می شود و بر اساس شاخص‌های توسعه کشور در افق 1404، رسیدن به تولید سالیانه 55 میلیون تن پیش بینی شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور تصریح کرد: ضریب نهایی تبدیل سنگ آهن به فولاد حدود 2.56 است یعنی بمنظور تولید یک میلیون تن فولاد، نیاز به 2.560 میلیون تن سنگ آهن داریم که این ضرایب برای تبدیل کنسانتره و یا گندله به فولاد 1.66 و برای تبدیل آهن اسفنجی به فولاد 1.14 است.
نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود و 'گندله' نامیده می شود.
بیش از پنجهزار و 600 نفر در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق به کار اشتغال دارند که با احتساب خانواده آنها و افراد بازنشسته تقریبا بیش از 75 درصد جمعیت شهرستان بافق به این شرکت وابسته هستند.
از سال 91 معادل 71.5 درصد شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به صندوق بازنشستگی فولاد ایران واگذار شده و 18.5 درصد آن نیز هنوز در اختیار شرکت سنگ آهن است.
معدن سنگ آهن چغارت، بزرگترین واحد گندله سازی کشور و کارخانه آگلومراسیون در فاصله 13 کیلومتری شهر بافق واقع شده است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار دارد.
7543/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.