به گزارش ایرنا ، مهمانشهر شهرک یا محلی برای سکونت و زندگی اتباع خارجی است که عموما در برخی شهرها برای جلوگیری از پراکندگی آنها در محلات مختلف و پیشگیری از آسیب های اجتماعی ساخته می شود.
با توجه به موقعیت جغرافیایی مهریز که در مسیر جاده اصلی تهران به بندرعباس - زاهدان و کرمان قرار دارد، همواره محل تردد اتباع خارجی و سکونت آنها در این شهرستان است.
در این ارتباط شماری از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مشکل حضور و اسکان اتباع خارجی در برخی محله های مرکز شهرستان اشاره و بر ساخت مهمانشهر تاکید کردند.
رضا کمالی با ابراز ناخرسندی از وضعیت موجود می گوید: اتباع خارجی خصوصا افغان ها سال هاست، آزادانه در بافت قدیم و حتی برخی شهرک های اقماری مهریز سکونت دارند.
وی بیان کرد: ایجاد ناامنی، رعایت نکردن بهداشت محیط و بروز برخی چالش های فرهنگی و اخلاقی که در میان آنها وجود دارد و به دلیل زندگی در کنار مردم محلی موجب گسترش برخی ناهنجاری ها شده است.
دیگر شهروند هم گفت: بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی ناشی از تردد آزاد و بدون ضابطه اتباع خارجی در میان مردم محلی است .
فاطمه زارع بیدکی با بیان اینکه در برخی شهرستان های استان برای نظارت و ساماندهی تردد و اسکان شهروندان بیگانه نسبت به ساخت مهمانشهر اقدام های خوبی انجام شد و بر تحقق آن در مهریز تاکید کرد.
همچنین فرماندار مهریز گفت: ساخت مهمانشهر برای سکونت اتباع خارجی در اولویت برنامه هاست که تاکنون زمینی برای این منظور در حومه شهر پیش بینی و حصارکشی شده است .
سید محمد رستگاری وجود چنین فضایی را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسئولان استان یزد هرچه زودتر این مکان به بهره برداری برسد.
وی از مالکان واحدهای مسکونی خواست تا زمان نهایی مراحل ساخت مهمانشهر و جابجایی اتباع مجاز با فرمانداری همکاری بیشتری در خصوص جلوگیری از تجمیع آنها در منازل مسکونی سطح شهر به‌ ویژه محلات قدیمی داشته باشند.
رستگاری به عزم مسئولان برای ساخت چنین فضایی و همکاری مردم در برخورد با قاچاق انسان تاکید کرد و تداوم همراهی مردم و خانواده ها را در کنار مدیران خواستار شد.
همچنین امام جمعه مهریز به ضرورت ساخت مهمانشهر به عنوان یک مطالبه مردمی اشاره کرد و یادآور شد: باید مردم و مسوولان با همکاری هم وظایف خود را برای نظارت، کنترل و ساماندهی اتباع خارجی انجام دهند.
حجت الاسلام عبدالرضا محی الدینی با قدردانی از فعالیت های انجام شده در این ارتباط ادامه داد: یکی از مطالبات شهروندان ساخت چنین فضایی است، امیدواریم هرچه زودتر این کار اجرا شود.
وی با بیان اینکه جابجایی غیرقانونی اتباع بیگانه در بین برخی از جوانان منطقه به امر عادی تو سودآور تبدیل شد، اظهار داشت: این کار آسیب های فرهنگی زیادی به همراه دارد و از خانواده ها، نظارت بیشتر بر فعالیت فرزندان شان برای ورود نکردن به این عمل خواستار شد.
در استان آمارهای غیررسمی از سکونت 100 هزار اتباع بیگانه مجاز در 10 شهرستان استان حکایت دارد که 20 درصد در مهمانشهر سکونت دارند.
بیشتر اتباع خارجی استان، افغان هستند که عمدتا در کارهای ساختمانی ، کارگاه های تولید تیرچه بلوک، موزاییک ، بخش کشاورزی، دامداری و حناسایی فعالیت دارند.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.