به گزارش ایرنا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد روز جمعه در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی نوشت: دیروز دیوار غربی و گوشه ای از یک خانه تاریخی در مجاورت بیمارستان گودرز تخریب شد.
سیدمصطفی فاطمی فیروزآبادی افزود: هرچند قبل از تخریب کامل، کار توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی تعطیل شد اما وقتی یک دستگاه دولتی عامل تخریب می شود چه انتظاری می توان از دیگران داشت.
وی تصریح کرد: علی رغم میل و بنا به وظیفه ذاتی میراث مجبوریم از طریق مراجع قضایی پیگیر اجرای قانون علیه متخلفان باشیم.
بیمارستان گودرز در فروردین 1324 توسط شاه جهان، فریدون، اردشیر و مهربان به نام پدرشان گودرز ساخته شد و از سال 1327 با 32 تخت بیمارستانی به بهره برداری رسید.
این بیمارستان در سال 1367 زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و در سال 1377 زیرنظر اداره کل اوقاف استان قرار گرفت.
همچنین سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی نوشت: بخشی از یک بنای ارزشمند تاریخی در محدوده ثبت ملی متعلق به بیمارستان موقوفه گودرز که می توانست کاربری های متعددی را پس از مرمت داشته باشد تخریب شد.
محسن عباسی هرفته افزود: مدتی پیش بنا به درخواست مدیریت این مجموعه در خصوص توسعه بیمارستان بازدیدی از محل داشتم و به اهمیت این بنا و لزوم حفاظت آن تاکید کردم.
وی ادامه داد: در حالیکه بسیاری از مردم در خصوص حفاظت از بافت تاریخی دغدغه مند و به ارزش های آن واقفند متاسفم که مدیران برخی مجموعه ها هنوز نسبت به اهمیت و ارزش این گنج های غبار گرفته، جهل دارند و نمی دانند چه را تخریب می کنند. نسل آینده ما را چگونه قضاوت خواهد کرد وقتی ببیند ما سرمایه های تمدنی اش را به آتش کشیده ایم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد در ادامه آورده است: مدیریت این بیمارستان که پزشک و جز اقشار تحصیل کرده جامعه هستند و همینطور اداره اوقاف که می بایست حافظ ارزش های مادی و معنوی وقف باشد، چه توضیحی در این زمینه دارند؟.
عباسی هرفته اضافه کرد: پیگیر خواهیم بود تا با این رویکرد مخرب، برخورد جدی صورت گیرد.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، یکهزار و 720 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی دارد.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
7532/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.