به گزارش ایرنا شرکت کنندگان در این میزگرد با تبیین دیدگاه های خود در باره وضعیت و جایگاه خبرنگاران ورزشی ، راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود ارائه کردند.
شرکت کنندگان در این میزگرد، نبود ثبات شغلی، ورود افراد غیر متخصص به حوزه ورزش، همراهی نکردن مسئولان، نبود روزنامه ورزشی، بالا بودن هزینه چاپ برای انتشار نشریات ورزشی و پایین بودن آستانه تحمل مسئولان در مقابل نقدهای سازنده خبرنگاران را اهم مشکلات موجود در این بخش برشمردند.

*** به دنبال توسعه ورزش در استان هستیم
ورزشی نویس پیشکسوت یزد گفت: مسئولان باید نه در شعار که در عمل برای خبرنگارانی که صادقانه و دلسورانه برای ارتقای ورش استان، سال های متمادی و بدون چشمداشت نسبت به نگارش مطالب و تهیه و انعکاس اخبار و محتوا اقدام می کنند ارزش قائل شوند.
علی محمد قادریان با اشاره به اینکه منزلت خبرنگاران ورزشی بخاطر فعالیت هایی که برای اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و توسعه آن در جامعه و بین مردم انجام می دهند خیلی زیاد است از مدیران برای رسیدگی به مطالبات این قشر تاثیرگذار دعوت کرد.
این فعال رسانه ای تصریح کرد: خبرنگاران ورزشی بخاطر دلبستگی عمیقی که به استان خود دارند به دنبال کمک کردن برای توسعه ورزش در تمام رشته ها و نقد سازنده و راهگشا هستند که نباید مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرند.
به گفته قادریان، اگر یک خبرنگار ورزشی بر حسب وظیفه و رسالتی که دارد نقدی می کند باید مورد پذیرش قرار گرفته و با برخورد قهری مدیران مواجه نشود .
ورزشی نویس روزنامه پیمان با اشاره به اینکه خبرنگاران در کنار دولت ، مدیران و خانواده ها نقش مهمی در فرهنگ سازی ورزش دارند از اینکه برخی مدیران به انتقادهای سازنده رسانه ها ارزشی قائل نیستند ابراز ناخرسندی کرد.

ورزشی نویس پیشکسوت یزد گفت: به رغم اهمیت ، گستردگی کار و مخاطبان زیاد در حوزه ورزش و بر خلاف سایر زمینه ها ، در این استان هنوز خبرنگار متخصص ورزشی وجود ندارد و با این وضعیت نمی توان بنحو مناسب نسبت به پوشش و تولید محتوا اقدام کرد.
قادریان پیشنهاد داد که با پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان نسبت به پذیرش رسمی خبرنگاران ورزشی از میان جوانان علاقه مند طبق مقررات اقدام به عمل آید.
ورزشی نویس پیشکسوت یزد یکی از ضعف های مهم دیگر فعالان خبری این استان در حوزه ورزش را نبود تحلیل و تولید محتوا ، گزارشات خبری ، مقالات و یادداشت های مفید ذکر کرد و بر توجه خاص به آن توسط فعالان این عرصه تاکید نمود.
به گفته قادریان ، حبرنگاران ورزشی یزد که تعدادشان در قیاس با استان های کشور خیلی محدود است باید در کنار تهیه و انعکاس اخبار رشته های مختلف ورزشی به صورت جدی نسبت به تهیه محتوا و نقدهای علمی و کارشناسی برای توسعه ورزش اقدام کنند.

*** امنیت شغلی خبرنگاران ورزشی تامین شود
دیگر ورزشی نویس یزد هم گفت: یکی از مهمترین نیازها برای ایجاد انگیزه و ارتقای فعالیت ها در بین خبرنگاران ورزشی استان که تعداد آنها به رغم اهمیت از انگشتان 2 دست نیز بیشتر نمی شود ، موضوع مهم ثبات شغلی است .
امید حسین مرشدی افزود: اگر ثبات شغلی خبرنگاران توسط متولیان تامین شود بدون شک شاهد یک تحول اساسی برای ایجاد انگیزه در جذب افراد زیادی برای ورود به این عرصه در راستای توسعه فعالیت های ورزشی خواهیم بود .
به گفته وی ،مخاطبان بی شمار ورزش استان انتظار دارند تا اخبار فعالیت های ورزشی بنحو مناسب توسط خبرنگاران در رسانه های مختلف منعکس و مردم و جوانان در جریان مسائل قرار گیرند ولی هم اکنون بخاطر نداشتن خبرنگار به اندازه کافی این امر به خوبی محقق نمی شود.
تهیه کننده و مجری برنامه های ورزشی گفت: هم اکنون بخاطر اینکه خبرنگار متخصص ورزشی نداریم بار سنگین اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را فقط تعداد محدودی انجام می دهند و این وضعیت به هیچ وجه زیبنده استان نیست.
مرشدی خاطر نشان کرد: باید برای تربیت خبرنگاران ورزشی یک همت جمعی و واقعی توسط مسئولان امر با همکاری علاقه مندان انجام شود تا خلاء موجود در پوشش اخبار مرتفع و شاهد یک تحول بزرگ در این عرصه باشیم.
خبرنگار ورزشی یزد با بیان اینکه هم اکنون هیج روزنامه تخصصی ورزشی در این استان وجود ندارد ،به اهمیت راه اندازی آن با همکاری دستگاه های فرهنگی و ورزشی اشاره و بر پیگیری آن تاکید نمود.
برنامه ساز ورزشی صدا و سیمای یزد گفت: کمترین توقع خبرنگار ورزشی از مسئولان ، رعایت جایگاه و منزلت اوست که باید همواره توسط متولیان رعایت شود تا او بتواند وظایف خود را درست و بر اساس رسالتی که دارد انجام دهد.
مرشدی اعتقاد دارد که اگر حمایت معنوی از خبرنگاران ورزشی انجام شود آنها بهتر و بیشتر می توانند رسالت خطیر خود را در اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و نظارت انجام دهند که ثمره آن نصیب جامعه بزرگ ورزشی و مخاطبان می شود.

** خبرنگاران تخصصی ورزش تربیت کنیم
مدیر مسئول هفته نامه ورزشی یزد با اشاره به اینکه توسعه و فرهنگ سازی فعالیت های ورزشی در گرو خبرنگاران فعال است گفت: تربیت خبرنگاران متخصص با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و اداره کل ورزش و جوانان استان ضروری و باید اقدام شود.
حمیدرضا استادیان افزود: اگر خبرنگاران ورزشی متخصص داشته باشیم قطعا آنها بخاطر اشرافیتی که بر مسائل دارند می توانند نسبت به تولید محتوا و نقدهای سازنده برای گسترش فرهنگ ورزش و ارتقای رشته های مختلف اقدام کنند.
وی نبود ثباث شغلی و چندپیشگی خبرنگاران ورزشی را از دیگر مشکلات اصلی سد راه فعالیت فعالان این عرصه مهم می داند و می گوید: دستگاه های متولی امور فرهنگی ورزشی در حل معضل بسیار نقش آفرین هستند و باید وظایف خود را درست انجام دهند.
این فعال ورزشی اظهار داشت: یزد به رغم ظرفیت های خوبی که در ورزش دارد بر خلاف بسیاری از استان های کشور هنوز هیچ روزنامه تخصصی ورزشی ندارد و باید برای راه اندازی آن با حمایت مسئولان اقدام شود.
به گفته استادیان در وضعیت کنونی بخاطر گرانی کاغذ ، نشریات تخصصی ورزسی یزد هم برای ادامه حیات خود با مشکل جدی مواجه هستند که اگر فکری اساسی در حمایت آنها انجام نشود قطعا دچار مشکل می شوند.
وی وجود تشکل های مردم نهاد در حوزه ورزش برای پیگیری مطالبات این قشر تاثیرگذار بسیار لازم دانست و ابراز امیدواری کرد در این خصوص اقدام های مناسب با همکاری دستگاه های مسئول در استان انجام شود.

*** دولت از خبرنگاران و نشریات ورزشی حمایت می کند
رئیس روابط عمومی اداره کل ورزش ورزش و جوانان یزد با اشاره اینکه خبرنگاران نقش مهمی در ارتقای جایگاه ورزش دارند گفت: دولت بر حسب وظیفه و ضرورت برای ارتقای جایگاه خبرنگاران ورزشی ، فعالان این عرصه و نشریاتی که منتشر می شود حمایت های مادی و معنوی خود را با افتخار انجام می دهد.
محمود حاجی حسینی به اقدام های انجام شده در قبال خبرنگاران اشاره و افزود: همه ساله آیین تجلیل از خبرنگاران فعال ورزشی رسانه های مختلف گروهی برگزار می شود و تکریم منزلت آنها یک وظیفه است.
این مسئول اظهار داشت: برای موفقیت خبرنگاران در تهیه و انعکاس اخبار ورزشی و ارتباطی که بین آنها و روابط عمومی هیات های ورزشی وجود دارد تاکنون دوره های مقدماتی و تکمیلی خبرنویسی برای مسئولان روابط عمومی سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان ، روابط عمومی ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها و هیات ها برگزار شده است.
به گفته حاجی حسینی ، حمایت از نشریات ورزشی جزو برنامه های مهم این اداره کل است که سالانه انجام می شود و بخاطر اهمیتی که آنها بر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ورزشی دارند ادامه پیدا می کند.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت ، 47 هیات ورزشی استانی ، 300 هیات ورزشی شهرستانی ، 65 هزار ورزشکار سازمان یافته است.
هم اکنون 2 نشریه ورزشی تخصصی و همچنین 10 خبرنگار فعال ورزشی در استان یزد فعالیت دارند.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی ایران همواره بر پایه رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی با هدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و سیاسی جامعه اقدام می کند.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.