فرید دهقانی روز چهارشنبه در حاشیه نشست با مسئولان و مدیران معدنی استان یزد در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرمایه ثبتی مصوب صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، یکهزار و 430 میلیارد ریال است که تاکنون یکهزار و 100 میلیارد ریال آن تامین شده است.
وی افزود: 99.96 درصد سرمایه این صندوق متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و بقیه متعلق به شرکت های زیرپوشش این سازمان است که یک صندوق حاکمیتی و حمایتی محسوب می شود.
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی درباره حمایتهای این مجموعه اظهار داشت: این صندوق برای معادن خاصی که از فناوری سطح بالا (های تک) استفاده، خوش حساب بوده یا در مناطق مرزی فعالیت می کنند، 6 تا هشت درصد یارانه تسهیلات می پردازد تا نرخ سود تسهیلات برای این معادن به 10 تا 12 درصد تقلیل یابد.
دهقانی ادامه داد: از آغاز تاسیس این صندوق تا پایان سال گذشته، 658 فقره بیمه نامه اعتباری به ارزش 552 میلیارد تومان صادر شده و علاوه بر آن یکهزار و 13فقره بیمه نامه به ارزش 79.6 میلیارد تومان نیز در بخش اکتشاف صادر شده است.
وی در خصوص قانون حمایت از توسعه اشتغال روستایی که 1.5میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال به این بخش تخصیص یافته نیز گفت: 10 درصد این تسهیلات معادل یکهزار و 200 میلیارد تومان برای بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص یافته که می تواند انقلابی در اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن ایجاد کند.
به گفته دهقانی، نرخ سود تسهیلات این صندوق به ترتیب چهار، 6 ، هشت و 10 درصد برای معادن واقع در مناطق مرزی محروم، عشایری، روستایی و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت پیش بینی شده که بهره برداران معدنی و بخش فرآوری می تواند از این منابع استفاده کنند.
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از رفع نگرانی تامین وثیقه برای متقاضیان تسهیلات این صندوق خبرداد و افزود: معدن داران باید در سامانه «کارا» ثبت نام و پس از تأیید در سازمان صنعت، مدارک خود را برای بررسی به این صندوق ارسال کنند که پس از تایید وثیقه از سوی صندوق تامین خواهد شد.
دهقانی درباره جایگاه صندوق در بخش معدن هم گفت: با افزایش سرمایه های صندوق، حمایتهای بیشتری در بخش معدن از جمله بیمه اکتشاف، تامین ضمانت نامه و بیمه نامه برای گرفتن تسهیلات در اکتشاف، بهره برداری و فرآوری در حال انجام است.
این مسئول با اشاره به مکانیزه شدن سیستم های این صندوق تا پایان مردادماه تصریح کرد: با خودکار شدن سیستم و ارتباط از طریق ایمیل، همه فرآیندهای درخواست بیمه نامه، بررسی بیمه نامه و پذیرش یا نپذیرفتن آن به صورت برخط (آنلاین) انجام شده و متقاضیان غیراز تحویل اصل مدارک در روز نخست و امضای قرارداد در مرحله پایانی، نیازی به حضور در این صندوق نخواهند داشت.
وی همچنین از بخشش سود جریمه افراد بدهکار به صندوق خبرداد و گفت: چنانچه معدن داران بتوانند تسویه اصل بدهی خود را تعیین تکلیف کنند، سودی که به این تسهیلات تا پایان آذر 96 تعلق گرفته بخشوده می شود و فقط سود دی ماه پارسال تا تیرماه امسال دریافت می شود.
دهقانی ادامه داد: افراد خوش حساب نیز در انتهای دوره بازپرداخت اقساط علاوه بر دریافت نیم درصد تخفیف، از 2 درصد سود یا یارانه خوش حسابی بهره مند می شوند.
به گزارش ایرنا، پیش از این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از افزایش سرمایه صندوق تا سطح 143 میلیارد تومان خبرداده بود.
صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی در چارچوب اهداف اقتصادی کلان کشور و همچنین تقویت و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه معدن، سال 1380 تاسیس شده و به منظور تحقق توسعه پایدار در بخش معدن و ایجاد تضمین و امنیت سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی و هدایت و راهبری این سرمایه گذاری ها فعالیت می کند.
1968/ 2047/ 6014/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.