به گزارش ایرنا، واژه خبرنگار برای اقشار مختلف مردم آشناست اما اغلب به مشکلات و سختی های این شغل واقف نیستند.
خبرنگاری، شغلی پر هیجان و البته پر استرس است و یک خبرنگار برای کسب اخبار و اطلاعات موثق باید موانع زیادی را پشت سر بگذارد تا به اطلاعات صحیح دست یابد.
مخاطبان هم از خبرنگاران انتظاراتی دارند که باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهند تا بتوانند اعتماد آنها را جذب کنند.
شهید محمود صارمی خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف در سال 1377 در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف شهید شد و شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این رخداد، 17 مرداد ماه را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
خبرنگار ایرنا به همین بهانه به سراغ یک کارشناس و تعدادی از شهروندان یزدی رفت تا نظر آنان در مورد ویژگی های یک خبرنگار خوب جویا شود.
یک استاد دانشگاه با تبریک روز خبرنگار گفت: ورود به دوران جدید و حل کردن مسائل کشور و در صدر آنها نیل به پیشرفت همه جانبه ، ما را نیازمند خبرنگاران متفاوتی نموده است و از ویژگی های دوران جدید، رشد رسانه های نوظهور و تعاملی شدن ارتباطات رسانه ای است.
'مسعود طوفان' خاطرنشان کرد: رسانه های جدید از انحصار دولت ها و تصمیم گیران خارج شده اند و قادرند هر خبر و رویدادی را به سرعت در جهان منتشر نمایند، دو طرفه بودن رسانه ها نقش خبرنگاران را افزایش داده و مسئولیت آنها را برای تقویت اصل شفافیت افزایش داده است.
وی اضافه کرد: ویژگی دیگر دوران ما توزیع دانایی و انتظار عمومی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مردم است که خوشبختانه با تصویب و اجرای قانون اتنشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و تهیه پیش‌نویس لایحه شفافیت توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری می توان انتظار داشت سهم خبرنگاران از شفاف سازی افزایش یابد.
طوفان در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش بی اعتمادی به دولت ها و تشدید شکاف اعتماد از مختصات همه دولت های مدرن است که منجر به اعتراضات و آشفتگی عمومی می شود .
وی اضافه کرد: دیگر اعتقاد نداریم وظیفه و رسالت خبرنگار اعتماد سازی است بلکه رسانه امروز بیان کننده مرزهای اعتماد و بی اعتمادی است و می تواند میزان انتظار از دولت ها ، مدیران و سیاستمداران را تنظیم نماید.
طوفان گفت: رسانه های نوظهور، خبرنگاران را نیازمند افزایش مهارت آموزی مضاعفی نموده است و شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر ، فیس بوک و یا اینستاگرام در عمل منجر به کم رنگ شدن رسانه و برجسته شدن نقش و ارتباط مستقیم خبرنگار شده و خبرنگارانی که اصول استفاده از این رسانه ها را می دانند بخوبی ازآن بهره می برند.
این استاد دانشگاه افزود: خبرنگاران به بخشی از مکانیسم تصمیم گیری قدرت تبدیل شده اند و اینکه پنهان کاری تقریبا دیگر جایی در تصمیم گیری ها نمی تواند داشته باشد .
حسین حسینی، شهروند یزدی هم گفت: خبرنگاران چشم بینای و شنوای جامعه هستند به همین خاطر باید واقعیت ها را منعکس کنند.
وی افزود: یک خبرنگار خوب هرگز نباید مسائل و گرایش سیاسی و شخصی خود را در خبر لحاظ کند یا تحت تاثیر التهابات و کنش های سیاسی جامعه قرار گیرد.
زهرا زارع هم گفت: خبرنگار خوب کسی است که آنچه را رخ داده به مردم و جامعه منتقل کند و در گفت و گو با مسوولان هم تا به نتیجه مطلوب دست نیافته کوتاه نیاید.
وی اظهار داشت: مردم از خبرنگاران، انتطار انعکاس مشکلات خود و جامعه را دارند و از این رو یک رسانه و یک خبرنگار باید هدف اولش رفع مشکلات اجتماعی باشد، یکی از ویژگیهای که یک خبرنگار باید داشته باشد تعهد به نظام و انقلاب ، مخالفت با معاندان و حرکت در مسیر ولایت است .
زارع افزود: قطعا اگر خبرنگار ، با هدف رسیدن به امیال شخصی با گروهی خود ، قلم بزند نه تنها در برابر افکار عمومی پاسخگو است بلکه در جهان دیگر هم باید به آنچه نوشته جواب دهد.
رضا رضایی هم پرسشگری را از دیگر ویژگی های خبرنگار خوب بیان کرد و افزود: لازمه کار یک خبرنگار کشف حقایق است باید به سوالهای طرح کند که عامه مردم می­ خواهند پاسخ آنها را بدانند.
وی اضافه کرد: خلاق بودن، داشتن تخصص ، تجربه ، شجاعت و امانتداری از ویژگی های یک خبرنگار خوب است تا بتواند اخبار و اطلاعات را به خوبی به مردم منتقل کند.
حسین حسین زاده هم گفت: خبرنگار باید فردی کنجکاو برای یافتن علل و عوامل وقوع رویدادها باشد، اگر یک خبرنگار از کنار رویدادها و وقایع به سادگی عبور کند هرگز در کارش موفق نخواهد بود و اعتماد خود را از دست می دهد.
وی افزود: سرعت انتقال اخبار از دیگر خصوصیات یک خبرنگار خوب است البته نباید بخاطر سرعت عمل، خبر اشتباه و بدون منبع به مردم داد و بی اعتماد در جامعه ایجاد کرد.
حسین زاده ادامه داد: بالاخره ما شهروندان برای کسب اطلاعات جدید روز به رسانه های مکتوب ، نوشتاری و یا تصویری مراجعه می کنیم و دوست داریم اخبار صحیح در اختیار ما قرار گیرد.
علی روشن نیز با بیان اینکه رسالت خبرنگاری، اطلاع رسانی و انعکاس اخبار و اطلاعات است افزود: در برخی مواقع ما می بینیم که برخی رسانه ها با انتشار اخبار کذب، به امنیت اجتماعی خدشه می زنند که در این زمینه باید هوشیار باشیم.
وی تصریح کرد: خبرنگار باید در جلب اعتماد مخاطب تلاش کند و وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.