در بخشی از این مطلب آمده است: یزد که زمانی پایگاه نساجی در کشور محسوب می گردید و دیرزمانی کمتر خانه ای در یزد وجود داشت که دستگاه های بافندگی سنتی و قدیمی در آن وجود نداشته باشد بویژه در بافت قدیمی شهر یزد که اکنون ثبت جهانی گردیده است و این هنر در زمان صفویه به اوج کمال خود رسید.
بافته های گوناگون و گران قیمت یزد از قبیل زری، مخمل، دارایی، ترمه و غیره بازارهای داخل کشور را قبضه و در انحصار خود در آورده بودند و حتی به بازارهای کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان و غیره نیز راه یافته بودند.
یکی از هنرمندان بانام این رشته بنام غیاث الدین نقشبند که در شعر و شاعری نیز ید طولایی داشته به دربار سلاطین صفوی در اصفهان راه پیدا نموده و مورد توجه و تقرب شاه عباس اول قرار می گیرد.
این وضع تا اواخر دوره قاجاریه نیز ادامه می یابد تا اینکه در زمان پهلوی اول و دوم کارخانجات متعددی با تکنولوژی روز که در اطراف و اکناف این استان تاسیس می گردند.
عده ای از تجار و بازرگانان یزدی مباردت به تاسیس کارخانجات نساجی در اغلب شهرهای ایران مانند کرج، کرمانشاه و کرمان با نامهای جهان، کشمیر و خورشید را نموده اند که متاسفانه این کارخانجات اغلب آنها آنها بعد از انقلاب یکی پس از دیگری تعطیل شد.
امیدواریم آقای زمانی قمی بتواند صنعت نساجی یزد را دوباره رونق داده و ما بار دیگر شاهد شکوفایی این هنر اصیل در یزد باشیم.
هفته نامه ملک یزد به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی ملک فاروق ملک در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
استان یزد 158 رسانه دارای مجوز دارد که از این تعداد 114 رسانه چاپی، 28 رسانه الکترونیک برخط و 16 رسانه الکترونیک غیربرخط هستند.
7532/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.