به گزارش ایرنا دکتر محمد زینلی، روز چهارشنبه در کنفرانس علمی بیماری های مشترک انسان و حیوان در یزد افزود: سال گذشته 12 مورد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری هاری در کشور گزارش شد.
وی خاطرنشان کرد: در تمام نقاط مختلف کشور، حیوان گزیدگی گزارش می شود اما بیشترین میزان گزش به دلیل جمعیت بالای وجود سگ ها در سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد.
زینلی ادامه داد: متاسفانه بیماری هاری چه در انسان و چه در حیوان کشنده است و درمانی برای آن وجود ندارد و ابتلا به آن منجر به تلفات دامی و مرگ انسان ها می شود.
کارشناس مسوول مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مردم بدانند اگر مورد گزش حیوانات قرار گرفتند بلافاصله به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه تا سریع مورد درمان قرار گیرند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در استان یزد از سال 85 تاکنون گزارشی در زمینه بیماری هاری ارائه نشده است.
دکتر زینلی به بیماری تب مالت در کشور هم اشاره کرد و افزود: میزان بروز بیماری تب مالت در کشور در 2 سال گذشته، روند کاهشی داشته و بیشترین موارد ابتلا به این بیماری مربوط به مناطق شمال غرب و غرب کشور است به دلیل اینکه قطب دامداری کشوری محسوب می شود.
وی با بیان اینکه سالانه بین 15 تا 16 هزار نفر در کشور به بیماری تب مالت مبتلا می شوند اظهار داشت: این بیماری ، یک بیماری عفونی است که بیشترین شیوع را در کشور به خود اختصاص داده است.
کارشناس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش آموزش را در کنترل بیماری یاد شده موثر دانست و اظهار داشت: شهروندان از فرآورده های غیر پاستوریزه استفاده نکنند.
دکتر زینلی به بیماری تب کریمه کنگو هم اشاره کرد و گفت: این بیماری از طریق کنه، دام و فرد مبتلا به انسان منتقل می شود، بیشتر در ماههای خرداد، تیر و مرداد بروز پیدا می کند و بیشترین موارد ابتلا به این بیماری مربوط به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان ، خوزستان و مازندران است.
دکتر زینلی در ادامه با بیان اینکه سالانه بین 12 تا 13 هزار نفر به بیماری سالک در کشور مبتلا می شوند یادآور شد: همچنین بیشترین موارد مبتلا به این بیماری مربوط به استانهای جنوب غرب ، جنوب شرق و شرق کشور است.
کارشناس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 870 بیماری مشترک انسان و حیوان تاکنون شناخته شده افزود:تب مالت، سالک، هاری و تب خونریزی دهنده کنگو از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد هم در این نشست گفت: در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگر مهاجرت و تهدیدات زیستی می‌تواند سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.
محمدعلی طالبی افزود: بروز هریک از این بیماری ها می تواند مشکلات زیادی هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر سلامت در جامعه ایجاد کند.
در این کنفرانس یکروزه بیش از 100 نفر از پزشکان و دانشجویان رشته های مختلف پزشکی و کارشناسان مراکز بهداشت و دامپزشکی استان یزد حضور داشتند و در زمینه اقدامات پیشگیرانه بیماری های مشترک بین انسان و حیوان بحث و تبادل نظر کردند.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.