انتخاب رشته تحصیلی برای ادامه تحصیل در دوره آموزش عالی ، فرصتی است که باید قدر دانسته شود .
با آنکه بیش از صدها رشته تحصیلی در فراروی داوطلبان قرار دارد اما آمارها نشان می دهد طی سالیان متمادی که کنکور برگزار شده با آنکه داوطلبان، استعداد ها و علایق متفاوتی داشته اند اما انتخاب هایشان بر روی چند رشته خاص متمرکز بوده است.
امروزه ظرفیت دانشگاه ها به گونه ای است که نه تنها شانس قبولی در آزمون سراسری را بسیار بالا برده بلکه با توجه به گسترش کمی دوره های تحصیلی مختلف اعم از روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و خودگردان ها، فرصت ادامه تحصیل برای همه سلایق و علایق افراد جامعه نیز فراهم شده است.
در چنین شرایطی، دغدغه داوطلبان از اینکه 'آیا می توانم به دانشگاه راه یابم؟' به اینکه 'بهتر است در چه دوره و چه رشته ای ادامه تحصیل دهم ؟' تغییر یافته است.
اگرچه مدرک گرایی، انگیزه بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه ها از دیرباز تاکنون بوده اما به نظر می رسد در شرایط کنونی که فرصت های پرشماری در راه تحصیلات عالی فراروی داوطلبان است بهتر باشد هدف از ورود به دانشگاه و کسب مدارج عالی علمی کسب علم و دانش برای زندگی بهتر باشد تا صرفا اخذ مدرک تحصیلی.
وقتی هدفمان از تحصیلات دانشگاهی کسب توانمندی برای زندگی بهتر باشد آنگاه انتخاب رشته تحصیلی معنای دیگری پیدا خواهد کرد.
با محور قرار گرفتن شخص داوطلب، علایق و توانایی هایش، دانشگاه و رشته تحصیلی در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و انتخاب ها سمت و سوی واقعی به خود خواهند گرفت.
آنچه باید بدان توجه شود این است که لزوما تحصیل در رشته های پرطرفدار و دانشگاه های اسم و رسم دار، زمینه ساز موفقیت افراد نبوده و نخواهد بود و انتخاب رشته ای هوشمندانه که با اهداف، توانایی ها و علایق داوطلب تناسب بیشتری داشته باشد حتی در دوره های تحصیلی همچون پیام نور هم می تواند به ساختن آینده ای بهتر کمک کند.
شرط اصلی انتخاب رشته هوشمندانه، کسب اطلاعات در خصوص دانشگاه ها و رشته های تحصیلی است .
یک داوطلب باهوش، شهرت رشته ها و دانشگاه ها چشمانش را خیره نمی سازد و در همه مراحل انتخاب رشته، هوشمندانه برای رسیدن به زندگی بهتر از تجربه، اطلاعات و مشورت صاحب نظران نیز بهره کافی خواهد برد.
محمد جواد عابدی اردکانی/مشاور تحصیلی
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.