مهدی جمالی نژاد روز جمعه به خبرنگار ایرنا افزود: بهسازی و مرمت این آب انبار که ثبت ملی شده در وسعت یکهزار و 600 مترمربع انجام و تاکنون چهار میلیارد و 500 میلیون ریال از سوی شهرداری برای آن هزینه شده است.
وی با بیان اینکه بهسازی در سه مرحله انجام شد ادامه داد: نامناسب بودن محیط اطراف آب انبار، زیبنده شهر جهانی یزد نبود که شهرداری اقدام به طراحی و بهسازی آن نمود.
جمالی نژاد، کفسازی مسیر گردشگری این آب انبار و خاک برداری اطراف آن را از دیگر اقدامات شهرداری بیان کرد و افزود: این اثر تاریخی به یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بناهای تاریخی شهر یزد تبدیل شده است.
در کنار آب انبار رستم گیو یزد که در حاشیه بلوار بسیج واقع شده و در 15 دی 1375 با شماره 1829 ثبت ملی شد، چهار بادگیر چهار طرفه بلند قرار گرفته و دارای خزینهٔ بزرگ استوانه‌ای شکلی است که گنجایش نگهداری حدود 2 هزار و 300 آب را دارد.
با توجه به خشکیده شدن قناتها، این آب انبار نیز آب ندارد.
آب انبار رستم گیو یزد پنجشنبه شب گذشته، مورد بازدید وزیر نیرو و جمعی از مسوولان استان قرار گرفت و از اقدام شهرداری یزد در راستای بهسازی آن قدردانی شد.
مجموع تعداد آب انبارهای استان یزد که برخی از آنها هم‌اکنون نیز با روش سنتی و بهداشتی در حال استفاده هستند حدود یکهزار باب اعلام شده که 200 مورد آن به ثبت‌ آثار ملی کشور رسیده است.
آب‌ انبارها در گذشته به منظور تأمین آب آشامیدنی مردم ساخته شده بودند.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.