به گزارش ایرنا ،حمید رضا جانباز پنجشنبه شب در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان یزد که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو برگزار شد، افزود: وزارتخانه برای تامین آب پایدار یزد برنامه‌های خوبی در دست تهیه دارد البته رویکرد تامین آب شرب برای تمام شهروندان در شهرها و روستاهاست.
وی سرانه مصرف روزانه آب یزدی ها را حدود 260 لیتر ذکر کرد و یادآور شد: این عدد برای استانی با اقلیم گرم و خشک تا حدودی عدد مناسبی است، کمترین میزان آب بدون درآمد در کشور مربوط به یزد است طوریکه متوسط آب بدون درآمد کشور 24 و در استان یزد 15 است.
استاندار یزد هم در این نشست با اشاره به موضوع کمی آبی استان یادآور شد: باید تلاش کرد از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پروژه‌های تامین آب بهره گرفت که با استفاده از این ظرفیت، پروژه‌های مرتبط با آب در حوزه‌های مختلف با سرعت بالا انجام شود.
محمود زمانی قمی افزود: یزدی ها نسبت به مدیریت مصرف آب توجه دارند ولی با توجه به اقلیم خشک و کم آب منطقه که هر سال بحث خشکسالی و کم‌آبی در آن بیشتر و حادتر می‌شود باید بیش از پیش به بحث مدیریت مصرف این ماده حیاتی توجه داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو در راستای عمل به وظایف خود بحث تامین آب در حوزه‌های مختلف را پیگیری می‌کند ، از سوی استان هم در مورد رفع مشکل کم آبی و انتقال آب به استان پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا به نتایج خوبی دست یابیم.
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه مباحث انتقال آب یزد بیش از حالت عملی، به صورت نظری بیان می شود، اظهار داشت: موضوع انتقال آب از زاینده رود اصفهان هم موضوع دیگری است، احساس می‌شود با فضاسازی و تخریب و فشار، آبی که حق مردم یزد است عده ای آن را قطع می‌کنند.
محمدرضا صباغیان افزود: مجموعه مدیریت یزد و وزارت نیرو با جدیت بیشتر این موضوع را دنبال کنند و زمینه‌ای فراهم شود که امنیت آب انتقالی استان همیشه تامین شود.
نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، مهریز و خاتم در بخشی از سخنان خود یادآور شد: امروز همچون دیگر سفر وزیران به استان چهار شهرستان حوزه انتخابیه مهریز در برنامه ها دیده نشده بود.
وی افزود: شهرستان خاتم به دلیل خشکسالی وضعیت خوبی ندارد باید حتما در برنامه‌های وزیر نیرو بازدید از این شهرستان‌ها گنجانده می شد و خواستار توجه مسئولان نسبت به رفع مشکلات مناطق محروم استان هستیم .
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد هم در این نشست با بیان اینکه این استان کم بارش ترین مناطق کشور است، گفت: طرح 100 درصد مدیریت مصرف آب اجرا می‌شود.
محمد مهدی جوادیان‌زاده افزود: عمده منابع آبی استان چاه‌ است هم اکنون بخش کشاورزی یزد 83 درصد آب استحصالی را مصرف می‌کند.
وی با بیان اینکه صنعت و خدمات 6 درصد و شرب و بهداشت هم نزدیک به 11 درصد را آب را مصرف می‌کنند افزود: آب‌های زیرزمینی یزد کیفیت خیلی خوبی ندارد.
جوادیان زاده ،متوسط بارش سال آبی جاری استان را 69 میلی متر ذکر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت میلی متر و نسبت به بلند مدت 30 ساله حدود 30 میلی متر کاهش دارد .
در سال 1395، یزد با سالیانه 59.1 میلیمتر بارندگی کمترین و گیلان با 1011.6 میلیمتر بیشترین بارش را ثبت کردند.
وزیر نیرو، امروز به منظور بهره برداری از چند پروژه صنعت آب و برق و شرکت در کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی به یزد سفر کرد.
در سفر وزیر نیرو و هیات همراه به یزد عملیات اجرایی یک نیروگاه 10مگاواتی خورشیدی در مهریز شروع شد و بهره برداری از یک نیروگاه خورشیدی در مهریز و نیروگاه دیگری در اردکان آغاز و ساخت یک مخزن 10هزار مترمکعبی آب در میبد نیز آغاز شد.
/7536 / 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.