به گزارش ایرنا ، کمبود امکانات و فضای مناسب فیزیکی به خاطر شرایط خاصی که باید برای فعالیت ورزشی بانوان بر پایه موازین دینی و اخلاقی در فوتبال و فوتسال وجود داشته باشد ، هنوز در یزد برای جذب و تامین خواسته های آنها فراهم نیست.
در سال های اخیر رشته فوتبال و فوتسال در بین بانوان بیشتر استان ها به صورت تفریحی و حتی حرفه ای گسترش یافته ولی این امر در یزد بر خلاف جاهای دیگر به رغم علاقه مندان و ظرفیت های بالقوه هنوز شرایط لازم بوجود نیامده است.
اگر سالنی برای فوتسال و زمین های مناسب برای فوتبال این قشر با رعایت موازین دینی و فرهنگی و در خور شان آنها برای تمرین و انجام مسابقات فراهم شود شاهد تحول بزرگی برای جذب ، گسترش و ارتقای فعالیت تربیت بدنی و ورزش آن خواهیم بود.
تعدادی از بانوان فعال رشته های فوتسال و فوتبال یزد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا از نبود امکانات و فضای مناسب و همچنین حامیان مالی برای تقویت و گسترش این رشته ها در استان ابراز ناخرسندی کردند و پیگیری رفع موانع را خواستار شدند.
فاطمه قادریان که در رشته فوتسال فعالیت دارد ، مهمترین مشکل این رشته را در بین بانوان یزدی نبود سالن های اختصاصی مناسب دانست که در استان وجود ندارد و فقط در برخی روزهای هفته برخی مکان ها برای چند ساعتی به این امر اختصاص پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه باید در شهر یزد و 20شهر دیگر استان سالن های اختصاصی برای ورزش بانوان در فوتسال پیش بینی شود؛ تحقق این مساله را یکی از مطالبه مهم ذکر کرد.
دیگر بانوی یزدی که علاقه زیادی به فوتبال دارد و اخبار این رشته را در رسانه ها پیگیری می کند، معتقد است که در استان مکان خاصی برای تمرین و بازی فوتبال دختران و بانوان وجود ندارد و آنها مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان و برنامه ریزان قرار دارند.
زهرا دهقان افزود: در بیشتر استان ها برای سرگرمی و تفریح هم شده تیم های مختلف فوتبال بانوان در لیگ های کشوری حضور دارند ولی در یزد هیچ توجهی به این موضوع نشده و مکانی هم برای ورود آنها نیست.
وی با اشاره به اینکه حدود نیمی از جمعیت استان بانوان هستند ،ورزش برای سلامتی و نشاط این قشر با توجه به مسئولیتی که در منزل در تربیت فرزندان و مدیریت و نیز خارج از خانه دارند، خیلی مهم و ضروری است از مسئولان ورزش و جوانان و به خصوص هیات فوتبال برای برنامه ریزی و ایجاد فضای مناسب خواستار همکاری شدند.
این بانوی یزدی تصریح کرد: فعالیت بانوان در فوتبال هیچ منافاتی با ارزشهای معنوی ندارد به شرطی که فضای مناسب اختصاصی در این ارتباط پیش بینی شده باشد که در هیچ یک از شهرهای استان هنوز چنین فضایی وجود ندارد.
دهقان با بیان اینکه یزدی ها به مسائل علمی و قبولی فرزندان خود در آزمون دانشگاه ها اهمیت ویژه قایل هستند و به فعالیت های ورزشی به خصوص در میان دختران و بانوان بی توجه هستند ، به اهمیت فرهنگ سازی به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه هرچند یزد استانی صنعتی است، ولی تیمداری و فعالیت های ورزشی هزینه بر است ، بیان کرد: برای گسترش فوتبال و فوتسال بانوان باید صاحبان صنایع و حامیان مالی برای حضور تیم های یزد در مسابقات کشوری همکاری کنند.
به گزارش ایرنا نایب رئیس امور بانوان هیات فوتبال یزد می گوید : هم اکنون اعضای 10 تیم فوتسال بانوان در استان فعالیت دارند که با توجه به جمعیت یزد این تعداد تیم عدد خیلی کمی است و برای جذب بیشتر ورزش دوستان و علاقه مندان باید فرهنگ سازی و امکانات لازم پیش بینی و زمینه مشارکت آنها فراهم شود.
نجمه رنجبر افزود: هم اکنون سالن اختصاصی برای فوتسال بانوان در استان وجود ندارد ولی با برنامه ریزی و هماهنگی با اداره های ورزش و جوانان در برخی روزهای هفته آنها از فضاهای موجود استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: در 10 شهرستان استان در قالب هیات فوتبال ، نایب رئیس امور بانوان معرفی شد و برای گسترش فوتبال و فوتسال و پیگیری نیازها و حل مشکل بانوان علاقه مند فعالیت دارند.
این مسئول ورزشی استان در ادامه به اهمیت راه اندازی لیگ فوتسال و فوتبال استان اشاره کرد و یادآور شد: لیگ فوتسال با حضور 10 تیم برگزار می شود و برای فوتبال که علاقه مندان زیادی دارد به دنبال راه اندازی مسابقات در فضای مناسب هستیم.
رنجبر از دیگر برنامه های هیات فوتبال را برای گسترش فوتسال و فوتبال بانوان ، برگزاری دوره های آموزشی برای داوران و مربیان و جلسه های توجیهی برای سرپرستان و دست اندرکاران تیم ها ذکر کرد.
وی مهمترین مشکل را نبود حامی مالی به خصوص در اعزام تیم های فوتسال بانوان به مسابقات کشوری ذکر کرد که مانع مهمی در اعزام تیم ها در رقابت های مهم است و باید برای حل معضل توسط علاقه مندان اقدام شود.
این مدرس تربیت بدنی دانشگاه علمی کاربردی یزد به اهمیت فرهنگ سازی در میان خانواده ها به عنوان یک ضرورت اشاره کرد و توضیح داد: برخی والدین به رغم علاقه زیادی که در میان دختران آنها برای ورود به فوتبال وجود دارد به خاطر بافت فرهنگی و اجتماعی خاص جامعه اجازه این کار را نمی دهند.
به گفته خانم رنجبر تمام هم و غم هیات فوتبال در بخش بانوان ، فراهم کردن زمینه سالم حضور دختران برای فعالیت در فوتبال و فوتسال است که تاکنون با همکاری اداره ورزش و جوانان و هیات های فوتبال کارهایی انجام شد ولی کافی نیست.
همچنین رئیس هیات فوتبال استان یزد با اشاره به اینکه مشارکت بانوان برای فعالیت در فوتبال و فوتسال جزو برنامه های مهم این هیات است، اظهار داشت: تاکنون کارهای زیادی انجام شده است و بر همکاری خانواده ها ، همراهی مسئولان اجرایی و ورزشی و حامیان مالی تاکید کرد.
عبدالرضا دستا، افزود: لیگ فوتسال بانوان همه ساله در استان برگزار می شود و فعالیت در رشته فوتبال جزو مطالبات همیشگی آنهاست، امیدواریم امسال برای تحقق آن اقدام مناسب انجام شود.
وی، برگزاری دوره های آموزشی و دانش افزایی برای داوران و مربیان، حضور تیم های فوتسال بانوان در مسابقات کشوری ، جذب حامیان مالی و گسترش فعالیت نایب رئیسان امور بانوان در هیات های فوتبال شهرستان ها را از جمله اولویت ها برشمرد.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت هم اکنون 10 تیم فوتسال و چهار تیم فوتبال ساحلی بانوان دارد و هزار نفر از آنها زیر پوشش بیمه ورزشی هستند.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.