به گزارش ایرنا، جاجیم، دست بافته ای تارنما و دارای طرح های متنوع، از گذشته های دور در خاتم بافت میشده است.
این صنعت دستی، دارای قدمت دیرینه ای است و همراه با صنایعی مانند گلیم و فرش، توسط زنان عشایر روستایی این منطقه بخصوص بخش مرکزی بافت می شود.
این هنر زیبا و دستباف زنان و دختران روستایی، به دلیل نبود بازار فروش مناسب، عدم سرمایه گذاری و بی میلی جوانان خاتمی به آن، رو به فراموشی است.
در میان همه دست بافته های روستایی، جاجیم از اهمیت بیشتری برخوردار است و از آن وسایل مورد نیازی مانند زیرانداز، پشتی، سجاده، رختخواب پیچ، مَفرش، پتو، رویه کرسی و برخی چیزهای دیگر تولید می شود.
این هنر دستی در بسیاری از مناطق روستایی خاتم رواج داشته اما اندک اندک رو به فراموشی است که اگر احیا نشود کلا نابود می شود.
نبود سرمایه لازم برای تداوم و احیای دوباره آن از جمله مشکلات این بخش است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم به ایرنا گفت: مهمترین صنایع دستی این منطقه گلیم، فرش و جاجیم است، در سال 79 گلیم بافی و جاجیم بافی احیای دوباره شد.
محمد یزدانی افزود: هم اکنون بیش از 200 نفر در خاتم به فعالیت در این صنعت مشغول هستند و با توجه به سکونت ایل های قشقایی و بختیاری در مناطق جنگلی و کوهستانی، آنها همواره در محل های ییلاقی و قشلاقی به بافت گلیم و جاجیم مشغول هستند.
وی خاطرنشان کرد: طرح های زیبای هنری جاجیم در شهرستان خاتم، مورد استقبال بازدید کنندگان در نمایشگاه های داخلی و خارجی قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: میراث فرهنگی برای حمایت از صنعتگران این بخش، وام های کم بهره روستایی در اختیار فعالان آن قرار داده تا شاید جاجیم، جان دوباره ای بگیرد.
یزدانی گفت: صنعت جاجیم، قدمتی مانند گلیم دارد اما هنوز ناشناخته مانده و شاید یکی از دلایل ضعف توجه به آن همین موضوع باشد.
وی، بازاریابی و سرمایه گذاری را مهمترین نیاز این بخش دانست و یادآور شد: باید بازار داخلی و خارجی جاجیم، رونق بگیرد، سفارش ها افزایش یافته و بعنوان یک برند صنعتی، شناخته شود و سلیقه خریداران را هم مورد توجه قرار دهد.
مدیرعامل شرکت صنایع دستی خاتم هم در گفتگو با ایرنا، جاجیم را یکی از مهمترین صنایع دستی بومی شهرستان اعلام کرد و اظهار داشت: جاجیم و گلیم از گذشته های دور در شهرستان از رواج نسبتا خوبی برخودار بوده ولی متاسفانه با توجه به نبود بودجه برای احیا، در حال فراموشی است.
لیلا نوروزی گفت: جاجیم بافی از زمان‌های دور یکی از هنرهای بومی شهر هرات خاتم بوده و زنان این منطقه با این صنعت بیگانه نیستند، اما هرچه که از گذشته فاصله می‌گیریم این صنعت نیز کمرنگ‌ تر می شود.
مدیر عامل شرکت صنایع دستی خاتم افزود: جاجیم، دست بافته ای است تارنما و معمولا دارای نقوش لوزی و راه راه که با استفاده از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این 2 بافته می شود، جاجیم‌ها پرز ندارند و می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد.
نوروزی اضافه کرد: جاجیم در مقایسه با گلیم، کاربرد بیشتری دارد و می توان به عنوان زیرانداز، سجاده، پادری، رومیزی، روتختی، رویه کرسی، پشتی، رویه تکمیلی کیف و ساک و رویه مبل، مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآور شد: در زمینه احیای جاجیم که قدمت 100 ساله در خاتم دارد میتوانیم با صرف هزینه بسیار ناچیز، این صنعت را شکوفا و با آموزش های کاربردی به هنرجویان، زمینه رشد اقتصادی شهرستان را فراهم سازیم.
وی اظهار کرد: اگر مسئولان در زمینه تولیدات جاجیم و گلیم، همت کنند، با تامین بودجه، میتوان با صادرات صنایع دستی علاوه‌ بر توانمندسازی زنان و جدی شدن نقش آنان در شکوفایی اقتصاد ، آمار بیکاری شهرستان را کاهش داد.
نوروزی، مهمترین مشکل هنرمندان صنایع دستی را فروش تولیدات آنها عنوان کرد و افزود: مهم ترین دغدغه ما در زمینه بازاریابی و فروش محصولات است.
وی یادآور شد: این مسئله باعث شده است که برخی از هنرمندان، انگیزه خود به تولید صنایع دستی را از دست بدهند و یا محصولات خود را به قیمت ارزان به دلالان بفروشند.
وی خاطرنشان کرد: ارائه صنایع دستی شهرستان در نمایشگاه های کشور و راه اندازی نمایشگاههای در سطح منطقه در ایام مختلف سال میتواند راهکار اساسی برای فروش محصولات صنایع دستی خاتم باشد.
شهرستان 40 هزار نفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری مرکز شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197
'شهلا حیدری' خبرنگار ایرنا در خاتم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.