مهدی غیب الهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برای تولید هرکیلو گرم هندوانه حداقل 400 لیتر آب نیاز است، اظهار داشت : فعالان این بخش با توجه به کمبود آب نسبت به کاشت محصول کم آبخواه اقدام کنند.
وی ادامه داد: برای تولید یک هندوانه 10 کیلویی نیاز به چهار هزار لیتر آب است ، کشت و توسعه این محصول برای این منطقه کم آب خطر جدی و تهدیدی برای درآمد کشاورزان است.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: با توجه به شرایط کم آبی و افت سطح سفره های زیر زمینی ، کشت گونه های زراعی و باغی کم « آب بر» و « پر بازده » متناسب با اقلیم منطقه در دستور کار کشاورزان باشد.
وی خاطر نشان کرد: لذا به کشاورزان توصیه می شود، برای کاشت محصول گل خانه ای شامل پسته ، داروهای گیاهی و زعفران که متناسب با اقلیم منطقه است ، تلاش کنند.
این مسئول تصریح کرد: بهره برداران این بخش در 2 دهه اخیر با پدیده خشکسالی ، دست پنجه نرم می کنند و هر سال هم از میزان ذخایر آبی و بارندگی ها کاسته می شود، توسعه این پدیده حیات اقتصادی کشاورزان و روستاییان را به خطر انداخته است.
سالانه 140 میلیون مترمکعب آب از منابع آبی ابرکوه برداشت می شود که افزون بر 85 درصد آن صرف کشاورزی می‌شود و در خوش بینانه ترین حالت میزان بهره وری در آبیاری سنتی 35 تا 40درصد است .
هم اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی دشت‌ های ابرکوه و چاه‌گیر هستند و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات ها خشک شدند.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.
سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان 15هزار هکتار است که سالانه 190هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه های زندگی آنها را تامین می کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلو متری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.