به گزارش ایرنا ، بر پایه آمار هفت هزار و 900 واحد نساجی با اشتغال 280 هزار نفر و با احتساب پوشاک حدود 880 هزار نفر در ایران فعال است که 10 درصد شاغلان را شامل می شود.
سهم صادرات صنعت نساجی ایران 880 میلیون دلار و واردات آن 1.5 میلیارد دلار یعنی نزدیک به 2 برابر صادرات ، واردات داریم.
سالانه 30 هزار میلیارد تومان منسوجات در ایران مصرف می شود که 11 هزار میلیارد تومان آن تولید داخلی و بقیه از طریق واردات، تامین می شود.
هم اکنون در یزد 2 هزار واحد نساجی فعال است که حدود 23 هزار نفر در این واحدها مشغول کارند و در واقع 27درصد سهم اشتغال استان مربوط به این صنعت است و 100 درصد تولید روفرشی و ترمه و 80 درصد رومبلی تولید داخلی مربوط به این منطقه است.
همین نکته و قدمت طولانی آن موجب شد تا توجه محمود زمانی قمی استاندار و تیم اقتصادی همراه وی در چند ماه اخیر بیشتر به واحدهای نساجی جلب شود.
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت) یزد ، عمده مشکل نساجی استان ، نقدینگی است که تاکنون 90 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به 110 واحد پرداخت شده است.
محمدرضا علمدار یزدی عملکرد 99 درصد واحدها را موفق دانست و تاکید کرد: در قالب کمک‌های فنی و اعتباری 7.7 میلیارد تومان برای این صنعت نیاز است، امیدواریم مدیریت استان با پرداخت آن موافقت کند.
اگر در کنار تلاش ها به نوآوری صنایع نساجی توجه و حمایت شود، یزد می تواند به مرکز تولید این هنر ایران تبدیل شود و این کار نیازمند همراهی همه بخش ها خصوصا مردم برای خرید کالاهای تولید استان است.
زمانی قمی در نهمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی یزد با تاکید بر احیا و رونق دوباره هنر نساجی گفته بود: با توجه به قدمت کارگاه های « شعربافی(پارچه)» یزد می تواند به نوعی ‌به قطب تولید نساجی کشور تبدیل شود.
استاندار یزد افزود: همه بسیج شدند، تا به هدف اصلی برسیم و برای تحقق خواسته‌ها تلاش می‌ کنیم و مردم هم کمک کنند تا این شهرت تاریخی یزدی ها حفظ شود.
وی تأکید کرد: برای رونق این صنعت ضمن کاهش فشارهای اقتصادی و مالیاتی و کمک های بانکی در کنار منطقی کردن بهره وام ها بر اساس شرایط خاص به نخبگان و کارآفرینان صنعتی هم کمک کرد.
استاندار یزد اعمال فشار به کارآفرینان،بخش خصوصی و صنعتگران را غیر منطقی خواند و ادامه داد: بنگاه اقتصادی تعطیل شده قادر نیست وام بانکی و مالیات را پرداخت کند به همین دلیل باید رفتار مسئولان منطبق با شرایط پیش روی جامعه باشد.
عده ای معتقدند با توجه به ظرافت های نساجی، این هنر قدرت تحمل بسیاری از تلاطم های اقتصادی را ندارد زیرا بسیاری از شرکت ها و کارخانجات معروف تعطیل شدند ولی بازهم عده ای از تولیدکنندگان با جان و دل از بقایای این صنعت حمایت کرده اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد هم معتقد است که حلقه ‌های مفقوده‌ای در فضاهای فرعی، پشتیبان و امکانات نرم افزاری نساجی استان وجود دارد و اگر به این مساله پرداخته نشود تاب آوری این صنعت زیاد نیست و شکننده خواهد بود.
سید مجتبی حسینی پور می افزاید: نساجی یزد از قدیم زبانزد خاص و عام بود، باید به شکلی عمل کنیم که شهرت این صنعت مانند گذشته حفظ شود.
نکته مهم دیگری که بسیاری از حوزه های صنعتی و تولیدی با آن دست و پنجه نرم کرده یا می کنند این است که تعدادی از دانش آموختگان دانشگاهی ،آموزش های لازم و مورد نیاز را برای ورود به بازار کار فرا نگرفته اند.
رئیس خانه صنعت یزد با تأکید بر لزوم تقویت آینده نگری و ایجاد رابطه بیشتر با دانشگاه ها می گوید: در حال حاضر زبان مشترک میان این دو بخش وجود ندارد و باید نیازسنجی بازار برای ایجاد رشته های جدید در دانشگاه ها انجام شود.
علی اکبر کلانتر افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیروهایی را تربیت می کند که کار مرتبط با تخصص آنها در استان و بازار وجود ندارد.
وی بر این باور است که با توجه به تغییر مدیریت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و ارتباط رئیس دانشگاه یزد با صنعتگران در آینده شاهد تغییراتی خوبی در این عرصه خواهیم بود.
همچنین مدیرکل آموزش و پرورش یزد اظهار کرد: بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه ها جذب بازار کار نشدند و به نوعی افراد غیر مرتبط در صنایع مختلف استان فعالیت دارند.
عباسعلی دانافر افزود: برای شروع و یا احیای فعالیت‌ صنایع کار زیربنایی لازم است باید به شکلی عمل شود که دانش آموختگان این رشته ها در استان بدون دغدغه بتوانند به کار گرفته شوند.
وی در عین حال تأکید کرد که فعالیت های صنعت استان سنجیده شود که به چه اندازه مشکل بیکاری رفع شد و چه تعداد دانش آموخته این رشته به کار گرفته شدند.
از جمله مباحثی که همواره مورد گلایه و انتقاد فعالان بخش نساجی یزد بود، این است مصرف کنندگان داخل استان بدون توجه به تولیدات داخلی ، نیازهای خود را از خارج استان تأمین می کنند که نمونه آن تهیه لباس فرم مدارس است.
هم اکنون حدود 240 هزار دانش آموز در استان در حال تحصیل هستند که برای تهیه مانتو و شلوار دختران و نیز لباس ورزشی آنها، یک میلیون متر پارچه نیاز است که تمام آن از سایر استان ها تأمین می شود.
در این ارتباط در آخرین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی یزد مقرر شد، برای تهیه پارچه مورد نیاز فرم مدارس از محصول واحدهای نساجی استان با همکاری سازمان صمت و اداره کل آموزش و پرورش یزد پیگیری شود.
با توجه به نگاه ویژه دولت به تولید و اقتصاد و تأکید رهبر معظم انقلاب بر محور شدن تیم اقتصادی دولت ، امیدواریم بزودی شاهد اتفاق خوبی در مدیریت بخش های مختلف و رونق بیش از پیش واحدهای تولیدی و رشد اشتغال در کشور و استان باشیم.
تا بار دیگر تار و پود هنر صنعت نساجی که رشته بومی یزد است همچون روزگاران قدیم به هم پیوند بخورد.
گزارشگر : محمودرضا رحمانی
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.