به گزارش ایرنا ، در این جشنواره باستانی کاران منتخب زورخانه های استان همزمان و به طور منظم و بنحو با شکوهی به انجام حرکت های باستانی و ورزش زورخانه ای پرداختند.
رئیس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: برگزاری این جشنواره با حضور باستانی کاران زیاد در یک مکان تاریخی در کشور بی سابقه است و نقش مهمی در گسترش آن و ایجاد انگیزه در میان ورزشکاران دارد.
مجتبی جوهری با قدردانی از تلاش هیات ورزش های پهلوانی و باستانی یزد بر اهمیت رعایت بازی جوانمردی و الگو قرار دادن زندگی ائمه اطهار (ع) و حضرت علی (ع) تاکید کرد.
همچنین مدیرکل ورزش و جوانان یزد گفت: فعالیت های فرهنگی و ارزشی در کنار برنامه های فنی و علمی در رشته های ورزشی جزو برنامه های مهم این اداره است.
مسعود شریعتی ، ورزش پهلوانی را سرآمد ورزش ها در رعایت مسایل اخلاقی و معنوی ذکر کرد و بر ارتقای آن در استان با همکاری مسئولان و ورزشکاران تاکید کرد.
ورزش پهلوانی که تلفیقی از فرهنگ و سنن ایرانیان و اسلامی است، نقش موثری در کاهش آسیب های اجتماعی دارد، با این وجود مشکل اصلی آن در استان یزد کمبود بودجه برای تامین برخی هزینه زورخانه هاست.
هم اکنون زورخانه های استان یزد به دلیل محدودیت بودجه دولتی با چالش هایی در پرداخت کمک به مرشدان و انجام برنامه های فرهنگی جانبی روبرو هستند.
این فضاهای فرهنگی و ورزشی علاوه بر کمک های دولتی به حمایت افراد خیر و علاقه مندان به توسعه ورزش باستانی در استان نیاز دارد.
ورزش باستانی یزد از لحاظ جایگاه ملی بعد از کردستان و خراسان رضوی در مکان سوم قرار دارد که برای جذب مخاطب و گسترش آن بیش از همه به فرهنگ سازی، تامین زیرساخت ها و برنامه ریزی نیاز است.
به گفته رئیس هیات ورزش های پهلوانی و باستانی یزد هم اکنون سه هزار و 700 باستانی کار در رده های مختلف سنی در استان سازماندهی شدند که 2 هزار و 500 نفر بیمه ورزشی هستند.
محمدرضا مهربانیان امروز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد ورزشکار در 87 باب زورخانه استان فعالیت دارند که 30 مورد از زورخانه ها در مرکز استان و بقیه در شهرستان های اشکذر، میبد، اردکان، مهریز، بافق، بهاباد، خاتم، تفت و ابرکوه فعالیت دارند.
ورزش پهلوانی یادگاری ارزشمند از گذشته در تاریخ ایران زمین است که همراه با فداکاری، جوانمردی، صداقت و صفا، فروتنی و پرهیز از خودخواهی و خودبینی است و در گذر زمان همچنان جایگاه خود را در جامعه حفظ کرده است.
این رشته با توجه به ویژگی‌ های یادشده در همسنجی با سایر رشته ها نه تنها ورزش کاملی است بلکه متعلق به فرهنگ یک ملت است و بارزترین ویژگی آن « پهلوان» و « پهلوانی » است.
وزرش زورخانه ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد ، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود 700 سال می رسد.
این رشته مجموعه حرکت های ورزشی با اسباب و بی‌اسباب ، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌ است.
ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن ، پا زدن ، سنگ گرفتن ، چرخ زدن ، میل بازی و شیرین کاری بین پاست.
در یزد کودک چهار ساله تا پیرمرد 80 ساله در این رشته فعالیت دارند و 70 درصد فعالان ورزش های پهلوانی استان یزد را جوانان تشکیل می دهند.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت 47 هیات ورزشی و افزون بر 65 هزار بیمه شده زیر پوشش در رشته های مختلف دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.