به گزارش ایرنا، هم اکنون زورخانه های استان یزد به دلیل محدودیت بودجه دولتی با چالش هایی در پرداخت کمک به مرشدان و انجام برنامه های فرهنگی جانبی روبرو هستند.
این فضاهای فرهنگی و ورزشی علاوه بر کمک های دولتی به حمایت افراد خیر و علاقه مندان به توسعه ورزش باستانی در استان نیاز دارند.
ورزش باستانی یزد از لحاظ جایگاه ملی بعد از کردستان و خراسان رضوی در مکان سوم قرار دارد که برای جذب مخاطب و گسترش آن بیش از همه به فرهنگ سازی، تامین زیرساخت ها و برنامه ریزی نیاز است.
یکی از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش یزد با 30 سال فعالیت در زورخانه تختی این شهر ، مشکل اصلی برای گسترش این رشته را کمبود بودجه عنوان کرد.
« حسین افرادان » می گوید: بودجه بخش دولتی محدود است، همانطور که خیران در ساخت زورخانه مشارکت دارند برای کمک به هزینه های اجرایی، فرهنگی و برنامه های جانبی به همکاری آنها نیاز است.
همچنین رضا حسینی،باستانی کار زورخانه صاحب الزمان (عج) یزد اظهار کرد: ورزش زورخانه با آموزه های دینی و انسانی عجین شده است .
وی تاکید کرد: این رشته که همراه با ارزش های معنوی است، نقش مهمی در جذب نوجوانان و جوانان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و در مقابله با جنگ نرم دشمنان دارد با توسعه این رشته باید فعالیت های بیشتری برای جذب جوانان و نوجوانان انجام دهیم.
حسینی با اشاره به اینکه فعالیت های خوبی سال های اخیر برای ساخت زورخانه در ایزد انجام شد، تاکید کرد: هرچند جایگاه ورزش زورخانه ای استان در سطح کشور خوب است، ولی نیاز به همراهی مردم، افراد خیر و حمایت مسوولان محلی در 10شهرستان استان داریم.
این باستانی کار بیان کرد: توسعه ورزش پهلوانی نیاز به فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی بیشتری برای ترغیب حضور قشرهای مختلف مردم در زورخانه ها ،خصوصا جوانان در گود زورخانه دارد که تحقق آن حمایت همه جانبه مسئولان و رسانه های گروهی استان را می طلبد.
حسینی تصریح کرد: حضور جوانان در گود زورخانه و فعالیت در ورزش های پهلوانی که با عشق و ارادت به اهل بیت عصت و طهارت (ع) و حضرت علی (ع) همراه است آنها را در برابر انواع آسیب های فرهنگی دشمنان مصون نگه می دارد.
به گفته رئیس هیات ورزش های پهلوانی و باستانی یزد هم اکنون سه هزار و 700 باستانی کار در رده های مختلف سنی در استان سازماندهی شدند که 2 هزار و 500 نفر بیمه ورزشی هستند.
محمدرضا مهربانیان افزود: این تعداد ورزشکار در 87 باب زورخانه استان فعالیت دارند که 30 مورد از زورخانه ها در مرکز استان و بقیه در شهرستان های اشکذر، میبد، اردکان، مهریز، بافق، بهاباد، خاتم، تفت و ابرکوه فعالیت دارند.
این مسوول ورزشی استان یادآور شد: سال های اخیر شاهد همکاری خوب خیران در ساخت و مرمت زورخانه بودیم و بر پایه برنامه ریزی ها تا پایان سال 1397 تعداد این فضاهای ورزشی به 92 باب خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، رئیس هیات ورزش های پهلوانی و باستانی یزد در ادامه به بیان اهمیت همکاری خیران و علاقه مندان به تجهیز زورخانه ها تاکید کرد و برگزاری مسابقه ها، دوره دانش افزایی، شرکت در مسابقه های کشوری و تکریم افراد پیشکسوتان را یادآور شد.
ورزش پهلوانی یادگاری ارزشمند از گذشته در تاریخ ایران زمین است که همراه با فداکاری، جوانمردی، صداقت و صفا، فروتنی و پرهیز از خودخواهی و خودبینی است و در گذر زمان همچنان جایگاه خود را در جامعه حفظ کرده است.
این رشته با توجه به ویژگی‌ های یادشده در همسنجی با سایر رشته ها نه تنها ورزش کاملی است بلکه متعلق به فرهنگ یک ملت است و بارزترین ویژگی آن « پهلوان» و « پهلوانی » است.
مقام معظم رهبری در سخنانی با بیان اهمیت ورزش باستانی و ضرورت گسترش آن در جامعه و بین جوانان تاکید کردند و فرمودند: بیایید این ورزش را که با کمتر ورزشی در دنیا قابل مقایسه است زنده و احیا کنید ، چون اصالتا ایرانی است و از تاریخ برای ما به یادگار مانده است.
معظم له تاکید فرمودند، جوانان را به این ورزش جذب و تشویق کنید و برای رشد سنت ها و خصلت های ویژه پهلوانی که همانا دیانت و جوانمردی است باید زورخانه ها حفظ و تقویت شود.
وزرش زورخانه ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد ، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود 700 سال می رسد.
در تاریخ معاصر استان یزد در این رشته به افراد نام آوری چون « پهلوان بزرگ یزدی»،« پهلوان ابراهیم حلاج» و « پهلوان محمد عبدل معروف به پهلوان کوچک» و ... بر می خوریم نشان از قدمت ورزش پهلوانی زورخانه ای در یزد دارد.
برای گسترش این رشته در نتیجه همت مسوولان، افراد خیر و علاقه مندان به آن در سال های گذشته فعالیت های خوبی انجام شد ولی به خاطر اهمیت موضوع هنوز جای کار فراوانی دارد .
گزارشگر ایرنا برای بررسی بیشتر ورزش زورخانه ای، نیازها ، مشکلات و برنامه ها با تعدادی از باستانی کاران ، کارشناسان و رئیس هیات ورزش های پهلوانی و باستانی یزد گفت و گو کرد.
آنها با اشاره به اهمیت این رشته ورزشی بر همکاری مسوولان ، مشارکت خیران ، فعالیت رسانه های گروهی برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و ارتقای جایگاه آن در استان تاکید کردند.
همچنین کارشناس ورزش باستانی استان یزد اظهار کرد: ورزش پهلوانی از جمله رشته های ایرانی ، اسلامی است که با هویت و معنویت عجین شده است و به عنوان امانت باید از آن حراست کرد .
محمد جعفرپور افزود: با تلاش مسوولان و مشارکت خیران جایگاه ورزش باستانی استان مطلوب است و هم اکنون بعد از کردستان و خراسان رضوی در مکان سوم قرار داریم.
وی اظهار کرد: در یک سال اخیر باستانی کاران یزدی در رقابت های کشوری 86 مدال مختلف کسب کردند که بیانگر توانایی و آمادگی آنهاست و باید برای ارتقای آن تلاش کرد.
این پیشکسوت ورزش باستانی یزد تصریح کرد: رسانه ها برای گسترش این رشته به فعالیت های خود ادامه دهند، کارهای خوبی هم انجام شده است.
جعفرپور تاکید کرد: برای اینکه مخاطبان بیشتر جذب ورزش شوند به غیر از فرهنگ سازی و اطلاع رسانی که خیلی مهم است باید باستانی کاران با دانش و علم روز هم آشنا شوند و با حفظ اصالت گذشته تمرین ها و برنامه ها جدی و توام با نوآوری داشته باشد.
ورزش زورخانه‌ای با نام های باستانی و پهلوانی شناخته می شود.
این رشته مجموعه حرکت های ورزشی با اسباب و بی‌اسباب ، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌ است.
ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن ، پا زدن ، سنگ گرفتن ، چرخ زدن ، میل بازی و شیرین کاری بین پاست.
در یزد کودک چهار ساله تا پیرمرد 80 ساله در این رشته فعالیت دارند و 70 درصد فعالان ورزش های پهلوانی استان یزد را جوانان تشکیل می دهند.
استان یزد ر سال 1395،یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت داشت که هم اکنون 47 هیات ورزشی و افزون بر 65 هزار ورزشکار بیمه شده در رشته های مختلف دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.