35 کیلومتر که از بافق به طرف روستای نوق حرکت می کنیم به روستایی می رسیم که سال 85 فقط سه خانوار با بیش از 10 نفر جمعیت در آن ساکن بودند اما امروز فقط یک مرد سالخورده اما با نشاط و سرزنده به در آن زندگی می کند.
نییو یا نیوئیه، در روزگاری نه چندان دور، بخاطر داشتن آب فراوان و ریزش برف و باران مناسب در زمره روستاهای زیبا با نیزارهای چشم نواز بود که در گوشه ای دنج و آرام با سبک معماری و منظر چشم نوازش، بافقی ها را به سایه سار و خکنای درختان و نی های بلند قامت خود دعوت می کرد.
اما همه خانوارهای آن برای اشتغال و ادامه زندگی به شهر بافق کوچ کردند و تنها 'حسین حاجی پور' پیرمرد 95 ساله بافقی همچنان پر انرژی، با نشاط و داشتن خلق و خوی دلپذیر و شوخ و خوش مشرب ، تک و تنها مانده و به کار سنتی خود ادامه می دهد.
تا چند سال قبل، جاده بافق به نوق، خاکی و رفت و آمد در آن به کندی صورت می گرفت اما بازهم دیدن این روستای نیزاری برای مردم، خالی از لطف نبود و تردد زیادی در آن جریان داشت.
ولی امروز این روستا به خاطر قرار گرفتن بر سر راه بافق- سی ریز، نوق، رفسنجان و زرند کرمان از نعمت جاده آسفالت مناسب برخوردار شده و بازدید کنندگان زیادی دارد.

*** نییو را با تمام دنیا عوض نمی کنم
تنها فرد ساکن در این روستا، چهار فرزند دارد که 2 دختر و 2 پسر هستند و فرزندان و نوه هایش هم به بیش از 30 نفر رسیده اند، برخی از نوه ها ازدواج کردند و خود دارای فرزند هستند و بعضی نیز به تحصیل ادامه می دهند.
از 'حسین حاجی پور' تنها بازمانده این روستا پرسیدم چرا به شهر نرفتی و تنهایی در این مکان چه می کنی که در جواب گفت: نییو را با دنیا عوض نمیکنم زیرا وجب به وجب آن صفحه ای از خاطرات و هویت من است.
وی اضافه کرد: تا زنده هستم با توکل به ایزد یکتا اینجا می مانم و وصیت کردم در همینجا هم به خاک سپرده شوم، تنها نیستم و کوله باری از خاطره ها همیشه یار و همراه من هستند.
او که همسر خود را چندین سال قبل از دست داده و حاضر به ازدواج مجدد نشده اعتقاد دارد: زن دوم، باعث کمرنگ شدن خاطراتم می شود، من و خاطراتم در این روستا با هم روزگار را سپری می کنیم و از زندگی راضی هستیم.
حاجی پور، کار کشاورزی را بهترین سرگرمی خود می داند و اعتقاد دارد هرگیاه و یا درختچه ای که می کارد آنگاه که از زمین قد می کشند با آنها گفت و گو می کند و احساسی به نام تنهایی را نمی شناسد.
وی، جو، گندم ،علوفه ، خرما و انار را از عمده محصولات زراعی و باغی روستای کوچک خود می داند و اظهار می دارد: تعدادی گوسفند هم در کنار کار کشاورزی دارم که با هم انس گرفتیم و با آنها صحبت می کنم.
او راز سلامتی خود را شادابی، امید به خدا، استفاده از آب و هوای سالم روستا، خوردن لبنیات سالم و عشق به طبیعت عنوان کرد.

*** وقتی سارقان، گوسفندانش را بردند
حاجی پور با اشاره به اینکه این روستا قبلا در آرامش و امن بود گفت: مدتی است سرقت‌هایی توسط برخی معتادان از منزلش صورت می گیرد که او را سخت آزرده خاطر کرده است.
او ادامه داد: چندی پیش گوسفندان و مقداری وجه نقد که از فروش گوسفندان به دست آورده بودم به سرقت رفت و من نتوانستم جلوی سارقان را بگیرم.
وی با قدردانی از نیروی انتظامی بافق اظهار داشت: پس از سرقت های اخیر، فرزندانم، رئیس پلیس بافق را در جریان گذاشتند و گشت زنی ماموران انتظامی، بیشتر از گذشته شد و سارقان را به وحشت انداخت.

*** زندگی با خاطرات
'علی اکبر حاجی پور' فرزند بزرگ این خانواده، علت ماندن پدرش در روستای بسیار کوچک 'نییو ' را عشق و علاقه به طبیعت، زیستن در زادگاه و زندگی با خاطرات 80 ساله خود از کودکی تاکنون ذکر کرد.
وی گفت: اینکه پدرمان حاضر نمی شود در کنار ما زندگی کند ما را رنج می دهد اما پدر می گوید ' اگر یکهفته از دلبستگی هایم دست بردارم زنده نخواهم ماند'.

*** بی نیاز از پزشک و دارو
فرزند بزرگ خانواده، پدر خود را از دارو و دکتر، بی نیاز دانست و بیان کرد: او چون از گیاهان دارویی خودرو، خالص و طبیعی استفاده می کند، بیماری خاصی ندارد.
وی افزود: اصلا پدر ما چیزی به نام بیماری که مشکل ساز باشد را نمی شناسد و ما هم مایحتاج او را هر هفته که به او سر می زنیم تامین می کنیم.
وی همچینن از آسفالته شدن جاده قدر دانی کرد و یادآور شد: 35 کیلومتر را ظرف 20 دقیقه طی می کنیم تا به پدر برسیم در حالیکه قبلا باید زمان بیشتری را صرف می کردیم.

*** مبادا 'نییو' خالی از سکنه شود!
پسر ارشد خانواده حاجی پور تاکید کرد: همه ما نگران این مقوله هستیم که بعد از پدرم، این روستا مثل صدها روستای دیگر خالی از سکنه شود و نشاط و شادابی خود را با همه خاطرات دراز مدت پدر و نوجوانی ما در دل خاک مدفون کند و دیگه نامی از نییوئیه نماند.
وی افزود: این تهدید، زمانی بسیار جدی به نظر می‌رسد که بدانیم دقیقا در سه کیلومتری این روستا، روستای دیگری وجود داشت که اهالی آن به دلیل خشکسالی و نبود امکانات، آن را تخلیه کردند و الان روستا خالی از سکنه و به بیغوله ای تبدیل شده و برای قدیمی ها جز نام و نشانی باقی نمانده است.

***برقدار شدن نیوئیه
بخشدار مرکزی بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده این روستا نداشتن برق بود که این پیرمرد از آن رنج می برد.
داوود پور امینی افزود: شوق ماندن او در روستا، ما را بر آن داشت تا با همکاری و مساعدت فرماندار بافق برای این روستای کوچک چاره اندیشی کنیم.
وی تصریح کرد: تامین برق این روستای کوچک در دستور کار قرار گرفت و از طریق طرح و سیستم خورشیدی، نییو هم برقدار شد و امید به زندگی در این روستای تاریخی، چندین برابر شد.
پورامینی افزود: برای اجرای طرح برق رسانی به این روستا رقمی معادل 110 میلیون ریال هزینه و پرداخت شده است.

*** نییو، همچنان پایدار خواهد ماند
فرماندار بافق هم اظهار داشت: سه روستا از روستاهای حوزه دهستان کوشک نیز از این طریق برقدار شدند.
محمد زاده رحمانی خاطرنشان کرد: روستای کوچک 'نیوئیه' از توابع دهستان مبارکه بافق است و برای سکونت پایدار و حیات جاودانه آن از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
وی تصریح کرد: ،نییو در مسیر نوق به رفسنجان و سی ریز به زرند کرمان است و باید پویا و با نشاط باقی بماند.
شهر بافق در 120 کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد.
7543/ 6197
اصغر عسکری- خبرنگار ایرنا در بافق
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.