محمود زمانی قمی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان یادآور شد: شرایط کشور خاص و تعداد بیکاران نیز بالاست به همین دلیل باید عملکردها به گونه ای باشد که از تعداد افراد جویای کار کاسته شود.
وی افزود: وقتی فعالیت به مرحله ای رسید، اشتغال بالا رفت و آمار بیکاران خصوصا دانش آموختگان دانشگاهی کاهش یافت ، آنوقت می توان اعلام کرد که عملکرد خوب و مطلوب است.
رئیس کارگروه اشتغال استان با تأکید بر لزوم توجه ویژه به مباحث علمی در حوزه اشتغال یادآور شد: نباید در مقابل روش های علمی و فعالیت شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از ارکان اشتغال در بخش خدمات مقاومت کرد، چون ایجاد شغل در این حوزه ها با هزینه کمتری انجام می شود.
زمانی قمی در ادامه توجه بدنه کارشناسی بانکها به اشتغال در بخش خدمات و مسایل علمی را خواستار شد و افزود: برای حضور بیشتر و جدی تر شرکت های دانش بنیان در جلسات استانی تلاش کرد تا از نظر کارشناسان این بخش استفاده کرد.

** موج اشتغال در شرکت دانش بنیان
همچنین در این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد گفت: برای ایجاد موج اشتغال در بخش اقتصاد باید شرکت های دانش بنیان و آی تی موانع و مشکل جمع بندی و با راهکارهای لازم ارایه شود.
علی زینی وند با اشاره به تلاش های مدیران برای افزایش و رشد اشتغال بویژه در بخش روستایی و عشایری استان افزود: با وجودی که طرح های زیادی ارایه شد، ولی فرمانداران می تواند طرح های ویژه با اشتغال بالا را با اولویت معرفی کنند تا سریعا مورد بررسی قرار گیرد.
وی در باره پشتیبانی طرح مشاغل خانگی در استان یزد هم گفت: در این طرح 170 میلیارد ریال سهم یزد اعلام شد که باید برای جذب آن هرچه سریع تر دستگاه های مشمول و سهم هر کدام مشخص شود.

** هر فرصت شغلی دانش بنیان با 180 میلیون ریال
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان هم با اشاره به برخی مشکلات بانکی برای طرحهای شرکت های دانش بنیان گفت: باید بپذیریم که ایجاد اشتغال در این بخش که از مجموعه خدمات محسوب می شود، بسیار کمتر از سایر بخش هاست.
اکرم فداکار با بیان اینکه هدف گذاری استان یزد در حوزه اشتغال و کارآفرینی ، اقتصاد شرکت های دانش بنیان است، افزود: برای ایجاد هر شغل در این بخش 180 میلیون ریال سرمایه گذاری نیاز است.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی تنها بخش اقتصادی کشور که سهم اشتغال آن نه تنها کاهش نیافت بلکه در حال افزایش است ،خدمات است که نه ارز می خواهد و نه آب ، باید به حوزه شرکت های دانش بنیان نگاه ویژه داشت.

** لزوم رعایت سهمیه بخش کشاورزی
در این جلسه سید جمال سجادی رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد هم گزارشی از ظرفیت های استان در رسته دام سبک و سنگین و اقدام های انجام شده برای تأمین دام مورد نیاز ارایه کرد.
در این خصوص رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد هم با بیان اینکه 54درصد تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد، گفت: متوسط این سهم در کشور 45 درصد است .
سیدمجتبی حسینی پور افزود: سهمیه یزد در تسهیلات مرحله اول 30 درصد بود ضمن آنکه در تسهیلات مصوب جهاد کشاورزی ، 2 بخش دام و گلخانه بیشترین تعداد را داشت که باید به سایر زمینه ها و نیز ظرفیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در این زمینه ها نیز توجه شود.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت و 85 درصد جمعیت شهرنشین و 15 درصد جمعیت روستایی چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور است.
این استان با پرداخت 566میلیارد ریال تسهیلات در حوزه اشتغال پایدار روستایی رتبه نخست کشور را در بین 31 استان کسب کرده است.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.