محمدحسن صباغ زادگان روز یکشنبه در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه ساخت نیروگاه خورشیدی همزمان با نخستین سالروز ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد(18تیرماه) با 2شرکت چینی و ایتالیایی در گفت و گو با ایرنا از یزد به عنوان استان صنعتی در حوزه انرژی پایدار یاد کرد.
وی افزود: حدود 2 هزار و 600 مگاوات نیروگاه خورشیدی در حال بهره برداری در استان وجود دارد که یکهزار و 500 مگاوات آن از سوی بخش خصوصی و مابقی از سوی دولت ساخته شده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با بیان اینکه 70 درصد انرژی الکتریکی استان توسط بخش خصوصی مصرف می شود ، تصریح کرد: پنج خط 400 کیلوولت از این استان به پنج استان برای تامین برق سراسری متصل است و امکان ترانزیت انرژی با خارج از کشور هم وجود دارد.
صباغ زادگان از وجود تنها مرکز پژوهش های انرژی خورشیدی کشور در یزد خبر داد و یادآور شد: هم اکنون تعدادی سرمایه گذار داخلی و خارجی متقاضی ساخت 700 مگاوات انرژی خورشیدی در استان هستند.
وی بیان کرد: همچنین 270 مگاوات قرارداد برای خرید تضمینی 20 ساله این نوع انرژی در استان بسته شد و امیدواریم فرهنگ استفاده از گسترش انرژی های تجدیدپذیر و پاک از قبیل خورشیدی در استان تداوم یابد.
تفاهم نامه ساخت نیروگاه خورشیدی امروز در مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد با حضور علی زینی وند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ، مهدی جمالی نژاد، شهردار مرکز استان و غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد و نماینده شرکت دولتی « ساینو استیل» چین و مدیرعامل شرکت « دنیکون » ایتالیا امضا شد.
موضوع تفاهم نامه ساخت 500 تا یکهزار مگاوات نیروگاه آفتابی در مقیاس بالای 100 مگاوات (10 تا 30 مگاوات )، ساخت 20هزار نیروگاه خانگی پنج کیلووات و ساخت کارخانه تولید پنل های خورشیدی است.
شرکت دنیکون ایتالیا ، نهادی فعال در شناسایی، ارتقا و توسعه فرصت های سرمایه گذاری بین المللی است و ساینو استیل چین هم شرکت دولتی بین المللی در حوزه معادن ، فلزات ، نیروگاه و حمل و نقل است که تاکنون 2.5 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است.
یزد به عنوان بهشت انرژی خورشیدی کشور به علت وسعت و گستردگی جغرافیایی و تعداد روزهای بیشتر آفتابی مطرح است و با ورود بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های آفتابی در استان، سال های آینده میزان استفاده از سوخت های فسیلی در این منطقه از کشور کاهش محسوسی خواهد یافت.
متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و 200 ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای ایجاد و توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان فراهم است و همین امر موجب شده تا دولت تدبیر و امید توجه ویژه به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه گذاران در این بخش داشته باشد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.