امیرولی عضدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اجرای طرح غربالگری ژنتیک از اواسط شهریور 95 با همکاری مسئولان دفاتر ثبت ازدواج در این شهرستان به اجرا درآمد، افزود : سال 96، 480 زوج تحت پوشش طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری جلوگیری از اختلال ژنتیکی قرار گرفتند .
وی اضافه کرد: از این تعداد 177 مورد مشکوک تشخیص داده شد که برای بررسی بیشتر به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده شدند.
این مسئول تصریح کرد: افرادی که می خواهند تشکیل خانواده دهند، باید پیش از ازدواج پرسشنامه غربالگری را تکمیل کنند و مشاور آموزش دیده‌ با بررسی پرسشنامه ها، ازدواج های پرخطر را مشخص می کند.
وی ادامه داد: پس از آن این افراد در صورت نیاز برای بررسی های بیشتر به مرکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می شوند ، که پس از این مرحله ، زوج ها مختار هستند به منظور اطمینان خاطر، آزمایش ها و بررسی های تکمیلی لازم را انجام دهند.
عضدزاده افزود: مشاور ژنتیک همزمان با تهیه و تکمیل پرسشنامه ، آگاهی های لازم در این باره را به خانواده ها ارایه می کند و سعی دارد تا با ارتقای آگاهی و دانش زوج ها در این زمینه، بستر لازم را برای تصمیم گیری صحیح فراهم آورد تا زوجین با اطمینان خاطر و مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج، نسبت به فرزندآوری اقدام کنند.
وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی به موقع ازدواج‌های پرخطر و ارائه راهکارهای مناسب ، کاهش شیوع و بروز معلولیت‌های ناشی از ازدواج‌های فامیلی، افزایش دسترسی مناسب به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ترغیب افراد در معرض خطر به مراجعه به منظور انجام مشاوره ژنتیک بر شمرد .
این مسئول یادآور شد: تولد فرد معلول، هزینه های مادی و عاطفی بسیاری را بر خانواده و جامعه تحمیل می کند ، که در طرح غربالگری ژنتیک سعی بر آن است تا ، با شناسایی ازدواج های پرخطر و ارایه راهکارهای مناسب در جهت کاهش معلولیت ها گام برداشت.
2 هزار معلول و 300 خانوار نیازمند، زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان اردکان هستند و از خدمات این اداره استفاه می کنند.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.