محمد کاظمی نسب روز یکشنبه در حاشیه نشست شورای کشاورزی شهرستان افزود: مردم خصوصا فعالان بخش کشاورزی تبعات تداوم 2دهه پدیده خشکسالی و کم آبی را جدی بگیرند.
وی بهترین راهکار استفاده از منابع آب را توسعه طرح های آبیاری نوین دانست و اظهار کرد: فرایند آبیاری در مزارع و باغ ها در فصل تابستان ، استفاده از چاه های آب کشاورزی در زمان خنکی هوا (صبح ها و عصرها ) است.
رئیس شورای حفاظت آب شهرستان ادامه داد: برای مدیریت در برداشت آب از 648حلقه چاه کشاورزی بیش از 90 درصد آن به کنتور هوشمند مجهز شد.
کاظمی نسب اضافه کرد: با اجرای طرح کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی برداشت آب از پنج هزار و 500 لیتر در ثانیه به کمتر از سه هزار و 500 لیتر در ثانیه رسید.
وی تصریح کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای بهره وری آب تاکنون سه هزار هکتار از باغ ها و اراضی کشاورزی را با مشارکت کشاورزان و کمک های بلاعوض دولت به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز کرده است.
وی یادآور شد: اجرای یکهزار هکتار از باغ ها و اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار ، توسعه کاشت محصول گلخانه ای ، زعفران و پسته در سال زراعی جاری برای استفاده بهینه از آب در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی است.
تبعات ناشی از کم آبی، خشکسالی و کاهش بارندگی در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات در ابرکوه هم اکنون 11 رشته جاری و مابقی خشک شده است.
35 درصد اشتغال شهرستان به کشت 15هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و نیز فعالیت های دامداری و دامپروری وابسته است که هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.
شهرستان ابرکوه بدون رودخانه دایمی است و اغلب رودخانه ها آن فصلی است که اصطلاحا به آن مسیل می گویند.
منابع آب های زیرزمینی ابرکوه عمدتا از حوزه فارس تغذیه می شود که به دلیل برداشت بی رویه در بالادست توسط کشاورزان این استان خطرکم آبی و بی آبی این شهرستان را تهدید می کند .
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.