به گزارش ایرنا، برقراری رابطه بین انسان و حیوان، سابقه ای به درازای تاریخ بشر دارد بطوریکه از همان روز آفرینش، انسان در کنار سایر سکنه زمین، از جمله حیوانات قرار گرفت و به همزیستی با آنها پرداخت.
این همزیستی برای هزاران سال، تنها به شکار حیوانات توسط انسان محدود میشد و روابط چندان دوستانه ای بین این 2 حاکم نبود.
اما بشر دیروز موفق شد اندک اندک حیوانات را رام کند و آنها را در اختیار خود بگیرد و آنطور که تاریخ می گوید نخستین حیوانی که توسط انسان رام شد 'بز کوهی' بود.
شاید در نظر اول، زندگی مسالمت آمیز انسان با برخی از گونه های جانوری، نامانوس و غیر قابل باور باشد و شاید حتی احساس ترس یا انزجار به شنونده دست دهد اما هستند کسانی که این گونه ها را دوست دارند و در صدد پرورش و حفظ آنها هستند.
پسر نوجوانی در اردکان با نگاهی متفاوت به خزندگان و حیوانات و انس با آنها به یک انسان شاد و موفق بدل شده است .
'مهدی شیخی' 17 ساله و دانش آموز پیش دانشگاهی از سه سالگی، علاقه خاصی به حیوانات و بویژه خزندگان داشته و از همان دوران طفولیت با آنها انس گرفته است.
حیاط خانه مهدی، متفاوت از دیگر خانه هاست، اتاقی برای زندگی خودش و خانواده اش اختصاص دارد و قرار است با مجوز محیط زیست، مکانی هم برای این گونه ها منظور کند.
مهدی هدف اصلی خود از نگهداری و پرورش حیوانات و بویژه خزندگان را آگاه سازی مردم در مورد اهمیت حیات وحش و محیط زیست اعلام کرد.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: به حیوانات و حشره ها کمک می کنم تا بهتر زندگی کنند و کمتر آسیب ببینند، به تمامی گونه های جانوری و گیاهی و بویژه خزندگان و بندپایان علاقه خاصی دارم .
وی افزود: از زمان طفولیت عاشق حیوانات بودم بطوریکه در سه سالگی، صبح بعد از نماز، پدر و مادرم را مجبور می کردم که به زمین گندم زار کنار منزل برویم تا کفشدوزک و ملخ بگیرم .
این نوجوان دوستدار حیات وحش اضافه کرد: بیشترین فعالیت من در این زمینه، تحقیقی و پژوهشی است و آن را کار ارزشمندی می دانم و هرگز برای کسب درآمد دنبال آن نبوده ام و موافق آن هم نیستم که حیوانات، محل درآمد افراد باشد.
مهدی، مخالف تاکسیدرمی کردن، گرفتن زهر از گونه های متعدد برای کسب درآمد و ایجاد مراکز فروش حیوانات است.
او اضافه کرد: گاهی وقتها با مجوز اداره محیط زیست به زیستگاه های متفاوت و متعدد می روم تا گونه های مختلف را مورد مطالعه و بررسی قرار دهم.
این نوجوان خوش ذوق گفت: حتی گاهی برخی گونه های بیمار و مجروح که توسط عموم مردم به من تحویل داده می شود را با هماهنگی محیط زیست و به کمک یک دامپزشک، درمان اصولی کرده و رهاسازی می کنم .
وی از مردم می خواهد که در صورت مشاهده گونه ای بیمار در اطراف خود، آن را با احتیاط و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی به اداره محیط زیست تحویل دهند و یا اینکه با اداره محیط زیست تماس گرفته و اطلاع دهند.
این نوجوان دوستدار محیط زیست اظهار داشت: تنها حامی من خانواده و بخصوص والدینم بودند که در هر شرایطی از من حمایت کردند .
وی حوزه تحقیقاتی خود را بیشتر در مورد گونه های خزندگان، شامل انواع مارها، لاک پشت و گونه های متعدد سوسمار ذکر کرد.
وی مدعی شد: در منزل ما حتی یک پشه هم کشته نمی شود چون معتقدم تمام جانوران و حیوانات، از سوی خدا افریده شده اند و حق حیات دارند.
وی افزود: انتظار من از مردم این است که گونه های حیوانی را به خاطر تفریح و سرگرمی، مصدوم یا نابود نکنند چون که برای درمان یک گونه مجروح یا مریض باید روزها و حتی ماه ها وقت صرف کرد. سوسمار ایگوانا سبز با نام علمی Iguana iguana از جمله گونه های مورد علاقه مهدی است که بومی جنگل های استوایی و گرمسیری بوده و رژیم غذایی آن گیاهخواری هست و از سبزیجاتی مثل کدو ، ریحون ، کلم بروکلی ، فلفل دلمه ای ، جعفری و میوه جات مختلف تغذیه می کند.
این گونه در زمره یکی از اعضای خانواده مهدی در آمده و تمام اعضای خانواده او به نوعی به این گونه وابستگی و علاقه پیدا کرده اند.
همچنین لاک پشت لاک نرم چینی با نام علمی Pelodiscus sinensis گونه ای از لاک پشت های لاک نرم دیگریست که در خانه مهدی جاخوش کرده، رژیم غذایی آن گوشتخواری است و با انواع ماهی ، میگو ، جیرجیرک، کرم و دیگر حشرات تغذیه می شود.
این گونه، لاک محکم و قابل دفاعی ندارد اما جسارت زیادی داشته و علاوه بر آن گردن بلندی دارد و می تواند تا پشت لاکش، گردن خود را دراز کند و دندان های مهلکی هم دارد و در صورت گاز گرفتن، مشکلات جدی ایجاد می کند.
لاک پشت گوش قرمز با نام علمی Trachemys scripta elegans نوع دیگریست که بومی کشور های آمریکایی است و رژیم غذایی آن هم گوشتخواری می باشد و مهدی آن را با انواع ماهی ، میگو ، جیرجیرک، کرم ، ملخ و دیگر حشرات تغذیه می کند .
در کناره های گردن این گونه، نقش های قرمز رنگ دیده می شود که به همین دلیل به آن لاک پشت گوش قرمز می گویند.
مهدی مدعیست: این گونه در سال های اخیر توسط افراد ناآگاه در برکه ها و دریاچه های کشور رهاسازی شده و مشکلات جدی برای گونه های بومی بوجود آورده است.
وی در ادامه اظهار داشت: در کلاس دوم دبستان؛ عقرب، نیشم زد که دردناک بود اما پس از آن دیگر بدنم به آن عادت کرد.
وی که در طول 15 سال اخیر با صدها گونه جانوری، سر و کار داشته امسال در ازمون سراسری ثبت نام کرده و قصد دارد در رشته جانورشناسی ادامه تحصیل دهد.
مهدی به نجات جان برخی از گونه های مصدوم توسط خودش اشاره کرد و گفت: تاکنون گونه های متعدد و مختلفی را رهاسازی کرده ام که لاک پشت مهمیزدار یکی از آنهاست.
وی اظهار می دارد: این گونه، لاک پشت بومی کشور ایران است که نوعی از گونه زخمی آن را کنار جاده پیدا کردم در حالی که لاکش کاملا شکسته بود و خون زیادی از دست داده بود، با مشورت دامپزشک و فرد متخصص، آن را مداوا محل زخم را ضد عفونی کرده و با باند فایبر گلاس شکاف های زخم را به هم چسباندم و با تزریق دوره ای آنتی بیوتیک از عفونت های زخم جلو گیری و بعد از یک تا 2 ماه با تغذیه مناسب اعم از ریحان ، برگ شاهی و... درمان،کامل شد و آن را رهاسازی کردم.
همچنین نوعی مارمولک بومی ایران به نام علمی اسکینک اشنایدر هم که توسط فردی ناآگاه نگهداری میشده، دچار مشکلات جدی شده بود که شامل قطع شدن دم، شکستگی جمجمه، مشکل جدی برای چشم و بینایی و 2 ماه هم غذایی نخورده و دچار ضعف و لاغری شدید شده بود ضمن آنکه چند روزی در هوای سرد قرار گرفته و بیمار شده بود.
مهدی به کمک متخصص، درمان را آغاز و بعد از هفت ماه دوره درمانی، مداوا شد، دم از دست داده اش ترمیم شد، جمجمه کاملا بازسازی شد و با خوردن غذاهای مقوی مثل انواع ملخ ، جیرجیرک و کرم و یک سری مکمل های غذایی و دارویی، ضعف آن بر طرف و دوباره چابکی و چالاکی خودش را بدست آورد و در زیستگاهی مناسب رهاسازی شد.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197
خبرنگار ایرنا در اردکان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.