مهدی غیب الهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علت کاهش تولید تداوم 2دهه پدیده خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی ، تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصول کم آبخواه است .
وی اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه متوسط عملکرد این 2 محصول هفت تن و در بعضی از باغ ها تا 10تن در واحد سطح بود.
وی ارقام مرغوب هلو را زعفرانی ، انجیری و بومی پاییزی به عنوان بخشی از میوه های سر درختی ابرکوه ذکر کرد.
غیب الهی ایجاد صنایع فرآوری را کلید توسعه بخش کشاورزی شهرستان دانست و افزود: ایجاد چنین واحدهایی علاوه بر اشتغالزایی و رونق اقتصادی از ضایعات میوه جلوگیری می کند.
به گفته وی سالانه در شرایط عادی از هشت هزار هکتار باغ های ابرکوه 45 هزار تن انواع محصول سردرختی تولید و روانه بازار مصرف می شود.
وی به توانمندی های ابرکوه به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی استان یزد اشاره کرد و یادآور شد: این شهرستان از لحاظ تولید محصول زراعی و باغی مقام نخست و در تولید محصول دامی در رتبه دوم قرار دارد.
به گفته غیب الهی با توجه به محدودیت منابع آبی و با هدف بهره وری بیشتر و افزایش درآمد کشاورزان تاکنون در سه هزار هکتار اراضی طرح آبیاری نوین بارانی و قطره ای اجرا شد .
در حال حاضر هفت هزار و 500 خانوار ابرکوهی با کشت انواع محصول زراعی و باغی در 15هزار هکتار اراضی بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین می کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلو متری جنوب
غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.