علی زینی وند روز پنجشنبه در چهارمین همایش ملی نقش معدن در توسعه با رویکرد فرآوری مواد معدنی اظهار کرد: با توجه به محدودیت زمانی باید مشخص شود این استان در حوزه های تولید و صنعت تا چه میزان به کشورهای غربی وابستگی دارد.
وی افزود: با توجه به تعاریف اقتصاد مقاومتی ، تفاوتی زیادی از تعریف تا اجرا در این رابطه دیده می شود به همین دلیل آنچه در مرحله نخست ضرورت دارد بررسی و شناسایی میزان وابستگی و نیز کمک های لازم در بخش ارزی است.
معاون استاندار یزد تصریح کرد: عمده مشکل این بخش بعد از نامه نگاری های زیاد با تهران و وزارتخانه ها ، مشکل مدیریتی است در این خصوص نباید با شیوه های مدیریت عادی عمل شود .
زینی وند با تأکید بر لزوم گسترش فعالیت بخش خصوصی تاکید کرد: هر قدر در این فضا قدرت مانور و فعالیت بخش خصوصی بیشتر باشد، میزان آسیب پذیری کشور در مقابل تحریم ها کمتر خواهد شد.
وی در باره وضعیت معدنی استان یادآور شد: ایران جایگاه ویژه ای در میان کشورهای قدرتمند معدنی دنیا دارد و حدود 10 تا 11 معدن معروف ایران جزو معادن مطرح جهانی است اما آیا توانسته ایم از این نعمت خدادادی برای رفاه بیشتر مردم استفاده کنیم.
این مسئول راهکار استفاده از این مسائل را در کنار تامین منابع مالی ، استفاده از تکنولوژی های روز دنیا دانست و اظهار کرد: در حوزه اقتصادی بویژه معدن اگر تصدی گری دولت کم و وظیفه حاکمیتی و تسهیل گری تقویت شود، موفق تر عمل خواهیم کرد.
معاون استانداری یزد بر لزوم تقویت تأثیرگذاری معادن در توسعه کشور تأکید کرد و افزود: باید بررسی شود، چه میزان حقوق دولتی معادن به استان برگشته داده شد و اگر برنگشته دلیل چه بود.
وی در ادامه با تأکید بر لزوم استفاده از صنایع کم آبخواه و غیرآلاینده در استان تأکید کرد: مشکل آب یزد بزودی با مدیریت فنی و عالمانه حل و مدیریت خواهد شد.

** توجه به ظرفیت های برنامه ششم در حوزه معدن
همچنین نماینده شهرستان های یزد و اشکذر و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: استان یزد به لحاظ تنوع در حوزه معدنی مقام اول را در کشور داراست و این موهبتی است از جانب خداوند که باید به درستی از این فرصت بهره برداری کنیم .
سید ابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به ظرفیت های قانونی برنامه ششم در حوزه معدن خواستار تشکیل منظم جلسات شورای معادن استان شد که اولین جلسه آن اسفندماه ۹۶ برگزار شد.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون پرهیز از خام فروشی مواد معدنی افزود : استان در حوزه آب با محدودیت خاصی روبروست، این مساله با توجه به دانش محوری ، شرکت های دانش بنیان ، وجود روحیه صنعتی و تولید نزد یزدی ها قابل حل است به شرط آنکه برخی روابط از جمله رابطه معدن با اشتغال ، مسئولیت های اجتماعی ، محیط زیست ، آب و گردشگری تنظیم شود.
نماینده یزد و اشکذر سهم بیشتر بخش خصوصی در اقدامات زیربنایی و توسعه ای استان را خواستار شد .
رئیس خانه معدن استان هم در گردهمایی یادشده بیان کرد: چهارمین همایش ملی نقش معدن برای اولین بار در یزد با حضور 200 نفر از متخصصین و کارشناسان این حوزه برگزار شد.
سعید افضلی پور، هدف از برگزاری این همایش را اهمیت بخش معدن در توسعه و رونق اقتصاد و تامین مواد اولیه برای صنایع استراتژی کشور و چگونگی فراوری مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد.
وی ادامه داد: همچنین در حاشیه این همایش برای نخستین بار شورای عالی معادن یزد در راستای رفع موانع و مشکلات حوزه ی معدن تشکیل خواهد شد.
رئیس خانه معدن یزد با تأکید بر لزوم افزایش هم افزایی میان دستگاههای دولتی و بخش خصوصی اظهار کرد: دهه 90 ، دهه انقلاب معدنی است و امیدواریم این تلاش ها تداوم داشته باشد.
افضلی پور افزود: معدن از جمله بخش های مولد است ،شاید آسیب هایی به همراه داشته باشد ولی درآمدزایی و اشتغالزایی بالایی دارد که نمونه آن اشتغال 11 هزار و 400 نفر در بخش استان یزد است.
وی خواستار ایجاد مرکز تحقیقات معدن در استان یا استانهای دارای ذخیره بالای معدنی شد و گفت: این مرکز هم اکنون در کرج قرار دارد و مشکلاتی برای آزمایش مواد معدنی سایر استانها ایجاد شده است.
در یزد بیش از 50 نوع ماده معدنی وجود دارد و چهارمین استان توسعه یافته صنعتی است، رتبه دوم تولید محصولات نساجی و نیز رتبه سوم تولید فولاد را در سطح ملی دارد.
هم اکنون بیش از 800 نوع کالا در کارخانه های استان تولید می شود و در آینده از لحاظ تولید سنگ آهن، خاک صنعتی و باریت رتبه نخست را از آن خود خواهد کرد.
سه هزار و 700واحد تولیدی و صنعتی در استان یزد فعال است.
چهارمین همایش نقش معدن در توسعه کشور با رویکرد فرآوری مواد معدنی با حضور جعفر سرقینی معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت ،مرضیه لک رئیس سازمان زمین شناسی ،اعضای شورای عالی معادن کشور ، 200 مدیر و کارشناس معدنی از سوی خانه معدن و با همکاری سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد برگزار شد.
در حاشیه این همایش نمایشگاهی به منظور معرفی توان معدنی های استان برگزار شد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.