محمد مرادی ابرقوئی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با وجود اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیمارستان ابرکوه به متخصص ارتوپدی، گوش ،حلق و بینی ، چشم پزشک و سونوگرافی نیاز دارد.
وی ادامه داد: بیمارستان با کمبود متخصص رادیولوژی تمام وقت روبروست و تامین سی. تی. اسکن از جمله نیاز جدی مردم این منطقه است.
محمد علیزاده دیگر شهروند ابرکوهی هم با تایید سخنان مردادی ابرقوئی اظهار کرد: بیمارانی که نیاز به سی. تی. اسکن دارند، مجبور به مراجعه به شهرهای شمالی استان فارس یا شهرهای یزد و میبد هستند.
وی با بیان اینکه فاصله ابرکوه تا شهر یزد 140کیلومتر و شهر میبد 190کیلومتر است، ادامه داد: علاوه بر بعد مسافت این مسیر از ترافیک بالایی نیز برخوردار است.
همچنین شهروند دیگری که حاضر به ذکر نامش نبود، گفت: مردم از اعزام‌ بیماران خود به دلیل کمبود امکانات درمانی و پزشک در شهرستان نارضایتی هستند .
وی ادعا کرد: برای کوچک‌ترین اقدام درمانی مجبور هستیم به مراکز بهداشتی و درمانی دیگر شهرهای استان مراجعه کنیم.
به گزارش ایرنا، یکی از مشکلات درمانی ابرکوه شلوغی اورژانس بیمارستان به ویژه در روزهای پایانی هفته است که 2 پزشک عمومی خدمات لازم را در اختیار بیماران قرار می دهند.
شماری از مراجعان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این ارتباط خواهان اتخاذ تدابیر لازم برای رفع این مشکل شدند.
در ابرکوه به عنوان یکی از شهرستان های کمتر توسعه یافته استان یزد یک باب بیمارستان با 54 تخت فعال است، در حالیکه این مجموعه بهداشتی و درمانی با توجه به موقعیت جغرافیایی آن نیاز به توجه ویژه مسئولان وزارت بهداشت درمان و استان دارد.
این شهرستان علاوه بر همجواری با استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، در مسیر جاده طریق الرضا (ع) به مشهد مقدس قرار دارد.
تردد مسافران و زائران بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد، از امکانات لازم برای پاسخگویی مطلوب به بیماران برخودار نیست و مردم برای رفع نیازهای درمانی خود با وجود بعد زیاد مسافت تا مرکز استان زحمات زیادی را متحمل می شوند.
با این وجود شهرستان ابرکوه به عنوان یک منطقه محروم، وضعیت درمانی آن با شرایط ایده آل فاصله دارد و با وجود بسته‌های تدارک دیده شده در طرح تحول نظام سلامت، با کمبود امکانات و پزشک در برخی رشته های تخصصی دست و پنجه نرم می کند.
به گزارش ایرنا، فرماندار ابرکوه با تایید برخی چالش های بخش بهداشت و درمان می گوید: برغم خدمات دولت در حوزه سلامت ، سطح ارایه خدمات درمانی به شهروندان نیازمند ارتقاست.
محمد کاظمی نسب اظهارکرد: رادیولوژیست تنها به مدت سه روز در بیمارستان ابرکوه حضور دارد، که با ادامه این وضعیت با شرایط بحرانی در بقیه ایام هفته مواجه هستیم.
وی یکی از مشکلات درمانی بیمارستان را نبود متخصص ارتوپد بیان کرد و افزود: بیشتر بیماران مجبورند به مرکز استان اعزام شوند.
رئیس شورای سلامت شهرستان یادآور شد: با وجود اخذ مجوز خرید دستگاه سی. تی. اسکن از وزارت بهداشت و مکاتبه مسئولان بیمارستان با شرکت نصاب ، تنها به علت نبود فضای فیزیکی مناسب، هنوز دستگاه یادشده راه اندازی نشد .
وی حضور متخصصان رشته های سونوگرافی،گوش، حلق و بینی، چشم، روانپزشک، افزایش پزشک عمومی (پزشکان بومی) در تمام روزهای هفته و ... را از دیگر نیازهای بیمارستان عنوان کرد.
وی تصریح کرد: با وجود تجهیزات کامل چشم پزشکی و بسته های جراحی متأسفانه بیمارستان چشم پزشک ندارد.
وی نظارت بر آمبولانس های اعزامی بخش خصوصی و اورژانس هوایی را یکی دیگر از ضرورت های شهرستان بیان کرد.
فرماندار ابرکوه خواستار ساماندهی وضعیت اورژانس هوایی و بال گردهای اعزامی که بعضا فاقد امکانات و تجهیزات مورد نیاز است ، شد.
کاظمی نسب، با بیان اینکه مردم این منطقه کمتر برخوردار مستحق خدمات بیشتری در عرصه بهداشت و درمان هستند، اظهار کرد: از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد می خواهم همانند گذشته توجه ویژه ای به بیمارستان ابرکوه برای رفع کاستی های این بخش داشته باشند.
فرماندار ابرکوه خواستار ارتقا بیمارستان از 32 به 96 تختخوابی شد و عنوان کرد: با تامین نیروی انسانی متخصص و تجهیزات مشکل بیمارستان رفع خواهد شد.
وی تاکید کرد: کار تکمیل مرکز درمانی شهر مهردشت با تغییر پیمانکار با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است.
همچنین رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) ابرکوه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: مطالبات مردم به حق است، تمام تلاش های خود را برای برآورد نیازها و مطالبات مردمی پیگیری می کنیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون در بیمارستان 54 تختخوابی ابرکوه 11پزشک متخصص ، پزشک عمومی شامل جراحی عمومی، داخلی(1نفر) ، بیهوشی (2نفر)، قلب‌ و عروق (1نفر)، زنان و زایمان(2نفر)، اطفال (1نفر) ، رادیولوژی (1) و پاتولوژی هم 1نفر و 100نفر به بیماران شهرستان خدمات رسانی لازم را انجام می دهد.
دکتر محمدعلی شیخی با بیان اینکه پیگیری تامین تجهیزات بیمارستان از مطالبات اصلی شهرستان است ،اظهار کرد: البته تشکیلات سازمانی بیمارستان از 32 به 96 تغییر کرده که نیاز به تامین نیروی انسانی و پزشکان بیشتری دارد.
وی یاد آور شد: جداسازی بخش های جراحی و داخلی با افزایش تخت های بزرگسالان، اطفال، اورژانس، ICU، نوزادان و زنان خواهد بود.
این مسئول تصریح کرد: تاکنون برای ساخت طرح توسعه بیمارستان بیش از 100میلیارد ریال هزینه شد و به 100 تا150 میلیارد ریال بودجه دیگر نیاز است تا به صورت کامل ساخته و تجهیز شود.
وی ادامه داد: در رابطه با راه اندازی طرح توسعه قرارداد جدیدی با پیمانکار منعقد و مقرر شد تا 24 تیرماه مراحل پیش راه اندازی موتورخانه و تاسیسات بیمارستان انجام شود.
وی اضافه کرد: تحویل بخش های بستری با 54 تخت، آشپزخانه و نمازخانه تا 24 مردادماه تحویل می شود.
شیخی یادآورشد : بقیه بخش های طرح توسعه با 90 درصد پیشرفت فیزیکی همانند بخش بستری زنان( NICU ) و (ICU) نوزادان، بسری اورژانس با 18 تخت تا آخر شهریور ماه سال 97 تحویل و بهره برداری می شود.
وی با بیان اینکه تجهیز بخش های یادشده در اولویت است ، بیان کرد: مسئولان بیمارستان در حال پیگیری تاسیسات زیربنایی از جمله برق، گاز و آب هستند.
محمد رضا صباغیان نماینده مردم حوزه انتخابیه مهریز( شهرستان های ابرکوه، بافق، خاتم، مهریز و بهاباد) در مجلس شورای اسلامی که به تازگی از بیمارستان ابرکوه بازدید کرد،گفته بود: در ارتباط با تامین نیازهای بیمارستان ابرکوه مکاتباتی با مسئولان استان و وزارت بهداشت انجام شده است .
مدیر بیمارستان خاتم الانبیا (ص) ابرکوه هم گفت: به همت وزارت بهداشت، دولت در پنجم آبان سال 1395 مجوز ارتقای بیمارستان 32 تختخوابی به 96 تختخوابی را در کنار دیگر خدمات زیرساختی درمانی و بهداشتی صادر کرد.
صادق ابوالحسنی به ایرنا اظهار کرد: با اجرای طرح ارتقا، فضای بیمارستان از یکهزار و 500 متر مربع به هفت هزار مترمربع افزایش یافت.
وی ادامه داد: کلینیک تخصصی بیمارستان هم با زیربنای 750متر مربع در 2طبقه با 32 اتاق در اجرای طرح توسعه بیمارستان سال گذشته افتتاح شد.
به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان ابرکوه وزارت بهداشت با فعالیت شبانه روزی مرکز خدمات جامع سلامت شهر مهردشت از توابع بخش بهمن موافقت کرد.
دکتر عبدالحسین اکرمی افزود: با موافقت وزارت بهداشت و ارتقا فعالیت خدمات این مرکز به شبانه روزی، این مرکز در مجموعه ای که با مشارکت خانواده مرحوم عباسی با 850 مترمربع زیربنا در دست ساخت است، مستقر می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: هم اکنون 11پروژه در حوزه سلامت با 25 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است و دولت برای این پروژه ها 95 میلیارد و 750 میلیون ریال اختصاص داد .
شهرستان ابرکوه یک بیمارستان ، پنج مرکز بهداشتی ، 34 پایگاه سلامت جامعه ، یک باب آزمایشگاه مرکزی ، 2 مرکز اورژانس جاده ای و یک اورژانس فوریت های پزشکی 115 دارد.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.