در این گزارش که توسط صالح مستوفیان تهیه شده آمده است: یزدیها علی رغم داشتن تابستانی گرم و طاقت فرسا تنها به اشتیاق رسیدن بوی پوشال کولر به مشام و آسودن در پناه بادی خنک و مرطوب با چاشنی هندوانه، همواره چشم به راه تابستان می شوند.
اما این تمنای هرساله بواسطه بی آبی و مصرف بالای آب در کولر های آبی با اما و اگرهای بسیاری مواجه شده و خالی از لطف نیست اگر بگوییم با گران شدن هندوانه هم دیگر این تجدید خاطره تابستانی چندان به صرفه به نظر نمی رسد.
بنابر آمارهای اعلام شده بیش از 400 هزار دستگاه کولر آبی در استان یزد وجود دارد که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با توجه به مصرف روزانه 400 لیتر آب، این کولرها حدود 20 میلیون متر مکعب از آب شرب یزدیها را نوش جان می کنند!
این موضوع در سالهای اخیر که منابع آبی استان به مرز بحران رسیده، آب انتقالی به یزد نیز با کاهش چشمگیر و حتی با خطر قطع شدن روبرو شده و پروژه انتقال آب از خلیج فارس هم فعلا در حد رویا باقی مانده باعث شده «مصرف بالای آب توسط کولرهای آبی و لزوم جایگزینی آن با کولرهای گازی» به بحث روز یزدیها بدل شود.
موافقان جمع شدن کولرهای آبی که عمدتا از مسئولان چرخه آب استان هستند بر این باورند که اولویت نخست باید تامین آب شرب شهروندان برای آشامیدن و رفع نیازهای بهداشتی آنان باشد و در جایی که می توان با کولرهای گازی هوای خنک را به تابستان آورد، باید فاجعه بی آبی را دریابیم.
اما در مقابل مخالفان جایگزینی کولرهای گازی به جای آبی که مسئولان چرخه برق استان و برخی متخصصین آلرژی در این گروه جای دارند بر این باورند اولا اقلیم خشک یزد نیازمند رطوبت است و جایگزین کردن هوای سرد اما خشک کولرهای گازی می تواند تنفس و سلامتی مردم را در بلند مدت به خطر اندازد.
همچنین مخالفان جایگزینی کولرهای گازی به جای آبی معتقدند با توجه به اینکه اغلب برق کشور توسط نیروگاه های آبی و سوختی تولید می شود، به فرض جایگزینی کولرهای گازی در استان یزد، مصرف برق استان سرسام آور افزایش داشته که علاوه بر تحمیل قبض های سنگین برق به شهروندان، توان تامین آن نیز وجود ندارد.

** انرژی خورشیدی، راه حل نهایی که فعلا گران است
البته برخی نیز راه میان بری را پیشنهاد می دهند و می گویند از آنجا که بی آبی خطر اول استان است و با توجه به اینکه مصرف برق کولرهای گازی سرسام آور، بهتر است در کنار کاهش تعرفه های برق یزد مطابق استان های جنوبی کشور، برنامه ای ضربتی برای تولید برق از طریق نیروگاه های خورشیدی در استان اجرا شود.
تا مردم با داشتن برقی ارزان بتوانند از کولرهای گازی استفاده کنند.
هرچند موضوع تولید برق خورشیدی آنهم در سرزمین تابانی مثل یزد چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته و قطعا در آینده باید همانند سایر کشورها به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد اما در حال حاضر بواسطه گران بودن تجهیزات و هزینه های تعمیر و نگهداری آن، چندان برق ارزانی نیست چرا که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد، دولت در حال حاضر برق خورشیدی را چندین برابر قیمت برق نیروگاهی و آنهم برای حفظ محیط زیست خریداری می کند و برق خورشیدی فعلا گران است.

** برنامه ریزی برای تولید ارزان برق خورشیدی
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس یکی از مدافعان جایگزینی کولرهای گازی با برق خورشیدی است در گفت و گو با روزنامه بشارت یزد اظهار داشت: کولرهای آبی یکی از بزرگترین منابع مصرف آب شیرین در یزد هستند.
برای جلوگیری از مصرف این حجم آب توسط کولرهای آبی بحث جایگزینی این کولرها با کولرگازی مطرح است که البته در مقابل میزان مصرف برق بالا می رود.
البته شرایط آبی استان به نحوی است که باید مانند استان های جنوبی، تعرفه های برق کاهش پیدا کند تا بتوان از کولر گازی استفاده کرد.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به اهمیت استفاده از نیروی خورشیدی در استان گفت: شاید مجبور باشیم پنل های خورشیدی را برای هر خانه نصب کنیم تا هر واحد مسکونی بصورت مستقل برق مورد نیاز خود را تولید کند و مازاد این تولید نیز ذخیره شود، این برنامه باید در زمانی کوتاه اجرایی شود.

** کولرهای گازی گران هستند!
موضوع دیگری که باید در خصوص طرح جایگزینی کولرهای گازی به عنوان یک ایراد آن در نظر گرفت، قیمت نسبتا گران کولرهای گازی است.
بطور متوسط یک خانه با متراژ 120 متر را می توان با یک کولر 7 هزار آبی خنک کرد که هزینه خرید آن چیزی در حدود یک میلیون تومان است.
حال اگر بخواهیم این خانه را با کولر گازی خنک کنیم حداقل به 3 کولر برای اتاق خواب ها و همچنین سالن پذیرایی نیاز داریم که اگر دلار را 4200 تومان فرض کنیم (فرضی شاید محال) رقمی در حدود 30 میلیون تومان یا بیشتر برای خرید این کولرهای گازی مورد نیاز است.
بر این اساس هر خانواده یزدی باید سوای هزینه برق آن، مبلغ سنگینی برای این جایگزینی خرج کند که در شرایط اقتصادی فعلی برای بخش وسیعی از جامعه امکانپذیر نیست.

** مقایسه هزینه ها و شرایط کولرهای گازی با کولرهای آبی
در یک گزارش که توسط دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در خردادماه امسال تهیه شده و برای اولین بار توسط بشارت یزد منتشر می شود، ضمن بررسی مصرف آب و برق در کولرهای آبی و گازی ثابت می شود که هزینه سالانه یک کولر گازی بیش از 6.3 برابر یک کولر آبی است.
اگر دیگر نکات جالب در این گزارش این است که با توجه به مصرف عمده منابع آبی استان در بخش کشاورزی و صنعت، مصرف کولر های آبی یزد در حدود 1/0 درصد از کل مصرف آب استان است و در نتیجه با صرفه جویی در بخش کشاورزی یا صنعت می توان این میزان نیاز کولرهای آبی را در استان تامین کرد.
موضوع مهم دیگر این گزارش بالاتر بودن مصرف آب کولرهای گازی نسبت به آبی است! مصرف آب کل در کولر آبی در حدود 26.5 متر مکعب در یک فصل است.
حال با توجه به مصرف آب غیر مستقیم در کولر گازی (آبی که برای تولید برق استفاده می شود) که 10 مترمکعب محاسبه شده و نیاز یک واحد مسکونی به حداقل 3 کولر گازی، مصرف آب غیر مستقیم آن به رقم 30 مترمکعب می رسد که نشان می دهد جایگزینی کولرهای گازی باعث ایجاد بحران آبی بزرگتری می شود.
موضوعی که محمدمهدی جوادیان زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز بدان اشاره کرده و گفته است: گرچه توصیه به استفاده از کولرهای گازی در شرایط فعلی یزد داریم اما واقعیت این است که کارشناسان معتقدند که در نهایت، آب و برق به هم وابسته هستند و برای راه‌اندازی نیروگاه ‌های جدید برای تامین مصرف کولرهای گازی، باید آب زیادی مصرف شود.
روزنامه بشارت یزد در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
استان یزد 146 رسانه دارای مجوز دارد که از این تعداد 104 مجوز برای نشریات مکتوب، 27 مجوز برای رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و 15 مجوز برای رسانه های الکترونیک - غیربرخط صادر شده است.
7532/ 2047/
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.