حسین زارع بیدکی روز چهارشنبه به ایرنا افزود: در حال حاضر طیف بسیار وسیعی از ظروف از قبیل روی، مس، آلومینیوم ، سرامیک، استیل و چدن در دسترس ما قرار دارند.
این کارشناس اظهار کرد: مناسب ترین ظرف برای طبخ غذا ظرفی است که کمترین میزان حلالیت در غذا را داشته باشد.
زارع بیدکی با بیان اینکه از بین ظروف موجود، ذرات میکروسکوپی ظرف های مس آلومینیوم و روی در غذا به خصوص غذاهای اسیدی حل شده و عوارض ناخوشایندی برای مصرف کنندگان به جا می گذارد افزود: ظروف تفلون نیز تا قبل از آسیب دیدن لایه تفلون داخلی آن مناسب بوده و با شروع خراشیدگی و آسیب دیدگی لایه دیگر قابل استفاده نبوده و سرطان زا می شود.
وی گفت: با توجه به میزان حلالیت بسیار اندک در غذا مناسب ترین ظروف برای طبخ غذا استیل و شیشه نشکن است و پس از آن ظروف چدن و چدن سرامیک برای پخت غذا در رده های بعدی قرار می گیرند.
کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: با توجه به میزان حلالیت بالا در غذا به خصوص غذاهای اسیدی ظروف روی ، آلومینیوم و مس به ترتیب نامناسب ترین ها برای طبخ و تهیه غذا می باشند.
زارع بیدکی تاکید کرد: در پایان با توجه به عوارض ناشی از حل شدن ذرات ظروف فلزی در هنگام پخت غذا نظیر مسمومیت ناشی از آلودگی به فلزات سنگین، نارسایی کبد و کلیه، آلزایمر، انواع سرطان ، توصیه می‌شود عموم مردم در انتخاب ظروف جهت پخت غذا در راستای حفظ سلامت خویش دقت کافی به عمل آورند.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.