توجه حضرت امام راحل (ره) به تحولات تاریخ معاصر و بینش سیاسی بالای ایشان بر اساس مطالعات عمیق و بررسی حوادث گویای دوراندیشی ، ارزش نهادن و بهره گیری از آنها در شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی است.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در طول عمر پرکت خویش از همان ابتدای زندگی توجه ویژه ای به تحولات تاریخ معاصر و مطالعه آن داشته و استفاده از حوادث گذشته را برای موفقیت های آینده لازم می دانستند .
یکی از آموزه های مهم دینی مورد تاکید که در آیات نورانی قرآن مجید و همچنین در احادیث ائمه اطهار (ره) به آن سفارش شده ، بررسی تاریخ گذشته و عبرت آموزی برای موفقیت در آینده است که امام راحل (ره) به خوبی از آن استفاده کردند.
حضرت امام خمینی (ره) علاوه بر مطالعات وسیع در تاریخ معاصر خود در خانواده ای سیاسی بدنیا آمدند و پدر بزرگوارشان در بدو تولد به شهادت رسید که این امر هم خود نقش مهمی در شخصیت ایشان داشته است.
حوادث 100 ساله اخیر تاریخ کشور ایران در ابعاد سیاسی ، فرهنگی ، علمی و غیره هر کدام نقش مهمی در تحولات کشور ما داشته که بر اساس استاد موجود به صورت جدی مدنظر و تامل عمیق حضرت امام راحل (ره) بوده است .
در تاریخ معاصر کشور ما تحولات مهمی رخ داده که از مهمترین آنها می توان به نهضت تنباکو ، نهضت مشروطیت ، کودتای انگلیسی رضاخان
، جریان ملی شدن نفت ، انقلاب اسلامی و حوادث آن و سایر مسائل اشاره کرد.
حضرت امام خمینی (ره) بارها در سخنان و موضع گیری های خود در میان خواص و عوام به حوادث مهم تاریخ و تحولات معاصر و ضرورت بررسی و پرداختن به آنها اشاره و همگان را به مطالعه دقیق و درس آموزی از آنها برای رسیدن به اهداف متعالی دعوت کرده اند.
تمام حوادث کوچک و بزرگی که در تاریخ معاصر ایران اتفاق افتاده و حضرت امام خمینی (ره) در آن نقش آفرین و پیگیری مسائل بوده اند همگی در روند شکل گیری ، پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی موثر بوده و نقش راهبردی داشته است.
بررسی تاریخ معاصر ایران و توجه به آثار ، نوشته ها و سخنرانی های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) گویای این موضوع است که ایشان با بهره گیری از حوادث گذشته نهضت خود را هدایت و با همراهی مردم موفق به استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی شدند.
حضرت امام (ره) بر خلاف بسیاری دیگر از علمای معاصر خویش نه تنها از تاریخ معاصر غفلت نداشت که بخاطر اهمیت آن همواره نگاهی عمیق به تحولات داشته و پرداختن و بهره گیری از آن را برای رسیدن به موفقیت یک ضرورت می دانستند.
بدون شک برای تداوم اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی همچنان باید تحولات تاریخ را در ابعاد مختلف مدنظر قرار داد و با هوشیاری و عبرت آموزی از گذشته برای اجرایی شدن اندیشه های ناب حضرت امام خمینی (ره) و حراست از نظام استفاده کرد که تاریخ معلم انسان هاست.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.