محمدعلی حاتمی زاده عصر یکشنبه به ایرنا افزود: کار برداشت محصول گندم از 11هزار و 200 هکتار گندمزارهای استان آغاز شده است .
وی با بیان اینکه امسال گندم تولیدی به علت مبارزه خوب کشاورزان با آفت سن گندم از کیفیتی خوبی برخوردار است، پیش بینی می شود که با احتساب برداشت سه هزار و 500 کیلوگرم گندم در هر هکتار در مجموع بیش از 39 هزارتن محصول گندم برداشت شود.
حاتمی زاده با بیان اینکه بیشتر مزارع گندم استان در شهرستان های خاتم ، ابرکوه و بهاباد قرار دارد اظهار کرد: برداشت محصول گندم با استفاده از 40 دستگاه کمباین و 280 دستگاه دروگر انجام خواهد شد.
این مسئول قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال زراعی 97 - 96 را از قرار هر کیلوگرم 13 هزار ریال اعلام کرد.
حاتمی زاده با بیان اینکه برنامه ریزی خوبی برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان انجام شد، عنوان کرد: تاکنون 9 مرکز خرید شرکت های تعاونی روستایی در نظر گرفته شد و در صورت نیاز تعداد مراکز خرید افزایش خواهد یافت .
وی تصریح کرد: به کشاورزان توصیه می شود گندم مازاد بر مصرف خود را به مراکز خرید اعلام شده طرف قرارداد با شرکت غله بفروشند .
وی بیان کرد: با توجه به استمرار خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی این سازمان در نظر دارد در یک برنامه پنج ساله سطح محصول زراعی را 12 هزار و 211 هکتار کاهش دهد و به جای آن زیره، کنیوا، گلرنگ، کنجد، سیر، سورگم و دیگر محصولات کم آبخواه کاشته شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: در اجرای این برنامه میزان مصرف آب بخش زراعت از 225 میلیون مترمکعب به 130 میلیون متر مکعب خواهد رسید و در مجموع 32 درصد سطح محصولات زراعی کاهش خواهد یافت.
این مسئول ، توسعه اجرای آبیاری نوین ،کشت نشایی ، اصلاح الگوی کشت ، خاک ورزی حفاظتی ، انتقال کشت های بهاره و تابستانی به فصل پاییز ، حذف محصول جالیزی و سبزی و صیفی را اهم فعالیت های واحد زراعت استان برای استفاده بهینه از آب مجازی ذکر کرد.
اراضی قابل کشاورزی استان یزد 158هزار هکتار است که به دلیل کمبود آب 118هزار هکتار آن کشت می شود.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.