یوسف نقیایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نوشیدن آب و مایعات زیاد هنگام افطار منجر به غیر فعال شدن هورمونها و آنالیزم موجود در معده می شود و به همین علت هضم غذا متوقف یا با تاخیر انجام می شود و آسیب جدی به بدن روزه دار وارد می کند.
وی اظهار کرد: همچنین روزه داران سوپ جو، حلیم گندم با روغن کم، آش های مختلف و یا مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، تخم مرغ آب پز در برنامه افطاری قرار دهند.
این متخصص تغدیه توصیه کرد که روزداران در وعده افطار مصرف سبزی به ویژه انواع سبزی خوردن و سالاد را فراموش نشود و از خوردن غذاهای پرچرب، شیرین و غذاهای آماده پرهیز کنند، زیرا اینگونه مواد غذایی موجب سوء هاضمه و مشکل گوارشی در فرد می شود.

**صرف غذاهای کم چرب و مواد غذایی پرفیبر در سحر
رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان با بیان اینکه وعده سحری یکی از مهمترین وعده های غذایی در ماه رمضان است،یادآور شد:
مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پرچرب و سرخ شده هنگام افطار مناسب نیست.
وی ادامه داد: به روزه داران توصیه کرد، مردم در ماه رمضان به جای غذاهای چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز، کم چرب و کم نمک استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در زمان سحر بهترین ماده ای که به تامین آب بدن کمک می کند، استفاده از فیبرهاست.
نقیایی همچنین بر مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت سفید یا ماهی، حبوبات ، قارچ و سویا در هنگام سحر تاکید کرد و افزود: البته مصرف بیش از اندازه این مواد منجر به افزایش حس تشنگی در طول روز می شود.
وی افزود: مصرف لبنیات در این وعده بهتر است به صورت دوغ یا ماست کم نمک باشد و مصرف انواع سبزی خوردن یا سالاد ، می تواند به حفظ بدن کمک کند و تشنگی در طول روز را کاهش دهد.
نقیایی بر پرهیز از مصرف مایعات پررنگ یا غلیظ از جمله چای پر رنگ ، دلستر و نوشابه های گازدار در وعده سحر تاکید کرد و گفت: مصرف مایعات ذکر شده نه تنها کمکی به رفع تشنگی در شخص روزدار نمی کند بلکه منجر به دفع بیشتر مایعات از بدن و تشنگی زود رس می شود.

** میان وعده افطار تا سحری
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد اظهار کرد: شخص روزه دار بهتر است در فواصل بین افطار تا سحر حداقل یک تا 2 میان وعده مصرف کند که بهترین گزینه میوه است البته میوه ها بهتر است یک واحد بیشتر نباشد مثلا یک عدد سیب متوسط معادل یک، یک چهارم لیوان آب هندوانه یا یک لیوان آب خربزه و یا آب طالبی است.
نقیایی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت مصرف زیاد میوه در مدت زمان کوتاه بین افطار تا سحر می تواند منجر به ساخت چربی ها و تجمع آن ها در بدن شود.
نقیایی با بیان اینکه خرما نیز جزو میوه است، افزود: مصرف زیاد آن می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند 2 عدد خرما به طور متوسط یک واحد میوه محسوب می شود.

** در میان وعده انواع شیرینی ها مصرف نشود
به گزارش ایرنا، این متخصص تغذیه ادامه داد: در میان وعده افطار تا سحر انواع شیرینی ها ، زولبیا، بامیه، آب میوه صنعتی ، غذاهای حاوی شکر بالا و پرنمک مصرف نشود.
وی مصرف آجیل ها را به عنوان یک میان وعده مناسب برای روزه داران دانست و افزود: البته باید در نظر داشت که انواع آجیل ها حاوی انرژی بسیار بالاست و افرادی که زمینه اضافه وزن یا چاقی دارند باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: مصرف آجیل ها برای روزه اولی ها به وِیژه نوجوانان که بخش قابل توجهی از انرژی آنها از دست می رود، بسیار خوب است.

** استفاده از شربت کم شکر در فاصله افطار تا سحر
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان عنوان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و طولانی بودن روز،فرد روزه دار باید آب و مایعات به اندازه کافی دریافت کند، توصیه می شود افراد در حد فاصله افطار تا سحر 6 لیوان آب یا مایعات میل کنند.
وی بهترین گزینه نوشیدنی سالم را آب دانست و گفت: شیر، لبنیات و دوغ هم به عنوان جایگزین می توان استفاده کرد.
نقیایی استفاده از چای کمرنگ یا انواع شربت های کم شکر را به عنوان جایگزین آب بیان کرد و افزود: شربت خاکشیر ، چهار تخم و تخم شربتی و انواع عرق های گیاهی به شرط پرهیز از زیاده روی ، گزینه های خوبی برای دریافت مایعات در فاصله افطار تا سحر باشد.

** پرخوری و زیاده روی هنگام سحر ممنوع
وی یادآور شد: هدف از روزه داری عبادت خدا ، سلامت جسم و روح است، در صورت مصرف بی رویه مواد غذایی نه تنها این هدف حاصل نمی شود بلکه می تواند آسیب های جدی به شخص روزه دار وارد کند.
نقیایی با اشاره به رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان تصریح کرد: بسیاری از افراد تصور می کنند، هنگام سحر باید غذاهای پر چرب و پرکالری میل کنند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند اشتباه است بلکه مصرف مواد غذایی پرچربی به خصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.