به گزارش ایرنا رتبه استان یزد در کاهش بارش ها در سال زراعی جاری، فقط با یک پله صعود از سوم به چهارم رسید اما گرمای هوا زود آن را تبخیر کرد.
بر اساس اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از تاریخ اول مهرماه 1396 تا 30 اردیبهشت 1397 میزان بارندگی های استان یزد با احتساب بارش های اخیر 62.2 میلیمتر بوده است.
در جدول میزان کاهش بارندگی های سال زراعی جاری، یزد بعد از استانهای سیستان و بلوچستان با 27.5 ، کرمان با 53.8 و هرمزگان با 53.8 میلیمتر در رتبه چهارم قرار گرفته است.
میزان متوسط بارندگی های کل کشور در این مدت 151.4 میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل که 203.7 میلیمتر بوده، 25.7درصد و نسبت به بلندمدت که 214.4 میلیمتر اعلام شده 29.4 درصد کاهش نشان می دهد.
این وضعیت درباره استان یزد به این گونه است که بارش های سال زراعی جاری نسبت به سال قبل که 76.4 میلیمتر بوده 18.6درصد و نسبت به بلندمدت که 95.2میلیمتر بوده 34.7 درصد کاهش یافته است.
به این صورت یزد در میانگین کاهش بارش های امسال نسبت به سال قبل در رتبه چهاردهم قرار گرفته ولی در میزان بارندگی ها نسبت به بلندمدت ، رتبه دهم را در میان استانهای کشور داشته است.
در این میان، وضعیت استان هرمزگان در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان که یکی از نقاط مورد نظر برای انتقال آب در آینده جهت مصرف استانهای مرکز ایران اعلام می شود بسیار تاسف بار است به گونه ای که بارندگی های امسال نسبت به سال قبل 171.1 میلیمتر یعنی 76.1 درصد کاهش یافته و نسبت به بارندگی های بلندمدت نیز 66.5درصد کمتر بوده است .
در واقع در کاهش بارندگی ها نسبت به سال قبل استانهای هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و فارس و در بارندگی های نسبت به بلندمدت کرمان ، هرمزگان و فارس رتبه های اول تا سوم را داشته اند.
بنابر این دو استان هرمزگان و فارس در هر دو گروه دارای وضعیت نامناسبی هستند و اگر در بارندگی های جدید که در روزهای آینده در برخی استانها پیش بینی شده ، اتفاقی خوشایندی در این استانها نیفتد مشکلات دو چندان خواهد شد.
نکته مهم دیگر حوزه کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است که تامین کننده بخش عمده آب شرب استانهای اصفهان و یزد است .
بارندگی های این استان در سال زراعی جاری به قدری کم بوده که نسبت به سال قبل و بلندمدت در رتبه پنجم کم باران ترین استانهای کشور قرار داشته و میزان بارش امسال در مقایسه با سال قبل حدود 230 میلیمتر کاهش یافته است.
هر چند که میزان بارش های اخیر در تغییر برخی آمارهای بارندگی ها موثر بوده اما با توجه به زمان بارش ها در موقع تبخیر بالا به دلیل گرم تر شدن هوا ، چندان به نفوذ بارش ها به سفره های زیرزمینی امیدوار نخواهیم بود و به قولی ، این میزان بارندگی ها چندان در کاهش مشکلات و اثرات خشکسالی های مداوم موثر نخواهد بود.
همین امر لازمه مدیریت مصرف را با توجه به کاهش 30 درصدی سهمیه استانهای یزد و اصفهان از آب انتقالی در فصل تابستان به دلیل کاهش ذخایر سد زاینده رود می طلبد و حداقل اینکه مردم در مصرف آب کولرهای آبی و سرویس کردن آنها توجه جدی داشته باشند.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.