به گزارش ایرنا، بارش احتمالی برف در ارتفاعات، بارش تگرگ و احتمال سیلابی شدن مسیل ها هم در این مدت وجود دارد.
بارندگی های زمستان پارسال در خطه کویری یزد، انتظارها را برآورده نکرد اما در بهار امسال شاهد بارش های نسبتا خوبی بودیم که البته هواشناسی استان معتقد است هنوز هم 40 درصد نسبت به میانگین بلند مدت مشابه با کاهش بارش روبرو هستیم.
خشکسالی های دو دهه اخیر در این استان که در چند سال گذشته بر شدت آن افزوده شده و کم آبی را به مرز بی آبی رسانده به حدی بوده که مردمان سخت کوش کویر تشنه، در طلب باران، دعا کردند و مدام چشم به آسمان دارند.
شدت خشکسالی های اخیر به گونه ای است که حتی بارندگی های نرمال و مطلوب هم نمی تواند خسارات ناشی از آن را جبران کند.
آب سفره های زیز زمینی به حداقل خود رسیده، چاهها از آب خالی شده، روستاهای استان درگیر کم آبی و بعضا بی آبی هستند، خیلی از چاههای غیر مجاز پلمپ شده، مناطق ییلاقی دیگر رونق و صفای گذشته را ندارند، روستاها خالی از سکنه شده ، قناتها خشک گردیده و اندک درختان و دشت های سرسبز هم دیگر طراوت و شادابی گذشته را ندارد و اینها همه از پیامدهای منفی خشکسالی و بی آبی است.
این معضلات باعث شده تا نزول قطره ای آب از آسمان، موجب خوشحالی بی نهایت مردمان تلاشگر دیار قنات و قنوت و قناعت شود.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی یزد اعلام کرد: از بعد از ظهر امروز /چهارشنبه/ تا اوایل روز جمعه، این استان، تحت تاثیر موج ناپایدار جوی قرار می گیرد که پیامد آن در برخی نقاط و بویژه نیمه شمالی و ارتفاعات شیرکوه، بارشهای رگباری و گاهی توام با رعد و برق است.
محمد رضا شیرغلامی به ایرنا گفت: همچنین وزش باد شدید و توام با گرد خاک از دیگر پدیده های جوی قابل ملاحظه استان در همین مدت خواهد بود.
به گفته وی از لحاظ دمایی هم با نفوذ زبانه های پرفشار و ریزش هوای سرد از عرض های شمالی، طی دو روز آینده کاهش 4 تا 6 درجه ای دما را در پیش داریم داریم بخصوص در صبح روزهای جمعه و شبنه، هوای سرد در مناطق کوهستانی حاکم خواهد شد.
شیرغلامی یادآور شد: در مناطق مستعد استان هم بارش تگرگ و در ارتفاعات احتمال بارش برف وجود دارد.
وی از مسوولان ذیربط در استان خواست با توجه به رگباری بودن بارش ها و تگرگ، برای جلوگیری یا کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد، گرد و خاک، بارشهای رگباری، رعد و برق و احتمال سیلابی شدن مسیل ها، تدابیر لازم را پیش بینی کنند.
این کارشناس هواشناسی تصریح کرد: روز گذشته /سه شنبه/ در کمتر از نیم ساعت در رباط پشت بادام اردکان 22.3 میلیمتر باران گزارش شد.
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.