به گزارش ایرنا ، علی اسلامی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی ائمه جماعات با متولیان بخش صنعت آب و برق استان که با حضور مشاور فرهنگی وزیر نیرو برگزار شد گفت: در تابستان امسال به دلیل کاهش بارندگی ها ، سهمیه استانهایی که از آب کوهرنگ برداشت دارند 30 درصد کاهش یافته از این جهت باید در مدیریت مصرف جدی تر از همیشه باشیم.
وی با بیان اینکه 65 درصد آب شرب مصرفی یزد از آب انتقالی است ، اظهار کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده علاوه بر کاهش سهمیه در تابستان شاهد کاهش 20درصدی این سهمیه در طول سال خواهیم بود.
مدیرعامل آبفا یزد افزود: این کاهش سهمیه در برخی شهرستان ها به دلیل کیفیت پایین منابع آب زیرزمینی ، وضعیت آنها را شکننده کرده بنابر این کاهش مصرف امری الزامی است که البته بسیار سخت نیست و با اجرای کوچکترین کارها می توان مدیریت مصرف داشت.
اسلامی با بیان اینکه تامین آب انتقالی بسیار سخت است ، گفت: هم اکنون آب شرب بیشتر شهرهای استان از کوهرنگ و آب شهر ابرکوه از اقلید فارس و نیز هرات و مروست هم از حوزه های فارس تامین می شود.
وی از مصرف 30 درصدی آب مازاد بر بارندگی های سالانه و از ذخایر آبی استان خبر داد و افزود: این امر باعت تداوم خشکسالی ها بویژه در مناطق روستایی و خالی از سکنه شدن آنها شده و عمده دلیل این بی توجهی ها در مصرف نیز ناشی از نبود ارزش ذاتی آب و به نوعی رایگان بودن آن است.
** اطلاعات به مردم بدهید تا در مدیریت مصرف مشکلی نداشته باشیم
مشاور وزیر و مسئول امور فرهنگی وزارت نیرو هم در این جلسه با بیان اینکه اگر اطلاعات به مردم بدهید مشکلی در مدیریت مصرف نخواهیم داشت ، گفت: بحث آب یک موضوع ملی است و دولت در قبال تامین آب شرب مسئول است و مردم هم باید در صرفه جویی جدی باشند.
حجت الاسلام والمسلمین علی یزدان پرست افزود: تمام هم و غم مسئولان باید خدمت به مردم باشد و باید بدانند که بردن آب و نور و برق به محروم ترین نقاط کشور مقدس ترین خدمت است و باید قدر آن را بدانند.
وی در عین حال با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان بر لزوم استغفار در این ماه تأکید کرد و گفت: نتیجه استغفار زیاد بارش نزولات آسمانی و بهره مندی اقتصادی ، ایجاد باغهای سرسبز و نهرهای جاری در زمین است که در قرآن نیز به آن تأکید می شود.
مشاور وزیر نیرو از آموزش مفاهیم قرآنی و احکام به هشت هزار کودک و نوجوان در این وزارتخانه در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: باید گسست نسلی میان کودکان و نوجوانان را با مفاهیم قرآن کمتر کنیم .
یزدان پرست در پایان با اشاره به شرایط فعلی کشور در عرصه بین المللی بر لزوم وحدت و همبستگی میام مردم و مسئولان تأکید کرد.
** طرحهای حوزه آب باید برای یک تا دو قرن آینده تدوین شود
امام جمعه بخش مرکزی یزد هم با بیان طرحهای حوزه آب باید برای یک تا دو قرن آینده تدوین شود گفت: نیاکان ما در گذشته با ایجاد قنات برای تأمین نیاز 300تا 400 سال آینده برنامه ریزی می کردند و باید از این روش ها با انواع و اقسام تکنولوژی های امروز بهره گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم مدرسی افزود: در احکام اسلامی مسائل خوبی درباره مدیریت مصرف آب آمده به گونه ای که برای وضو گرفتن تنها 750 گرم (سی سی ) و برای غسل سه کیلوگرم ( سه لیتر ) آب تعیین کرده تا اسراف نشود.
وی ادامه داد: در شرایط امروز کم آبی در کشور ، مدیریت مصرف آب و برق یک دستور شرعی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی امنیتی است که باید مورد توجه جدی مردم باشد.
امام جمعه محمدآباد یزد درباره راهکار مدیریت مصرف هم گفت: باید سبک زندگی های خود را بر اساس سبک زندگی رمضانی بر مبنای دعای ماه مبارک رمضان تغییر دهیم یعنی با پرهیز از اسراف در مرحله اول به فکر دیگران و سپس به فکر خود باشیم.
مدرسی در عین حال با تقدیر از مسئولان و کارکنان زیرمجموعه وزارت نیرو در استان گفت: در دو دهه اخیر مشکلات حوزه های آب و برق استان بسیار کم شده به گونه ای که در بخش برق ، تقریبا صفر شده و مشکلات آبی نیز عمدتا به لیل تعدد آرا در بخش انتقال آب است.
وی تأکید کرد : امیدواریم وقتی طرحی از سوی مدیری طراحی می شود زیاد تغییر نکند چون این روند به تنهایی زمان بر است و مشکلی را حل نخواهد کرد.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.