به گزارش ایرنا در این موزه 400 عدد نمونه فسیلی از انواع بی مهرگان از قبیل خانواده سر پایان، خارپوستان، تریلوبیت، شکم پایان، بازو پایان، آمونیت‎ها، دو کفه‎ای ها و آمونیت های هترومورف و ناتیلوئید ها به نمایش گذاشته شده است.
همچنین در این موزه چند کارگاه آموزشی در خصوص گفتارهای چگونگی رسوب برداری آثار و تاریخچه آن به صورت سمعی و بصری برای علاقه مندان در رده های سنی مختلف برگزار می شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره موزه دیرینه شناسی کامبرین گفت: این این موزه تنها موزه دیرینه شناسی کشور است که همه نمونه ها به طور علمی رسوب برداری و تبدیل به نمونه ‎هایی آموزشی و موزه ای شده است.
ساشا ریاحی مقدم، اهداف راه اندازی این موزه را نگهداری نمونه های فسیلی بسیار ارزشمند ایران زمین و انتقال آن به آیندگان، ارتقای سطح علمی دانش آموزان و دانشجویان و عموم مردم، جلوگیری از برداشت های بی رویه و غیر اصولی و علمی نمونه های فسیلی عنوان کرد.
وی افزود: ایجاد بانک فسیل برای افراد محقق که برای نخستین بار در ایران این ایده مطرح شده و ایجاد کارگاه های آموزشی در راستای فرآوری نمونه های خام فسیلی و تبدیل آن به نمونه های آموزشی و کاملاً موزه ای از دیگر اهداف برپایی این موزه است.
وی ادامه داد: به دلیل منحصر به فرد بودن نمونه ها، این موزه می تواند مرکز و مرجع تبادل اطلاعات و تحقق و پژوهش در مورد ماکروفسیل های ایران در سطح بین المللی و همکاری با مراجع و دانشگاه های خارج از کشور باشد.
وی اضافه کرد: به دلیل نبودن چنین موزه با ارزشی در سطح ملی امیدواریم این گنجینه غنی فسیلی بتواند کمک شایانی به ارتقای سطح علمی تمام دانش آموزان و دانشجویان و حتی مردم عامه داشته باشد.
موزه دیرینه شناسی کامبرین توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و با همکاری و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان راه اندازی شده است.
این موزه در میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، کوچه دروازه قصاب ها، جنب آب انبار شش بادگیری واقع شده و بازدید از آن برای عموم آزاد است.
7532/ 6197
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.