محمد حسین ریاحی روز سه شنبه در کارگروه تخصصی اشتغال استان با بیان اینکه سهم یزد در بودجه مصوب اشتغال نسبت به اعتبار ابلاغی مطلوب بود ، افزود: از این لحاظ ، یزد در میان چهار استان پیشرو کشور قرار دارد.
وی افزود: از 136 طرح با اشتغال یکهزار و 904 نفر که سال 96 در بخش اشتغال فراگیر تصویب شد فقط متقاضیان هشت طرح تسهیلات دریافت کردند این در حالی است که در سامانه کارا 6 طرح ثبت شده و بانک‌ها باید به تسریع این موضوع و ثبت در سامانه بیشتر تلاش کنند.
دبیر کارگروه اشتغال استان اضافه کرد: امسال 34طرح با اشتغالزایی 854 نفر در کارگروه تصویب شد و 2 هزار و 758 نفر با اجرای این طرحها به تعداد شاغلان استان اضافه می شود که درصد تحقق عملکرد این بخش 134.5 درصد است.
ریاحی درباره وضعیت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری هم گفت: این طرح از اول بهمن سال 96 در استان شروع شد که تاکنون هشت جلسه در این خصوص برگزار شد که 562 طرح بررسی و 413 طرح نیز به تصویب رسید.
وی افزود: امسال نیز در چهار جلسه کمیته فنی، 349 طرح مصوب شد که مجموع 762 طرح با اعتباری افزون بر 146 میلیارد تومان و تعهد اشتغال 2هزار و 405 نفر رسید در حالیکه سهم استان در مرحله اول 83.2 میلیارد تومان با تعهد یکهزار و 110 نفر اشتغال اعلام شده بود.
مدیرکل تعاون یزد ادامه داد: با وجود این رشد و رتبه برتر یزد در میان استانهای کشور شاهد تحقق 176 درصد عملکرد این بخش هستیم که عملکرد بسیار خوبی در بخش تسهیلات روستایی و عشایری ارزیابی می شود.
ریاحی یادآور شد: بیشترین طرح های مصوب این بخش با 302 مورد و تعهد 832 نفر اشتغال مربوط به جهاد کشاورزی و بهترین عملکرد مربوط به شهرستانهای بافق ، ابرکوه و مهریز با تحقق رشد 292 ، 246 و 230 درصد است.
وی درباره وضعیت بیکاری و اشتغال استان اظهار کرد : پارسال نرخ بیکاری استان 12.8 درصد و میانگین نرخ بیکاری کشوری 12.1درصد بود و نرخ مشارکت اقتصادی یزد 42.2 درصد و در کشور 40.3 درصد بود.
این مسئول با بیان اینکه نرخ بیکاری استان از سال 95 تا 96 ثابت بود، افزود: نرخ بیکاری در کشور سال 95، 12.4 بود ولی در سال 96 به 3دهم درصد کاهش یافت اما نرخ بیکاری استان در این مدت روند ثابت 12.8 را داشت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد اضافه کرد: در سالهای 95 و 96 سهم اشتغال بخش کشاورزی کشور از 18 درصد به 17.6 درصد کاهش یافت ولی در یزد از 8.3 درصد به 8.4 درصد افزایش یافت.
ریاحی خاطرنشان کرد: سهم صنعت کشور در این مدت از 31.9 درصد به 32 درصد افزایش یافته ولی این رشد در یزد بیشتر بود و از 45.4 درصد به 46.6 درصد رسید در عین حال سهم اشتغال خدمات یزد با وجود افزایش سهم اشتغال این بخش در کشور ، از 46.3 درصد به 44.9 درصد کاهش پیدا کرد.
به گفته وی سهم اشتغال خدمات کشور در سال 95 حدود 50.1 درصد بود که در سال 96 این عدد به 50.4 درصد رسید که همه اینها بیانگر تغییر کم در وضعیت سهم اشتغال کشور است ولی در یزد تغییر محسوس تر بود.
مدیرکل تعاون یزد بر لزوم نظارت عملیاتی و مالی بر تسهیلات پرداختی به طرحهای اشتغال فراگیر و روستایی تأکید کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد هم گفت: نظارت بر تحقق عملکردها ضروری است که باید در سه مرحله ، قبل از اجرا ، حین اجرا و بعد از اجرا انجام شود.
سید مجتبی حسینی پور افزود: این نظارت ها بیشتر به خاطر این است که در گذشته طرح های ناموفقی ، تسهیلاتی برای اشتغال دریافت کردند، چون نظارت نبود در مسیر هدف گذاری هزینه نشد.
وی اضافه کرد: نکته دیگر این است در تسهیلات اشتغال فراگیر ، همه سراغ یک بعد طرحها یعنی رسته های تعریف شده رفته اند و ظرفیت هایی همچون طرح های کارورزی ، مهارت‌ آموزی کسب ‌و کار نوآوری و توسعه مشاغل عمومی کمتر مورد توجه بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد همچنین با نامناسب دانستن وضعیت جذب تسهیلات در کشور و استان گفت: تمامی بخش ها تلاش کنند تا منابع مالی در گردش باشد و در یک جا ساکن نشود و تسهیلات در بهترین و پربازده‌ترین عرصه‌ها استفاده شود.
حسینی پور درباه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری اظهار کرد: تصویب طرحهای این بخش باید با توجه به روستایی بودن آنها و در واقع اشتغال با نگاه توسعه روستا باشد و از سوی دیگر طرحها در تمام حوزه های اشتغال به نوعی تکمیل زنجیره تولید و در راستای خوشه ها و اشتغال هدفمند صورت گیرد.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.