میزان بارندگی یزد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 48.5میلیمتر گزارش شد که این استان پس از سیستان و بلوچستان و کرمان سومین استان کم بارش کشور است.
سید جمال سجادی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شهرستان خاتم افزود: سال 96 در اثر کاهش بارندگی ها، زمستان خوبی نبود و بر اثر سرمازدگی نیز 350 میلیارد تومان به باغ های استان خسارت وارد شد.
وی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه باید از میزان مصرف آب های زیرزمینی 11میلیارد مترمکعب کم و مصرف آب در بخش کشاورزی در این مدت 44 درصد کاهش یابد، هرچند کار واقعا دشواری است، اما این مهم با اجرای طرح هایی از جمله آبیاری نوین و کم فشار باید اجرا شود.
سجادی پور تاکید کرد: مقدمات اجرای آبیاری تحت فشار مانند ایجاد استخر، شبکه گذاری تا مزرعه از اعتبار استانی و خودیاری کشاورزان استفاده می شود و هزینه اجرای آبیاری تحت فشار از محل بودجه ملی خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: با اصلاح الگوی کشت،توسعه محصولات کم آبخواه ، ترویج کشت گیاهان دارویی ، و کشت های متراکم گلخانه ای در دستور کار است.
وی با تاکید بر توسعه کشت های گلخانه ای افزود: علی رغم اینکه کشاورزان یزدی خرده مالک هستند، به بخش کشاورزی توجه ویژه ای می شود.
همچنین یدالله جوادپور،مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد سه شنبه هفته جاری در ابرکوه به ایرنا گفته بود‌: کشاورزان تلاش کنند با کاشت محصولات کم آبخواه و گیاهان گلخانه ای با روش آبیاری نوین از افت سطح آب های زیر زمینی جلوگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه تلاش به سمت کشت های محصولات کم آبخواه و بهره وری بالا در دستور کار وزارتخانه است، افزود: افزایش تولید ، ارتقای کیفیت محصول و بی نیاز کردن کشور به واردات محصولات کشاورزی بهترین عمل به اقتصاد مقاومتی است .
زمین های قابل کشت استان 158 هزار و 565 هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2دهه پدیده خشکسالی، 118هزار هکتار آن کشت می شود .
یکی از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با توجه به کاهش بارندگی ها و ادامه خشکسالی توسعه کشت گیاهان کم آبخواه، گیاهان مقاوم به خشکسالی ، اجرای طرح های نوین آبیاری و افزایش تولید در واحد سطح است.
7534/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.