عبدالرضا باقری روز چهارشنبه در نشست مشترک کارگاه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری و شورای هماهنگی آموزش عالی استان یزد افزود: آموزش عالی 40 سال گذشته مسیر مناسبی دنبال کرد.
وی تاکید کرد: البته در این مسیر اشکال هایی از جمله آسیب زا شدن توسعه کمی آموزش عالی نیز وجود داشت که باید رفع شود.
وی تصریح کرد: باید با نگاه ملی و استانی از ظرفیت های موجود در راستای رفع نیازهای جامعه بهره گرفت و منابع جدید مورد نیاز نیز خلق شود.
باقری با بیان اینکه نباید در مجموعه وزارت علوم مساله نگرانی از بیکاری وجود داشته باشد، ادامه داد: هر چند قرار نیست در این مجموعه کسی بیکار شود اما امکان جابه جایی اعضای هیات علمی، استادان، ساختمانها با نظر هیات امنا وجود دارد.

** شایستگی علمی و اخلاقی، شاخص انتخاب مدیران
قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: برای انتخاب مدیران در وزارتخانه در وهله نخست شایستگی های علمی ، اخلاقی و سپس همسویی با سیاست های دولت مدنظر قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه در دوران گذار به سر می برد، گفت: بزرگترین مشکل دانش آموختگان دانشگاهی، اشتغال است، از این رو تربیت دانش آموخته های دانشگاه ها باید همراه با مهارت کافی باشد.
باقری افزود: این افراد موتور محرکه توسعه دانش بنیان کشور و پاسخگوی نیازها و حل چالش های کشور خواهند بود.
وی تاکید کرد: ارتقای کیفی آموزش با نظارت بر سرفصل ها به خصوص در بخش کارگاهی، استفاده از ایده های نو در حوزه کارشناسی، توسعه و رشد مراکز فناوری، رصد دانش آموخته با هدف اصلاح آموزشها از جمله سیاست های وزارتخانه در دولت دوازدهم است.

** تشکیل کانون های تفکر، نشان از بلوغ فکری یزدی ها
قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه تشکیل کانون های تفکر در یزد نشان از بلوغ فکری مسئولان استان دارد، پیشنهاد کرد به موضوع محیط زیست و توسعه پایدار و ثبت جهانی بافت تاریخی یزد نیز به طور جدی توجه شود.
باقری با تاکید بر لزوم تقویت و توسعه ارتباطات بین المللی دانشگاه ها ادامه داد: باید از فرصت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و این میراث گرانبهای به جامانده از نیاکان، به بهترین نحو برای جذب گردشگر و توسعه استفاده شود و دانشگاه ها نیز باید چنین دغدغه ای داشته باشند.
وی تاکید کرد: یزد توانایی تبدیل به قطب گردشگری بین المللی را دارد که البته برای تحقق آن باید همه دستگاه ها و نهادها کمک کنند و نقشه راه جامعی تدوین و مجوزهای لازم نیز از دولت اخذ شود.
وی اضافه کرد: سرمایه انسانی مناسب یکی از بهترین ظرفیت های یزد است که باید از این توان به بهترین نحو برای توسعه استان استفاده شود.
باقری پیشنهاد کرد: با حمایت مسئولان استان، نمایشگاه دائمی در یزد برپا شود و فناوری های خلق شده توسط دانشگاهیان استان در آن به نمایش گذاشته شود.

** حوزه علم و فناوری نیازمند تصمیم های شجاعانه
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد نیز با قدردانی از فعالیت های مجموعه آموزش عالی در استان گفت: در برهه کنونی قداست دانشگاه اندکی کمرنگ شده و رفع برخی مسائل در حوزه علم و فناوری نیازمند تصمیم های شجاعانه است.
علی زینی وند با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان 13 درصد رسید افزود: برهم خوردن ساختار اشتغال، ساختار فرهنگی و اجتماعی را نیز دچار مشکل می کند، از این رو باید شکاف بین صنایع و آموزش عالی در استان ترمیم شود.
وی تصریح کرد: دانشگاه ها باید رشته های متناسب با دستیابی مردم به رفاه و تعالی معنوی و شخصیتی ایجاد و در این راستا تلاش کنند.
همچین رئیس دانشگاه یزد اظهار کرد: این استان در بسیاری از شاخص ها از جمله نسبت دانشجو به جمعیت ، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نخبگان رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
محمد صالح اولیاء با تاکید بر اهمیت ساماندهی مراکز آموزش عالی و تقویت اکوسیستم نوآوری در استان افزود: از مجموع سه هزار و 454 شرکت دانش بنیان کشور، 78 شرکت در یزد فعالیت دارد.
در نشست مشترک کارگاه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری و شورای هماهنگی آموزش عالی استان یزد رئیسان تعدادی از دانشگاه های استان دیدگاه های خود در حوزه های مختلف را بیان کردند و با توجه به ظرفیتهای مناسب یزد در حوزه های علم و فناوری، حمایت بیش از پیش وزارت علوم از این فعالیتها را خواستار شدند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش از حضور در این نشست به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و جمعی از مدیران دانشگاهی از طرح جامع پارک علم و فناوری یزد بازدید کرد.
این طرح در مساحتی نزدیک به ۶۹ هکتار در مسیر کمربندی یزد - کرمان واقع شده و با تامین زیرساخت ها، مرحله نخست این طرح در یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد.
استان یزد دارای 100 هزار دانشجو و 60 مرکز آموزش عالی است.
7532/ 2047/
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.