با توجه به تبعات خشکسالی و افت شدید سطح آبهای زیرزمینی آبدهی سالانه 614حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات ابرکوه در سال های اخیر از 140میلیون متر مکعب به 120میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
مهدی غیب الهی روز چهارشنبه به ایرنا افزود: امسال نیز به دلیل ادامه آثار خشکسالی و استفاده بهینه از آب موجود 500 هکتار باغ های این شهرستان برای تجهیز آبیاری نوین در دستور کار است.
وی ادامه داد: با توجه به پیش رس بودن زردآلوی ابرکوه کار برداشت محصول در یکهزار و 200 هکتار شروع شد .
غیب الهی با بیان اینکه پیش بینی می شود بطور متوسط در هر هکتار 18تن محصول برداشت شود، انواع آن را تخم گردی، فلکه ای، خیاری، زرقانی و خانی عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از محصول در استان یزد و مقداری هم به بازارهای اصفهان، تهران و فارس عرضه می شود.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد زردآلوی استان در ابرکوه تولید می شود، گفت: تاسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصول ضروری است و جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه گذاران در این بخش حمایت می کند.
وی دهستان های فراغه و تیرجرد بخش مرکزی ابرکوه را مهمترین مناطق تولید زردآلو بیان کرد و یادآورشد : 14 هزار هکتار از اراضی شهرستان به محصول زراعی و باغی اختصاص دارد، که چهار هزار و 500 هکتار آن باغ است.
به دلیل کاهش بارندگی سطح زیرکشت اراضی کشاورزی در ابرکوه در سال های اخیر یک هزار هکتار کاهش یافت و به 14هزار هکتار رسید و بهره برداران با اجرای طرح های نوین آبیاری و استفاده از روش های ترویجی در صدد توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و متناسب با اقلیم منطقه هستند.
35 درصد اشتغال منطقه شامل هفت هزار و 500 خانوار در بخش کشاورزی ودامداری فعالیت دارند و امرار معاش آنها از این طریق تامین می شود.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.