خلیج فارس، تنها یک نام برای پهنه آبی جنوب ایران نیست، قدمتی دارد به وسعت تاریخ، سند هویت تاریخی و فرهنگی یک ملت است .
نام خلیج فارس از همان زمان که تاریخ مکتوب شد در تمامی اسناد تاریخی و بین المللی، در تمام قراردادهای میان ایران و دولت های خارجی و حتی در قراردادهای میان اعراب و دیگر دولت ها و در تمام دانشنامه ها و نقشه های جغرافیایی در تاریخ ثبت شده و سابقه ای 2400 ساله دارد در تاریخ جهان.
خلیج فارس، تنها یک آبراهه نیست، به حدی ویژگی های ممتاز دارد که از دیرباز در سیاست های منطقه ای و بین المللی، جایگاه ممتاز و برجسته ای داشته و دارد.
موقعیت خاص جغرافیایی این آبراه بین المللی، ارتباط آن با اقیانوس هند و آب های آزاد ، غنای آب خلیج فارس و ذخیره نفتی این منطقه، چنان وسوسه انگیز است که چشم طمع بسیاری از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای را به خود معطوف داشته است.
جه آن زمان که پرتقالی ها بر هرمز تسلط داشتند و چه در زمانی که انگلیسی ها و آمریکایی ها بدنبال سیطره یافتن بر این آبراه مهم بودند، خلیج فارس همیشه در کشمکش های سیاسی سهم برده است .
وقتی هویت تاریخی و فرهنگی یک کشورمان مورد هجمه حکام دست نشانده منطقه ای و فرا منطقه ای قرار میگیرد و وقتی در اوایل دهه 30 شمسی به تحریک دولت های استعمارگر، خلیج همیشه فارس، نام جعلی ع ر ب ی به خود می گیرد به احترام ایران باید ایستاد و یک صدا نام خلیج همیشه فارس را فریاد زد تا دست درازی به هویت فرهنگی و تاریخی ایران زمین را کوتاه کنیم.
خلیج فارس نامی که همیشه بر لب ما خواهد ماند، همه جا آن را می خوانیم و آنقدر می نویسیم تا همه آن را بخوانند تا وقتی فرزندان ایران زمین تاریخ را ورق می زنند بر پدران خود ببالند و
خلیج فارس تا ابد، فارس خواهد ماند .
دهم اردیبهشت که به یمن اخراج متجاوزین پرتقالی از جزیره ایرانی هرمز به همت شاه عباس صفوی، روز ملی خلیج فارس نام نهاده شده را پاس میداریم .
'ای همیشه نیلگون ،ای خلیج فارس، نام نامی ات هماره جاودانه است، نام پاک تو ،شکوه میهن من است و جز حماسه نام تو بر زبان من مباد .
وای من، اگر نخوانمت به نام عشق، خواهم از خدا که دگر نشان من مباد.
تا همیشه زمین، به نام میهنم بر کتیبه زمان، تو را نوشته اند
ای همیشه نیلگون، ای خلیج فارس.
کشورم ز نام تو همیشه سرفراز'.
'محمد جواد عابدی اردکانی'
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.