از بامداد روز یکشنبه تا لحظه مخابره خبر، باران رحمت الهی در حال باریدن است اما خیابانها بعلت ابگرفتگی شدید، چهره ای نازیبا بخود گرفته و یکی از معضلاتی که هر ساله در زمان بارندگی موجب ناخرسندی مردم و بویژه رانندگان می شود همین موضوع است.
آبگرفتگی معابر فقط مختص به فصل زمستان نیست و در فصول پاییز و بهار نیز هنگام بارندگی، این معضل، مشکلاتی را برای رفت و آمد مردم و خودروها ایجاد و در برخی خیابان ها و معابر شهر یزد، گاهی آب جمع شده در خیابان تا نیمی از بدنه خودروها را دربر می گیرد.
سال هاست که شهر یزد با این مشکل دست به گریبان است اما تاکنون راه حلی از سوی مسئولان و بویژه شهرداری یزد برای رفع آن ارائه نشده است.
کویرنشنیان سالهاست که منتظر باران رحمت الهی هستند اما چرا نمی توانیم آب های حاصل از این بارندگی را هدایت و استفاده بهنیه کنیم؟.
هم اکنون رفت و آمد در تعدادی از خیابان های شهر یزد به دلیل آبگرفتگی به دشواری صورت گرفته یا خیابان بسته می شود.
میدان همافر، میدان صنعت، سه راه شحنه و بخصوص میادین امام علی (ع) ، امام حسین (ع) و معلم از مهمترین نقاطی است که در زمان بارندگی، دچار مشکل شده و آمد و شد مردم و خودروها در این محدوده ها با دشواری انجام می شود.
یکی از دلایل آبگرفتگی معابر و خیابان های شهر یزد، ترازبندی نامناسب خیابان هاست که بیشتر در زمان طراحی، آسفالت یا روکش آسفالت خیابان ها رخ می دهد.
قطعا اگر خیابان های شهر یزد در زمان طراحی، آسفالت یا روکش آسفالت، ترازبندی مناسبی شود، کمتر شاهد جمع شدن آب در یک نقطه هستیم ضمن آنکه می توان با این ترازبندی، آب های روان را به جوی های اطراف یا فضای سبز داخل میدان ها هدایت کرد.
ایجاد چاه های جذبی با هدف جمع کردن آب باران از دیگر راه حل های رفع مشکل آبگرفتگی معابر یزد است که از طریق آن می توان جلوی جمع شدن آب در یک نقطه را گرفت.
در طراحی و ایجاد برخی از میادین تازه ساز مانند میدان های مهدیه و معلم نیز اصول تراز بندی رعایت نشده و برای آب های سرگردان ناشی از بارندگی در این محدوده ها چاره اندیشی نشده است.
در بافت قدیم شهر یزد نیز آسفالت جدید به صورت ساده و دستی انجام گرفته که موجب جمع شدن آب در این مکان ها شده و احتمال فروریختن دیوارهای گلی که آب باران در اطراف آن جمع می شود را تشدید می کند.
شهرداری باید با برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای رفع معضل آب گرفتگی خیابان ها، معابر و کوچه های یزد اقدام کند.
در برنامه کوتاه مدت باید قبل از آغاز بارش ها، راهکارهای موقتی برای هدایت روان آب ها در گلوگاه هایی که دچار آبگرفتگی می شود، پیش بینی کرد که ایجاد چاه های جذبی و هدایت مسیر روان آب از مرکز معابر به حاشیه ها از راهکارهای مقطعی در این زمینه محسوب می شود.
در برنامه بلندمدت نیز با ارائه طرحی فنی و کارشناسی نسبت به رفع اشکالات طراحی و اجرای معابر، خیابان ها و میدان ها اقدام شود.
مردم یزد انتظار دارند مسئولان و بویژه شهرداری یزد نسبت به رفع این معضل اقدام کنند تا شاهد تداوم آن نباشیم.
شهردار جدید که الحق از زمان آغاز بکار تاکنون، اقدمات خوب و رضایت بخشی انجام داده باید این معضل را هم در دستور کار خود قرار دهد.
6197 فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.