بخشی از تصمیم مربوط به تعرفه آب و فاضلاب برابر قانون به شورای شهر تفویض شد، این اختیار در قالب قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه های آب شهری و با عنوان تبصره 3 ابلاغ شد.
در ابلاغیه تعرفه های آب و خدمات دفع فاضلاب که از مهر 1394 اجرا شد، با عنوان تبصره 14 مورد تاکید قرار گرفت.
این تبصره هم اکنون در 31 مرکز استان و در بیش از 600 شهر اجرا می شود و در استان یزد هم از دیماه 1395 پس از طی مراحل قانونی اجرا شده است.
در تعیین مبلغ تبصره 3 ، بر اساس افزایش مصرف هر مشترک ، مبلغ این تبصره نیز افزایش می یابد و برای گروه های مصرف کننده متعادل که بیشتر مصرف کنندگان را تشکیل می دهند در حد متعارف اعلام می شود.
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، محمدمهدی جوادیان زاده در شورای شهرستان یزد در باره کاهش میزان تبصره 3 اظهار کرد: این تبصره اختیاری است که قانون به شوراها داده است، باید در راستای مدیریت مصرف درست، از این فرصت حداکثر استفاده بشود.
وی می گوید: این تبصره برای توسعه طرح های آب و فاضلاب شهری و ساماندهی شبکه های آبرسانی است و هدر رفت آب از طریق شبکه فرسوده را کاهش می دهد.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد با بیان اینکه قیمت آب در ایران از جمله استان یزد با توجه به سرمایه گذاری و هزینه ها بسیار پایین است، یادآور شد: برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب، باید از طریق ابزارهای پیش بینی شده در تبصره 3 به عنوان ماده واحده قانون استفاده کرد.
جوادیان زاده تصریح کرد: نحوه محاسبه تبصره 3 باید به گونه ای تعریف شود، تا افراد بی بضاعت مبلغ کمتری بپردازند ولی کاهش مبلغ برای همه افراد کار درستی نیست.
وی ادامه داد: افرادی که مصرف غیرمتعارف دارند باید در چارچوب تبصره 3 جریمه شوند و درآمد حاصل از آن با نظارت شورای شهر هزینه شود.

ماجراجویان آب انتقالی یزد را قطع می کنند
این مسئول در باره تعرض های صورت گرفته به خط انتقال آب از کوهرنگ به یزد گفت: در این حوادث کشاورزان دخالتی ندارند و افرادی ماجراجو و خرابکار به صورت کمین و گریز، اقدام به خرابکاری و تأمین آب شرب را با مشکل روبرو می کنند که این امر نگران کننده است.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد در باره وضعیت آب انتقالی اظهار کرد: هم اکنون آب ذخیره پشت سد زاینده رود تنها 12درصد از حجم سد است که در 50 سال گذشته تاکنون کمترین میزان حجم ذخیره آب پشت سد است.

کاهش20 درصد آب انتقالی برای ذخیره سازی در تابستان
جوادیان زاده از کاهش 20 درصد سهم آب انتقالی به شهرهای اصفهان، یزد و کاشان برای ذخیره سازی آب برای فصل گرم سال خبر داد و افزود: این امر در شورای هماهنگی زاینده رود به ریاست وزیر نیرو و با عضویت استانداران یزد ، اصفهان ، چهارمحال و بختیاری و نمایندگانی از بخش کشاورزی و صنعت در باره کاهش یا افزایش میزان سهم استفاده از آب رودخانه زاینده رود تصمیم گیری می کنند.
این مسئول ادامه داد : با کاهش 20درصد سهم یزد از آب انتقالی ، قطعا با مشکلاتی روبرو می شویم که با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می کنیم کمترین قطعی آب را داشته باشیم با این حال ، همکاری و صرفه جویی مردم در مصرف آب نیاز است.

استفاده از آب چاهها برای شرب
وی یکی دیگر از راههای مدیریت مصرف آب را استفاده از آب چاههای کشاورزی با کیفیت مناسب عنوان کرد و گفت: البته با این کار نه تنها از لحاظ سلامت آب، بلکه از لحاظ میزان شوری نیز ،کیفیت آب کاهش پیدا می کند .
وی در باره جداسازی آب فضای سبز شهرهای استان از آب شرب هم عنوان کرد: در این خصوص سال های گذشته قدم های خوبی برداشته شد ولی نیاز است تا بخش کوچکی که باقی مانده نیز جداسازی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ادامه داد : باید سازگاری با کم آبی را از گذشتگان آموخت در قدیم ساختمان ها به گونه ای ساخته می شد که فصل تابستان خنک و در فصل زمستان گرم بود.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.