حسن زارع روز شنبه در حاشیه نشست شورای کشاورزی ابرکوه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان وام ارزان قیمت در بخش سرمایه در گردش و تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، فرآورده های لبنی به عشایر استان پرداخت شده است .
رئیس اداره امور عشایری استان تاکید کرد: همچنین پارسال هفت میلیارد و 700 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت با باز پرداخت پنج ساله برای جبران بخشی از خسارت ناشی از خشکسالی به آنها پرداخت شده است .
وی با بیان اینکه بخاطر بحران آبی و تدوام خشکسال مراتع استان فقیر هستند افزود: در نیمه دوم فروردین ماه امسال عشایر استان به مناطق ییلاقی استان فارس کوچ کردند.
زارع ادامه داد: با وجود 2دهه خشکسالی و فقر مراتع ، عشایر این استان پارسال چهار هزار و 380 تن فرآورده دامی و لبنی به ارزش 450 میلیارد و 600میلیون ریال تولید کردند.
این مسئول با اشاره به مشارکت عشایر استان در تولید 20 درصد صنایع دستی و تبدیلی و 25درصد گوشت قرمز یاد آور شد: پارسال برای تامین بخشی از علوفه مورد نیاز دام عشایر چهار هزار تن جو با قیمت یارانه ای در اختیار یکهزار و 300 خانوار عشایر قرار گرفت.
وی با بیان اینکه بخش عمده در آمد عشایر استان از طریق پرورش دام سبک به دست می آید، افزود: پارسال سه میلیارد ریال صرف خدمات رسانی و زیر ساخت ها نظیر آبرسانی ، حفر چاه مالداری و مرمت راه های عشایری شد.
وی تامین آب مورد نیاز دام را بسیار ضروری خواند و ادامه داد: پارسال بخشی از آب شرب دام عشایر از طریق یکهزار و 500 دستگاه تانکر 10هزار لیتری توزیع شده است .
جمعیت عشایر استان یزد که در شهرستان های ابرکوه و خاتم زندگی می کنند، 6 هزار و 300 نفر شامل یکهزار و 300 خانوار است.
عشایر این استان از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی اند که به پرورش 140هزار راس دام سبک و 400 نفر شتر مشغول هستند.
عشایر ابرکوه با 420 خانوار و 2هزار نفر جمعیت در مناطق هارونی ، اسفندآباد و فراغه زندگی می کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.