شهرستان خاتم در آخرین نقطه جنوبی استان یزد واقع شده، 240 کیلومتر تا مرکز استان فاصله دارد و همین فاصله، مشکلاتی را برای مردم بویژه در بخش بهداشت و درمان موجب شده است.
مشکلات بخش بهداشت و درمان در خاتم از مهمترین موضوعات و معضلاتی است که مردم این شهرستان را رنج می‌دهد و تاکنون هم نسخه شفابخشی برای آن پیچیده نشده است.
اگر نیاز به عمل جراحی خاص باشد و یا تجهیزات پزشکی موجود، جوابگوی بیمار نباشد، بیمار باید فاصله 240 کیلومتری تا مرکز استان را طی کند، حالا اگر وضع بیمار ما حاد باشد چه؟!.
بیمارستان آیت الله خاتمی شهرستان خاتم، تنها بیمارستان فعال در هرات مرکز این شهرستان است اما در مقایسه با مراکز درمانی سایر شهرستان‌های استان، از امکانات و تجهیزات بسیار کمی برخوردار است و پاسخگوی بیماران نیست.
فوق تخصص در خاتم، اصلا وجود خارجی ندارد و متخصص هم فقط در برخی روزهای هفته، بیماران را ویزیت می کنند.
آنطور که مسئولان بهداشت و درمان خاتم می گویند، بیمارستان خاتم حتی از وجود تجهیزات ابتدایی همچون دستگاه لاپاراسکوپی و سی تی اسکن هم بی بهره است هر چند از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد قول های مساعدی برای تامین تعدادی از این تجهیزات داده شده است.
تنها بیمارستان خاتم از بخش هایی چون سی سی یو ، آندوسکوپی، دیالیز، داخلی، اطفال، جراحی، زنان و زایمان، post purtoum زایمان بدون درد ، اتاق عمل، اورژانس، رادیولوژی و سونوگرافی ، آزمایشگاه ، اکوکاردیوگرافی و تست ورزش برخوردار است و بخش فیزیوتراپی هم در حال راه اندازی است اما اینها پاسخگوی همه بیماران نیست و در بسیاری از موارد، بیماران به مرکز استان منتقل شوند.
اتفاق خوشی که در روزهای آغازین سال جدید، مرهمی بر زخم بیماران شهرستان شد اعزام یک فروند بالگرد برای نخستین بار به این شهرستان برای انتقال یکی از بیماران به مرکز استان بود.
طی سال های اخیر، شماری از بیماران خاتم، قربانی مسیر طولانی، نبود امکانات و تجهیزات پزشکی و دسترسی نداشتن به متخصصان و بیمارستان تخصصی شده اند و حالا خبر خوش ورود نخستین اورژانس هوایی به خاتم شاید مرهمی بر زخم های قدیمی بیماران این شهرستان باشد.
دکتر احمد دهقان، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان یزد در جریان سفر به خاتم در سال 96 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قول مساعد برای تامین سوخت اورژانس هوایی جهت اعزام بالگرد به این منطقه را داد که خوشبختانه این مهم پس از چند ماه در ابتدای سال 1397 محقق شد تا شاید جان بیمار دیگری بخاطر دوری مسیر، تلف نشود.
هم اکنون 11 پزشک متخصص در بیمارستان آیت الله خاتمی خاتم حضور دارند اما از حضور فوق تخصصان خبری نیست و بیمارستان با کمبود تجهیزات و امکانات پزشکی و از جمله کمبود تخت روبروست.
مراجعه برخی بیماران شهرها و مناطق اطراف در این بیمارستان هم موجب شده تا بعضا فرصت درمان به برخی بیماران بومی نرسد و آنها هزینه های رفت و برگشت و ریسک طی کردن مسیر 240 کیلومتری تا یزد را به جان بخرند.
اینجا شهرستان خاتم است، متشکل از دو شهر هرات و مروست، با 40 هزار نفر جمعیت و برخوردار از تنها یک بیمارستان نیمه مجهز و محروم از متخصصان دائم.
باور کنید نوع بیماری ما با بیماری مرکزنشینان، هیچ تفاوتی ندارد، همان رنج و عذاب و دردی که بیماران شما دارند بیماران ما هم دارند با این تفاوت که شما در یک چشم به هم زدن در بهترین مراکز درمانی ویزیت، درمان و در صورت نیاز بستری می شوید اما ما که دور از آب و آبادی هستیم اگر گرفتار بیماری سختی شویم، اورژانش هوایی هم نباشد، متخصص هم نیاید....
خاتم در نقطه ای دور از مرکز استان قرار گرفته و مردمان سخت کوش و پر تلاش آن چشم به راه توسعه بخش بهداشت و درمان زادگاه خود هستند.
'شهلا حیدری' خبرنگار ایرنا در خاتم
7534/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.