مجید جوادیان زاده روز سه شنبه در دیدار رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز یزد افزود: برخی مسائل مانند مشکلات اقتصادی یا اقلیمی از جمله کمبود آب ماهیت فرهنگی ندارد، اما رویکردهای فرهنگی مناسب به خصوص در حوزه رسانه ها از طریق تولید محتوای مفید و اثربخش می تواند در مدیریت هرچه بهتر این گونه آسیب ها موثر باشد.
وی با تاکید بر لزوم گفتمان سازی فرهنگی در حوزه های مختلف از جمله بحران خشکسالی، کمبود آب و تولید، تبلیغ، ترویج و مصرف کالاهای ایرانی، ادامه داد: رسانه ها در شکل گیری رفتار اجتماعی مردم در این حوزه ها نقش مهمی بر عهده دارند.
جوادیان زاده با تبیین اهمیت سرمایه اجتماعی و ارتقای آن در رسانه ها و به خصوص خبرگزاری ها اضافه کرد: رسانه ها باید منافع کلان جامعه در نظر بگیرند و در این راستا فعالیت کنند.

** صحت، ویژگی مشهود اخبار ایرنا
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با قدردانی از انعکاس مطلوب اخبار فرهنگی استان در خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: سابقه 84 ساله ایرنا نشان دهنده انعکاس اخبار صحیح فرهنگی و هنری و پرهیز از پرداختن به شایعه ها و اخبار نادرست در این رسانه است.
جوادیان زاده افزود: در حوزه فرهنگ، شایعه سازی و انعکاس اخبار نادرست با غرض های سیاسی زیاد مشاهده می شود که این موضوع رسالت ایرنا و دیگر رسانه ها را برای انتقال اخبار صحیح فرهنگی دوچندان می کند.

** لزوم ارایه مدل زیست شهروند یزدی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تبیین رسالت مشترک این اداره کل و خبرگزاری جمهوری اسلامی در خصوص ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد گفت: باتوجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باید مدل زیست شهروند یزدی در این شهر تبیین و به افکار عمومی ارائه شود.
جوادیان زاده با تبیین نقش رسانه ها در ارائه مدل زیست شهروند یزدی افزود: در این مدل کیفیت مواجهه شهروندان در ارتباط با فرهنگها و خرده فرهنگهای دیگر به دقت مدنظر قرار می گیرد تا اثرگذاری فرهنگ غنی یزدی بر خرده فرهنگ های وارد شده بیش از اثرپذیری از آنها باشد.
این مسئول در ادامه با یادآوری نامگذاری امسال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مصرف کالای بومی و ایرانی و ارتقای فرهنگ مصرف کالای داخلی انکار ناپذیر است.
جوادیان زاده با تاکید بر لزوم تبیین کالاهای فرهنگی برای مردم افزود: کالاهای فرهنگی و هنری در ظاهر محسوس نیست بلکه از جنس معناست که در کارخانه فرهنگ عمومی و ذهن افراد تولید می شود.
این مسئول، فضای مجازی را یکی از منابع اصلی و موثر در ارائه کالاهای فرهنگی بومی و ایرانی دانست و اضافه کرد: باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده شود.
جوادیان زاده با یادآوری فعالیت چهار دانشکده هنر و معماری در استان یزد گفت: باید با استفاده از چنین ظرفیتهایی به تشکیل اتاق های فکر و ایجاد گفتمان های فرهنگی و هنری کمک شود.
کاظم شاملو رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یزد نیز در این دیدار با تبیین برنامه های ایرنا برای تعامل با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باتوجه به ارتباط سازمانی این 2 نهاد گفت: معرفی شخصیتها، هنرمندان و کالای فرهنگی و هنری برتر استان از اولویت هایی است که در دستور کار این رسانه در سال جاری قرار دارد.
ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران است که از سال 1313 خورشیدی در زمینه اطلاع رسانی فعالیت می کند. این سازمان که اکنون 83 سال از عمر آن می گذرد، تا سال 1360 «خبرگزاری پارس» نام داشت اما پس از آن، با مصوبه مجلس شورای اسلامی به «خبرگزاری جمهوری اسلامی» تغییر نام داد.
فرآورده های خبری ایرنا علاوه بر سایتهای ملی و استانی، در شبکه های مختلف اجتماعی همچون تلگرام، توئیتر و اینستاگرام به 9 زبان شامل فارسی، انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، ترکی استانبولی، اردو و روسی منتشر می شود.
7532/ 6014/
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.