محمود زمانی قمی پنجشنبه شب در جلسه شورای برنامه ریزی استان یزد که با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: 260 کیلومتر از خط دوم راه آهن بافق ـ زرین شهر اصفهان، در استان یزد است که بودجه اختصاص یافته به این طرح نیازمند توجه ویژه دولت است.
وی اظهار کرد: خطوط راه آهنی که از یزد می گذرد توانسته 17 میلیون تن بار ریلی را جابجا کند و 23 میلیون تن نیز از جاده ها جابجا شده که این عدد بزرگی است.
وی افزود: پنج میلیون مسافر از طریق راه آهن جابجا شدند که یک میلیون نفر از آنها مسیرشان یزد بود،بنابراین تقاضا می کنیم دو خطه شدن راه آهن بافق ـ زرین شهر اصفهان مورد توجه ویژه دولت باشد.
وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح در محدوده استان یزد را 70 درصد، مسیر اصفهان را 30درصد ذکر کرد و افزود: هم اکنون 100 میلیارد تومان مطالبه داریم.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای فرهنگی و مذهبی استان افزود: موسس حوزه علمیه قم آیت الله حائری یزدی است و علمای بزرگی همچون شهید سومین شهید محراب آیت الله صدوقی ، استوانه فقه و مجاهدت،و آیت الله خاتمی، بیت و خاندان ایشان که دینداری و اخلاق و روشنفکری را از وی به خوبی دیده ایم از این استان هستند.
وی افزود: یزد به لحاظ داشته های تاریخی و تمدنی ثبت جهانی شد و این اتفاق می تواند گامی در مسیر توسعه گردشگری استان باشد همچنان که گردشگران خارجی استان در سال 92 زیر 20 هزار نفر بودند اما اکنون به 124 هزار نفر رسید.
رئیس شورای توسعه برنامه ریزی یزد با اشاره به رشد اسکان گردشگران در نوروز 97گفت: امسال 850 هزار گردشگر ایرانی و سال قبل 725 هزار نفر در یزد اسکان یافتند که این نشان از پیشرفت استان در حوزه گردشگری است.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: برخی طرح های گردشگری در انتظار مصوبه دولت است و درخواست تصویب را داریم زیرا این طرح ها علاوه بر توسعه گردشگری، توسعه اشتغال را نیز به دنبال دارد.
زمانی قمی ادامه داد: یزد جزو شش استان صنعتی کشور است و بیش از سه هزار واحد بهره برداری شده صنعتی دارد و در بسیاری از صنایع نظیر کاشی و سرامیک، نساجی و فولاد قطب تولید به شمار می رود.
وی با برشمردن ویژگی های استان در حوزه های مختلف علمی، آموزشی و صادرات ادامه داد: همه اینها در کنار حسن خلق یزدی ها، مهمان نوازی موجب شده تا 40درصد تخت های بیمارستانی توسط بیماران سایر استانها اشغال شود ضمن آنکه سختکوشی آنها، استان را در مسیر توسعه قرار داده است.
استاندار یزد با بیان اینکه 90 درصد واردات استان یزد ماشین آلات، مواد اولیه و لوازم یدکی ماشین آلات صنعتی است، گفت: این آمار نشان از حرکت استان در مسیر توسعه صنعتی است.
وی، ثبت 200هکتار بافت تاریخی شهر یزد در فهرست میراث جهانی تامین آب بهاباد و 286 روستای استان، افزایش تخت های اقامتی استان به پنج هزار و 500 تخت، ارتقا ضریب نفوذ گاز طبیعی در حوزه روستایی به 73 درصد و شهری به 93 درصد را از جمله ظرفیت های استان برشمرد.
وی قرار گرفتن دانشگاه یزد در بین 200 دانشگاه جوان دنیا، آغاز به کار عملیات اجرایی دومین معدن سرب و روی دنیا در مهدی آباد مهریز، هوشمند سازی 30 درصد مدارس استان و افزایش چشمگیر طرح رایگان بیمه سلامت را بخشی از فعالیت های دولت در استان ذکر کرد.
زمانی قمی با بیان اینکه مشکلات و تنگناهایی نیز استان را رنج می دهد، افزود: امیدواریم این تنگناها با توجه دولت تخفیف یابد.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: اولین تنگنای استان، آب است و مشخص است که این بحران گذرا نیست زیرا یزد استانی کم آب و شهر یزد کم آب تر از بقیه نقاط کشور است و طبیعی است که باید این شرایط را پیش بینی کنیم.
وی ادامه داد: سرمایه اصلی ما قناعت و بزرگی روح مردم استان است و در تغییر الگوهای مصرف و درست مصرف کردن، اولین امید ما اراده مردم استان است اما در شورای حفاظت آب استان، طرح هایی آماده است و خود را برای شرایطی که نزولات آسمانی کم و آب زاینده رود کم است، خود را آماده کردیم اما در این راستا به حمایت های دولت نیازمندیم.
زمانی قمی تصریح کرد: طبیعتا در کنار صرفه جویی در مصرف آب، به همه مسیرهای ممکن انتقال آب به استان یزد فکر می کنیم و در صدد اجرای آنها هستیم که در این راستا از معاضدت بخش خصوصی، نمایندگان و نخبگان استان یزد بهره مند هستیم.
وی ادامه داد: خالی شدن روستاها بخشی از از مشکلات بسیاری از نقاط کشور است اما در یزد این موضوع جدی تر است به نحوی که اکنون 85 درصد جمعیت یزد، شهری است.
ادامه دارد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.