در سال گذشته سرگردانی سرمایه گذاران از یک طرف و طولانی بودن زمان پاسخگویی اداره های ذی ربط به استعلام و تعیین اهلیت متقاضیان موجب فاصله گرفتن آنها از فعالیت اقتصادی در استان شد .
برای رفع این مشکل ایده ایجاد مرکزی برای تمرکز نیازهای جذب سرمایه گذاری در یزد مطرح شد.
در این ارتباط مرکز خدمات سرمایه گذاری با پیگیری مسئولان اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد و با هدف جذب سرمایه گذار، ارائه خدمات متمرکز و حمایت لازم در تسهیل و تسریع در صدور مجوز و ارائه مشوق های سرمایه گذاری در مرداد ماه سال 95 در یزد راه اندازی شد.
برای راه اندازی این مرکز تلاش هایی برای برگزاری نشست های شورای راهبردی سرمایه گذاری استان با حضور با مدیران ، استفاده از تجربه استان های پیشرو و مطالعه تجربه سایر کشورها انجام شد.
با راه اندازی این مرکز، ظرفیت های سرمایه گذاری استان در حوزه های صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری، میراث فرهنگی، بهداشت و درمان و ... شناسایی و با ایجاد چارچوب هدفمند در ارتقای کمی و کیفیت سرمایه گذاری تلاش شد.
پذیرش و اعزام هیات‌های جذب سرمایه‌گذاری، برگزاری همایش ها ، شرکت در نمایشگاهها، بازاریابی برای تأمین منابع مالی، فرصت ‌های سرمایه‌گذاری، اعتبار ‌سنجی متقاضیان، به روز رسانی فرصتها و بهبود محیط کسب و کار اقداماتی انجام شد.
نظارت و راهبری طرحها، تدوین کتاب و مشوقها، شناسایی و پرورش شرکت‌های مشاور، تلاش برای صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی و راه اندازی پنجره واحد، بخشی از دیگر وظایف این مجموعه اعلام شد.
ارتباط با آژانس های داخلی و خارجی، تلاش برای استفاده از وام و خطوط اعتباری خارجی، امور مربوط به فعالیت اقتصادی ایرانیان (یزدی های) مقیم خارج از کشور، آموزش، فرهنگ سازی و فراهم کردن فضای سرمایه‌گذاری، تامین مالی و تدوین نقشه راه سرمایه گذاری از دیگر اهداف تشکیل این مرکز است.

** ایجاد پنجره واحد فیزیکی و مجازی سرمایه گذاری
با تشکیل مرکز یادشده و با هدف تسریع و تسهیل فعالیت ها در استان مطابق با شیوه نامه مرکز، هر یک از دستگاه های اجرایی استان و نمایندگان بخش خصوصی که نقشی در سرمایه گذاری دارند نماینده تام الاختیارشان را به مرکز معرفی کردند.
آنها با حضور در این محل امور مربوط به سرمایه گذاری را پیگیری می کنند.
با ایجاد پنجره واحد مجازی سرمایه گذاری، تمامی مراحل صدور مجوزهای مورد نیاز سرمایه گذاران در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان انجام خواهد شد و این طرح از طریق پروژه ملی در حال پیگیری و در مراحل نهایی است.
پنجره واحد سرمایه گذاری مجازی منجر به بهبود محیط محیط کسب و کار در استان و کشور خواهد شد و در راستای جذب و ارتقای سرمایه گذاری فعالیت خواهد کرد.

** تعامل سازنده با متقاضیان سرمایه‏گذاری
یکی از فعالیت های مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد، ایجاد کانون متقاضیان سرمایه گذاران است تا از این طریق آنها بتوانند، اطلاعات صحیح و دقیقی از طرح های مورد نظر خود را کسب کنند و با اطلاعات بیشتری وارد این بخش شوند.
در کنار ارائه آموزش های اصول و فنون مذاکره و تشریفات مورد نیاز در جذب سرمایه گذاری، مرکز یادشده در یک سال فعالیت خود، میزبان متقاضیان سرمایه گذاری داخلی و خارجی بود.
از آغاز فعالیت مرکز سرمایه گذاری ، متقاضیانی از کره جنوبی، آلمان، انگلستان، فرانسه، چین، ژاپن، آفریقای جنوبی ، اسپانیا، سنگاپور و .. در این مرکز حضور یافتند.
آنها آمادگی خود را برای فعالیت در ساخت نیروگاه خورشیدی، نیروگاه سیکل ترکیبی، کاشی و سرامیک، فولاد و هتلداری اعلام کردند که برخی ها در حال فعالیت اقتصادی خود در استان هستند.

** تلاش برای رفع موانع سرمایه‏‏گذاری
صاحب نظران و متولیان امر معتقدند که سرمایه گذاری امری زمان بر و تحقق کامل آن مستلزم همکاری های چندجانبه است .
بر همین اساس سرمایه گذاران در صورت مواجهه با مشکل، ابهام ، موانع پیش روی موضوع سرمایه گذاری خود می توانند به مرکز خدمات سرمایه گذاری مراجعه و با برگزاری جلسات نسبت به رفع موانع و مشکلات موجود اقدام کنند.
یکی از فعالیت های این مرکز تسهیل در امور و کوتاه شدن فرایند سرمایه گذاری و اطلاع رسانی موانع در استان است، این کار با تجمیع خدمات در مرکز و برگزاری نشست های رفع موانع انجام می شود.
پیشتر یکی از چالش های فراروی سرمایه گذاری، طولانی بودن فرایند واگذاری زمین بود که مرکز خدمات سرمایه گذاری با آسیب شناسی و پیگیری آن این مشکل را به حداقل زمان ممکن رساند.

** اخذ مجوز سرمایه‏گذاری خارجی
مطابق با قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، آنها با گرفتن مجوز سرمایه گذاری، از حمایت ها و مشوق های قانونی برخوردار خواهند شد.
تنوع در نوع سرمایه و آورده (وجوه نقد، ماشین آلات و تجهیزات، دانش فنی و اختراع (مطابق با ماده یک قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی)، برخورداری از رفتار یکسان مشابه سرمایه گذاران داخلی و نبود محدودیت در حجم سرمایه خارجی برخی از پوشش های حمایتی قانون برای این سرمایه گذاران است.
تضمین سرمایه خارجی در قبال ملی شدن و سلب مالکیت، امکان انتقال اصل سرمایه، سود سرمایه و منافع حاصل از بکار گیری سرمایه به صورت ارز و کالا و تضمین آزادی صادرات کالای تولیدی بنگاه اقتصادی سرمایه پذیر از دیگر پوشش های حمایتی قانون اعلام شده است.

** میزبانی از مقامات و مسئولان داخلی و خارجی
مرکز یادشده در این مدت شاهد حضور تعدادی از مسئولان داخلی و خارجی ،سفیران کشورهای مجارستان، کرواسی، ترکیه در تهران بود.
مسئولان این مرکز با استفاده از فرصت های پیش رو، قابلیت ها و فرصت های سرمایه گذاری را معرفی و مسیری را برای ورود سرمایه گذاران آن کشورها در استان هموار کردند.
همچنین بازدید و حمایت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس بانک مرکزی ، معاون اقتصادی رئیس جمهوری ، وزیر کشور و سایر مقام های کشوری و استانی از مرکز خدمات سرمایه گذاری نوید بخش توجه مسئولان کشوری به سرمایه گذاری و فعالیت در مراکز سرمایه گذاری استانهاست.

** تعامل مسئولان و متولیان سرمایه گذاری در یزد
برای پایش، آسیب شناسی و پیشبرد اهداف اصلی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان، نشست های سرمایه گذاری به صورت منظم با حضور مدیران دستگاههای اجرایی برگزار می شود .
در این نشست ها با بحث و تبادل نظر در خصوص فرصت ها و راه های جذب سرمایه گذاری، مباحث مرتبط با آن به صورت دقیق و کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

**اهم عملکرد مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد
تدوین و تصویب شیوه نامه مرکز خدمات سرمایه‏گذاری در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، صدور چندین مجوز سرمایه گذاری خارجی ، بازدید و نظارت بر واحدهایی که مجوز سرمایه گذاری خارجی دریافت کردند، نیز انجام شد.
برگزاری نشست ها با حضور استاندار ، فرهنگ سازی برای فضای سرمایه‌گذاری، تشکیل نشست با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی عضو مرکز، برپایی کارگاهها و دوره های آموزشی تشریفات، زبان انگلیسی، امکان سنجی و فرصت های سرمایه گذاری و شرکت در دوره های آموزشی کشور چین از جمله فعالیت های این مرکز است.
برگزاری جلسات برای رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران، تشکیل نشست با متقاضیان سرمایه گذاری ، تدوین چارچوب اولیه طرح جامع سرمایه گذاری یزد، تدوین نقشه راه ،به روز رسانی اطلاعات، بررسی اسناد چشم‏انداز و اولویت‏های راهبردی و بازاریابی بخشی از فعالیت های مرکز سرمایه گذاری اعلام شد.
شناسایی و معرفی 71 فرصت سرمایه گذاری و روش‏های تامین منابع مالی به زبان های مختلف، بررسی و مطالعه اسناد بالادستی توسعه، استخراج آمار پروژه های دولتی قابل واگذاری به بخش خصوصی و شرکت در نمایشگاهها و همایش ها از دیگر فعالیتهای مرکز یاد شده ست.
ضمن آنکه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد در بهبود محیط کسب و کار، نشست هایی با سرمایه‏گذاران خارجی، مسئولان استانی و کشوری ، احصاء مشوق‏های سرمایه‏گذاری، مشوق های مالیاتی، گمرکی، بانکی، بیمه ای، زیرساختی و مشوق های خاص سرمایه گذاری خارجی فعالیت های فراوانی داشته و در این زمینه مکاتباتی با مقامات کشوری داشته است.
با ایجاد این مرکز امیدها برای رشد سرمایه گذاری داخلی و نیز افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در یزد بویژه در حوزه های صنعتی ، معدنی ، گردشگری و میراث فرهنگی ، علمی و پزشکی و نیز کشاورزی به نسبت دوره های قبل بیشتر شده و امیدواریم با نگاه ویژه مدیریت ارشد استان، فرهنگ پذیرش سرمایه گذاران خارجی نیز به همین میزان در میان قشرهای مختلف جامعه بخصوص صنعتگران رشد یابد.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.