در ادامه این مطلب آمده: یزد سال گذشته در حالی به ثبت چهانی رسید که اکثریت کارشناسان انتظار داشتند حداقل در تعطیلات نوروزی آمار قابل توجهی ازمسافران نوروزی را به خود جذب نماید اما با پایان تعطیلات نه تنها جزو 10شهر پربازدید نبود بلکه نسبت به سال قبل هم طبق شواهد عینی آمار پایین تری را به خود اختصاص داد.
این در حالی است که به واسطه همین جهانی شدن اقدامات موثری از لحاظ ظاهری و زیر بنایی از سوی شهرداری برای شهر یزد صورت گرفته بود به طوریکه خود شهروندان یزدی هم با تایید این موضوع از عملکرد شهرداری با انتشار عکس و مطالبی در شبکه های اجتماعی به استقبال نوروز رفتند.
طبق آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور؛ مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان، رکوردشکنان سفر و اقامت های نوروزی بوده اند.
یزد علیرغم جهانی شدن در این آمار جایی ندارد و این مسئله نشان می دهد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد طی یکسال گذشته نتوانسته است همچون استانهای پیشرو در تعطیلات نوروزی حرفی برای گفتن داشته باشد.
این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه میزان سفرهای نوروزی به یزد نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد داشته است گفت: از 27 اسفند 96 تا 13 فروردین امسال تعداد 807 هزار و 696 نفر در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، هتل ‌آپارتمان‌ها، مدارس، واحدهای بومگردی، اقامتگاه‌های سنتی و ... یزد ساکن شده اند که این آمار در مدت مشابه سال قبل 776 هزار و 404 نفر بوده است.
فاطمه دانش یزدی افزود: همچنین از تاریخ 25 اسفند 96 تا 13 فروردین 97، 569 هزار و 109 خودرو به یزد وارد شده و همچنین تعداد 593 هزار و 530 نفر میزان خروج از استان یزد بوده است.
وی در خصوص میزان بازدید گردشگران از اماکن تاریخی تحت نظارت میراث اظهار کرد: بیشترین میزان بازدید از بناهایی که دارای ورودی هستند به ترتیب باغ دولت آباد، آتشکده و مدرسه ضیائیه بوده و و بیشترین تردد در مسیرها و مکان‌های بدون ورودی مربوط به بافت تاریخی و مجموعه امیرچخماق است.
دانش یزدی با اشاره به وجود ضعف‌های یزد در خصوص جذب گردشگر اذعان کرد: بیشترین مشکل یزد در جذب گردشگر مسئله زیر ساخت ها و مبلمان شهری است که باید با همکاری دستگاه‌های مربوط این مشکلات مرتفع شود.
به هر روی بزرگ ترین چالش پیش روی توسعه صنعت گردشگری یزد، توسعه نیافتگی زیرساخت هاست که علاوه بر کاهش تمایل به سفر به یزد، به توزیع نامناسب گردشگران در استان های همچوار منجر شده است.
ایام نوروز و تعطیلات تابستانی دوره اوج گردشگری داخلی به شمار می رود و بیشترین سفرها در این بازه زمانی صورت می گیرد به طوری که همه ما حداقل یک بار سفر داخلی در نوروز را تجربه کرده و با کمبود امکانات و شلوغی روبرو شده ایم.
نبود زیرساخت های لازم مانند سرویس های بهداشتی، مراکز تفریحی، رستوران و غیره در بسیاری از شهرهای کوچک یا حتی بزرگ یزد مانع توزیع مسافران در کشور شده است و نارضایتی از خدمات رفاهی و بهداشتی در طول مسیر و ناایمن بودن جاده ها به سفر به یزد را کم کرده است.
ما ایرانیان می پنداریم که سفر رفتن تنها به روزهای ویژه ای در سال مانند نوروز یا تعطیلات تابستانی اختصاص دارد در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا سفر در کنار تفریح و گذران تعطیلات، جنبه های دیگری نیز دارد؛ تجربه اندوزی، گسترش فعالیت های اقتصادی، انگیزه های مردم شناختی و سلامت جسم و روان از دیگر رهاوردهای سفر است.
روزنامه صبح یزد که انتشار آن از سال 93 آغاز شد در چهار صفحه رنگی به مدیر مسوولی عباس ماندگاری منتشر می شود.
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.