در حالی که حدود 9ماه از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد می گذرد و فضای هیجانی ناشی از این رویداد بین المللی تا حدودی فروکش کرد، آمارها با وجود کاهش 2 روز تعطیلی در نوروز 97 نسبت به نوروز سال گذشته بیانگر افزایش تعداد مسافران نوروزی به میزان پنج درصد است.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و این استان با داشتن افزون بر 6هزار اثر تاریخی و فرهنگی ، در کنار فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.
این شهر 743 هکتار بافت تاریخی دارد که حریم آن پنج هزار هکتار وسعت دارد و یزد علاوه بر ثبت جهانی در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.
یزد به دلیل غنای فرهنگی، علمی و اقتصادی که دارد با عنوان شهر بادگیرها، دارالعلم، دارالعمل و دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، قنات، قنوت، قناعت و نیز شهر آفتاب مشهور است.
مجموعه این عوامل موجب شد تا در تعطیلات نوروز 97( 27 اسفند پارسال تا 13 فروردین ماه جاری)، 807 هزار و 696 نفر مسافر در استان پذیرش و اسکان یابند.
این در حالی است که سال 96 با وجودی که تعطیلات نوروزی از پنجشنبه 26 اسفند ماه آغاز شد و به دلیل سال کبیسه که 30اسفند نیز به آن اضافه شد، تعداد مسافران اسکان یافته در این مدت به 776 هزار و 404 نفر رسید.
در واقع تعطیلات نوروز 96، 16 روز بود ولی تعداد نفر اقامت شب در استان31هزار و 292 نفر اقامت شب کمتر از نوروز سال 97 بود.
به عبارتی در نوروز پارسال به طور میانگین روزانه 48 هزار و 525نفر اقامت شب در استان گزارش شد در حالیکه امسال این عدد به 57 هزار و 692 نفر اقامت شب افزایش یافت.
در این ایام بیشترین بازدیدها مربوط باغ ایرانی دولت آباد ، زندان اسکندر، حسینیه امیرچخماق ، بافت تاریخی ، مسجد جامع و آتشکده زرتشتیان یزد بود.
از دیگر بناهای تاریخی استان می توان به زیارتگاه چک چک زرتشتیان ، نارین قلعه میبد، سرو ابرکوه، حسینیه امام تفت، جنگل شادی خاتم، چشمه غربالیز مهریز، امامزاده عبدالله بافق، آسیاب آبی اشکذر،قنات جهانی زراچ، بافت تاریخی بهاباد، قلاع تاریخی و ... اشاره کرد.
به هر حال امیدواریم سال جاری که با رشد مطلوب ورود تعداد گردشگران به استان همراه شد، این روند همچنان تداوم یابد و نویدبخش سالی سرشار از موفقیت برای یزد باشد که ضلع سوم مثلث گردشگری مرکز ایران (اصفهان ، یزد ، فارس) به برابری نسبی در تعداد گردشگران برسد.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.